מחקר חדש של המשרד לנושאים אסטרטגיים, בשיתוף עם פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte, מעיד על השפעת מגפת הקורונה על רשת הארגונים הפרו-ישראליים. המחקר, המבוסס על נתונים שהתקבלו מ-80 הארגונים הפרו-ישראליים מהגדולים בעולם, מעיד על משבר כלכלי נרחב ועל קושי משמעותי במימוש פעילות בקרב ארגונים אלה.
רוב מוחלט מהנשאלים - 82% - העידו כי הם צופים ירידה משמעותית במימון שניתן להם מתורמים פרטיים. מעל שני שלישים מהם דיווחו כי צפויים קיצוצים בתקציב השנתי לשנת 2020, ו-50% מהמשיבים ציינו כי נאלצו לבצע קיצוצים בכוח האדם (לרבות פיטורים, הוצאה לחל"ת, קיצוצי שכר רוחביים).
בנוסף לירידה משמעותית בהיקף התרומות והמימון בארגונים, המחקר מצביע על פגיעה ממשית ביכולתם לייצר פעילות, לרבות משלחות, הכשרות, כנסים ואירועים, שעד כה היוו נתח משמעותי ביותר ממנה. 63% מהארגונים דיווחו כי החל מ-1 במרץ 2020 חלה ירידה של עד 50% בהיקף פעילותם השוטפת.
כמחצית מהארגונים ציינו יידרשו לבצע שינויים דרמטיים במודל ההפעלה הארגוני ובערוצי הפעילות של הארגון. לפי המחקר, ארגונים הפועלים באירופה מעידים על ירידה גדולה יותר בהיקף הפעילות, ביחס לארגונים הפועלים בארה"ב, באמריקה הלטינית ובזירות גיאוגרפיות אחרות. בנוסף, 65% מהנשאלים צופים עלייה ניכרת בפעילות האנטישמית והאנטי ישראלית ברחבי העולם בשנת 2021.
המשבר הכלכלי והתפקודי פוגש את הרשת הפרו-ישראלית בתקופה מאתגרת במיוחד, נוכח העלייה בפעילות האנטישמית והאנטי ישראלית שנרשמה עם התפשטות נגיף הקורונה, חודשים ספורים לאחר פרסום "הרשימה השחורה" של מועצת זכויות האדם של האו"ם, ובמקביל לניסיון לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). פגיעה מתמשכת ביציבות ופעילות ארגוני הרשת, חוששים בישראל, עלולה להותיר זירות שונות ומאתגרות, ללא כל מענה הסברתי פרו-ישראלי.
בהתאם לכך, המשרד ממליץ על מתן סיוע כספי שיתמוך ביציבותם התפקודית של הארגונים, לצד ייעול ומיקוד הפעילות לתחומי ליבה מרכזיים. נוכח הקשיים הפרקטיים להוציא אל הפועל פעילות פיזית, סיוע זה יתמקד בהסבה משמעותית של הפעילות למרחב הדיגיטלי. לכך, לפי המשרד, יש ערך כפול שכן מדובר בזירת המאבק המרכזית על הלגיטימציה ועל תדמיתה של מדינת ישראל.
השרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש-הכהן, חוששת מ"פגיעה אנושה בהיקף הפעילות" ומסבירה כי "במיוחד בתקופה רגישה זו, שיקום הרשת הוא אינטרס לאומי ישראלי, ולכן אנו עובדים בחודשים האחרונים על תכנית סיוע לרשת שתספק צינור חמצן כלכלי לרשת הפרו-ישראלית, אבל גם תבטיח שינוי וייעול של פעילותה, כדי שתישאר שחקן משפיע ורלוונטי לאורך זמן".