בית משפט בספרד הורה אתמול למשפחתו של פרנסיסקו פרנקו למסור למדינה את ארמון המשפחה, בניסיון נוסף למחוק את מורשת הרודן שמת ב-1975.
אחוזת פאצו דה מייראס בצפון מערב גליסיה נבנתה בין 1893 ל-1907. אחרי שפרנקו עלה לשלטון היא הייתה מעון הקיץ שלו, וכיום שייכת לשישה מנכדיו. בית משפט בלה קורוניה הורה לנכדים למסור את הנכס למדינה, בעקבות תלונה שהגישה הממשלה בשנה שעברה. בתלונה טענה הממשלה שמכירת הנכס לפרנקו בשנת 1941 הייתה תרמית.
3 צפייה בגלריה
ספרד אחוזה מעון הקיץ של פרנסיסקו פרנקו
ספרד אחוזה מעון הקיץ של פרנסיסקו פרנקו
מעון הקיץ של פרנקו בגליסיה
(צילום: EPA)
מלחמת האזרחים בספרד פרצה ב-1936 ונמשכה שלוש שנים. ב-1938 כוחותיו של פרנקו רכשו את האחוזה באמצעות תרומות. פרנקו, יליד גליסיה, קנה לכאורה את הנכס ב-1941, שנתיים אחרי שעלה לשלטון. השופטת בלה קורוניה אמרה שהעסקה שבה הועברה האחוזה רשמית לידי הרודן הייתה מזויפת. "פרנקו לא שילם שום דבר, פרנקו לא קנה שום דבר", קבעה. בנוסף טענה שהתרומות ייעדו את האחוזה ל"ראש המדינה" ולא לפרנקו ספציפית.
בית המשפט בגליסיה הורה למשפחתו של פרנקו למסור מיד את הנכס, וקבע שהם לא יקבלו פיצויים על ההוצאות שלטענתם שילמו על תחזוקת האחוזה. למשפחה יש 20 יום לערער. בשנה שעברה אמרה משפחתו של פרנקו ששווי האחוזה מוערך ביותר מ-5 מיליון אירו.
ב-2018 הממשלה האזורית בגליסיה הכריזה על האחוזה מהמאה ה-19 כמבנה בעל ערך היסטורי ותרבותי, והורתה למשפחת הרודן לפתוח אותה לציבור. הנכדים של פרנקו התנגדו בתוקף ואמרו שמדובר בנכס פרטי.
שרת האוצר מריה חסוס מונטרו, שמכהנת גם כדוברת הממשלה, בירכה על ההחלטה של בית המשפט בגליסיה. "מדובר במורשת ששייכת לעם הספרדי ושצריכה לחזור לעם הספרדי", אמרה השרה במסיבת עיתונאים. היא ציינה שהממשלה לוקחת ברצינות רבה את משימת השבת הנכסים שנגנבו מהמדינה ונמצאים בידיים פרטיות.
3 צפייה בגלריה
ספרד רודן פרנסיסקו פרנקו
ספרד רודן פרנסיסקו פרנקו
פרנסיסקו פרנקו. "קנה" את הארמון ב-1941
(צילום: AFP)
פסיקת בית המשפט היא מכה נוספת למשפחת פרנקו. בשנה שעברה המשפחה לא הצליחה לעצור את הוצאת עצמותיו מאחוזת הקבר שבה נטמן, באתר "עמק הנופלים" מצפון למדריד. באוקטובר שעבר שרידיו של הרודן הועברו מהקבר הראוותני מצפון למדריד, והועברו לקבר פרטי, שם נטמן לצד רעייתו.
כמו במקרה של האחוזה בגליסיה, גם אז היה מדובר בניסיון למחוק את מורשתו של הדיקטטור ששלט בספרד מ-1939 ועד מותו ב-1975.