מסר לכאורה מישראל לחיזבאללה - ולצדו אזהרה: לפי רשת "אל מיאדין", המקורבת לחיזבאללה, האו"ם עדכן את ארגון הטרור השיעי במסר מישראל הנוגע למותו של פעיל חיזבאללה עלי כאמל מוחסן בתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה.
לפי המסר לכאורה, ישראל לא ידעה שמוחסן היה באזור שהותקף ולא הייתה כוונה לחסלו. לפי אותו דיווח, על פי המסר שהועבר ישראל אף הזהירה את חיזבאללה מפעולת נקם. ב"אל מיאדין" נטען כי חיזבאללה "הסתפק בקבלת המסר, וסירב להיענות לכל האזהרות והאיומים מצד ישראל".
היום סייר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בפיקוד הצפון. שמע סקירה מודיעינית, קיים הערכת מצב ועמד על פעולת הכוחות במאמצים השונים. שר הביטחון בני גנץ קיים אף הוא הערכת מצב, לקראת המשך ההיערכות בגזרה הצפונית. באותה הערכת מצב השתתף גם הרמטכ"ל, ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן, וראש אגף המבצעים אלוף אהרון חליווה.
גנץ הנחה את צה"ל להמשיך את הדריכות המוגברת בגזרה והפעלת האמצעים הנדרשים, והדגיש כי "מדינת ישראל לא תסבול כל פגיעה בריבונותה. צה"ל ומערכת הביטחון כולה יפעלו מול כל איום על אזרחי ישראל". בנוסף הדגיש גנץ כי מדינת לבנון ומדינת סוריה יישאו באחריות הישירה לכל פעולה הנעשית משטחן.


5 צפייה בגלריה
שריפה אחרי תקיפת צה"ל בסוריה
שריפה אחרי תקיפת צה"ל בסוריה
שריפה אחרי תקיפת צה"ל בסוריה, אמש
(צילום: EPA)

5 צפייה בגלריה
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
(צילום: EPA)

5 צפייה בגלריה
עלי כאמל מוחסן פעיל חיזבאללה נהרג בתקיפה
עלי כאמל מוחסן פעיל חיזבאללה נהרג בתקיפה
עלי כאמל מוחסן, פעיל חיזבאללה שנהרג בתקיפה
אמש תקפו מסוקי אפאצ'י של חיל האוויר מטרות של צבא סוריה בגולן הסורי, בתגובה לירי הנ"מ שרסיסים ממנו זלגו בצהריים לשטח ישראל - וגרמו נזק לרכב ולמבנה במג'דל שמס. לפי צה"ל, בין היתר נפגעו בתקיפה עמדות תצפית של צבא סוריה ואמצעי איסוף מודיעין הנמצאים במוצבים סוריים.
בטלוויזיה הסורית דווח מפי מקור צבאי כי את התקיפה ביצעו שלושה מסוקי קרב, שפגעו בשלושה אתרים סמוך לגבול ליד קונייטרה. לפי הדיווח הזה, שני חיילים סורים נפצעו באורח קל ומספר שריפות פרצו באזור.
בתקרית שאירעה אתמול בצהריים לא היו נפגעים, ורסיסי ירי הנ"מ פגעו כאמור ברכב ובמבנה בשכונה שנושקת לגדר הגבול במג'דל שמס. הירי, לפי ההערכות, בוצע מקרבת הכפר הסורי-דרוזי חאדר שמול מג'דל שמס.


5 צפייה בגלריה
רסיסי ירי מסוריה פגעו במבנה וברכב אזרחי ברמת הגולן באזור מג'ד אל שמס
רסיסי ירי מסוריה פגעו במבנה וברכב אזרחי ברמת הגולן באזור מג'ד אל שמס
הנזקים במג'דל שמס
(צילום: אביהו שפירא)

5 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
התקיפה בדמשק, בתחילת השבוע
(צילום: AFP)
זליגת הירי לגולן ותקיפת צה"ל אמש בתגובה הגיעו על רקע המתיחות הגבוהה בצפון, מחשש לפיגוע של חיזבאללה, כנקמה על הרג הפעיל מוחסן בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק ביום שני האחרון.
בצה"ל לא קושרים בשלב זה את ירי הנ"מ למתיחות מול חיזבאללה. עם זאת, פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מעריך כי התקרית הזו תרמה להחלטה של צה"ל לשנות את ההיערכות שלו בגבול הצפון, כהכנה לפיגוע אפשרי של חיזבאללה.
כחלק מהכוננות המוגברת בגבול, עליה הוחלט אתמול בתום הערכות מצב במטכ"ל ובפיקוד צפון, צה"ל נוקט בשורה של צעדים שמטרתם למזער את היקף הפגיעה של מתקפה מצד חיזבאללה, ולאפשר גם תגובה חריפה במקרה שכזה.
בין היתר הציב צה"ל מחסומים בצמתים מרכזיים בכבישים הסמוכים לגדר הגבול. במחסומים אלו נמנעת בינתיים רק תנועה של כלי רכב צבאיים, ובשלב זה התנועה לאזרחים מתאפשרת ללא הגבלה. החשש בצה"ל הוא שחיזבאללה ינסה לפגוע, בטילי נ"ט או בצליפה, בכלי רכב צבאיים שייסעו בקרבת הגבול, כפי שאירע מספר פעמים בשנים האחרונות באירועים דומים.
בנוסף, הוגבלה באופן מצומצם הגישה לשטחים חקלאיים מסוימים בקרבת הגבול, וכן לא מותרת נסיעה בכבישים אחוריים של יישובים, החשופים מקרוב לצד הלבנוני של הגבול. בצה"ל תגברו בכוחות איסוף קרבי ובפלוגת חי"ר נוספת את גדוד 13 מחטיבת גולני, שהוקפץ אתמול מאימון לאוגדת הגליל, בשל המתיחות המתהווה.
צה"ל תגבר גם את הפעילות המודיעינית והאווירית בצפון, וכוחות הגיעו לאורך היום לתגבר גם את אגף המודיעין וחיל האוויר. גם סוללות כיפת ברזל פרוסות בצפון בדריכות גבוהה מחשש שתגובת חיזבאללה תגיע בדמות של ירי רקטות על הצפון.