3 צפייה בגלריה
דובר צה"ל הנכנס, תת-אלוף הדי זילברמן
דובר צה"ל הנכנס, תת-אלוף הדי זילברמן
תא"ל זילברמן. "פועלים בחופש מוחלט בכל מקום"
(צילום: מוטי קמחי )
דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, שיגר אמש (ו') מסר לאיראן, בצל מבצע ההרתעה האסטרטגי המשותף לישראל ולארה"ב בשבועות האחרונים אל מול הרפובליקה האיסלאמית. "אנחנו עוקבים אחר התנועות של איראן באזור. צוללות חיל הים הישראלי מפליגות בשקט ומגיעות לכל מיני מקומות - קרובים ורחוקים", אמר בריאיון לאתר העיתון הסעודי "אילאף".
בריאיון צוין כי בישראל לא מכירים כוונה ספציפית של איראן לתקוף את ישראל, אולם זילברמן הבהיר כי האיראנים יוכלו לעשות זאת, אם יבחרו, מתימן או מעיראק. "בידינו מידע שאיראן מפתחת במדינות הללו כלי טיס בלתי-מאוישים וטילים חכמים שביכולתם להגיע לישראל", הוסיף דובר צה"ל.

"איראן קיבלה מכות רבות השנה - החל מחיסולו של קאסם סולימאני, פיצוצים מסתוריים במתקני גרעין וחיסול המדען הבכיר פחריזאדה", הוא אמר. "צריך להוסיף לזה את המצב הכלכלי, הסנקציות האמריקניות והקורונה. כל אלה הופכים את איראן לחבית נפץ".
זילברמן צוטט באומרו כי ישראל תקפה בשנה האחרונה מטרות בסוריה והשתמשה ב-500 טילים חכמים, מבלי שנרשמה תגובה - בין אם מצד איראן ובין אם מצד המשטר הסורי. "ישראל לא מתכוונת להפסיק להכות באיראן על אדמת סוריה, ותמשיך למנוע ממנה להתבסס ולהעביר אמל"ח מתקדם וטכנולוגיות לחיזבאללה", הוא ציין. "צה"ל פועל בחופש מוחלט בכל מקום במזרח התיכון, גם במדינות שאין להן גבול עם ישראל, ואולי אף רחוק מכך".

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי שלח השבוע מסר מאיים לאיראן ושותפיה, ואמר כי "אם חברי הציר הרדיקלי, במעגל המדינות הראשון או השני, יבצעו פעולה נגד ישראל, הם יגלו שהם מקיימים שותפות יקרה ביותר. צה"ל יתקוף בעוצמה את כל מי שיהיה שותף, חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד ישראל". זילברמן הסביר כי כוונתו של כוכבי במעגל הראשון הייתה סוריה ולבנון, והמעגל השני נגע למדינות עיראק ותימן.
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין אתמול כי הצורך במבצע ההרתעה שקיימו ישראל וארה"ב בשבועיים האחרונים התעורר כתוצאה מהערכת מצב בפנטגון ובישראל, שלפיה איראן עשויה בסבירות גבוהה מאוד לבצע פעולה צבאית או פיגוע טרור עוד לפני השבעת הנשיא ביידן בארה"ב ב-20 בינואר. לאיראן יש שלושה מניעים: האחד הוא פעולת נקם נגד ארה"ב סביב יום השנה לחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ב-3 בינואר; ונגד ישראל על חיסול "אבי תוכנית הגרעין", מוחסן פחריזאדה. מניע נוסף הוא לגרום לאמריקנים להוציא את כוחותיהם המאיימים אסטרטגית על איראן מעיראק במערב ומאפגניסטן במזרח.
3 צפייה בגלריה
צוללות של צבא ארה"ב במפרץ הפרסי
צוללות של צבא ארה"ב במפרץ הפרסי
הצוללת האמריקנית "ג'ורג'יה" במימי המפרץ הפרסי, לאחרונה
3 צפייה בגלריה
 שני מניעים לפעולת נקם איראנית. פחריזאדה וסולימאני
 שני מניעים לפעולת נקם איראנית. פחריזאדה וסולימאני
שני מניעים לפעולת נקם איראנית. פחריזאדה וסולימאני
(צילום: AP)
מבצע ההרתעה הישראלי-אמריקני מתנהל בימים אלו באמצעים צבאיים ותודעתיים, ובשילוב בין שניהם. זה החל בהגעת מפציצי B-52 אמריקניים מארה"ב לקטאר. המפציצים יכולים לשגר יותר מ-30 טון של חימושים מדויקים, והם מסוגלים להשמיד עשרות מטרות מבוצרות באיראן מבלי שהאיראנים יוכלו לעצור אותם. בהמשך, אחרי שיגור רקטות מטעם מיליציה עיראקית לעבר שגרירות ארה"ב בבגדד, חשפו האמריקנים צילומים של צוללת אסטרטגית המשייטת במימי המפרץ הפרסי. שיטת הפעולה של האיראנים אינה יעילה מול צוללות כזו.
פורסם לראשונה: 23:32, 25.12.20