סין סיפקה לשליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ולמשפחתו חיסון ניסיוני נגד קורונה. כך העריך היום (ג') מומחה אמריקני, שציין שני מקורות מודיעין יפנים לא מזוהים.
3 צפייה בגלריה
צפון קוריאה קים ג'ונג און משתתף ב ישיבה אחרי 3 שבועות נוספים של היעדרות
צפון קוריאה קים ג'ונג און משתתף ב ישיבה אחרי 3 שבועות נוספים של היעדרות
קיבל חיסון לקורונה? קים
(צילום: EPA)
הארי קזיאניס, מומחה לצפון קוריאה במכון המחקר "חשיבה לאומית" בוושינגטון, אמר שבני משפחתו של הרודן ובכירים צפון קוריאנים חוסנו. קזיאניס הוסיף כי לא ברור איזו חברה סיפקה את החיסון ואם הוא הוכח שהוא בטוח או יעיל.
"קים ג'ונג און, בני משפחתו ובכירים רבים בהנהגה חוסנו נגד נגיף הקורונה בשבועיים-שלושה האחרונים, הודות לחיסון ניסיוני שסופק על ידי ממשלת סין", טען קזיאניס במאמר שפרסם באתר 19FortyFive. הוא ציטט את המדען האמריקני פיטר ג'יי הוטז, ולדבריו לפחות שלוש חברות סיניות מפתחות חיסון לנגיף, בהן "סינופארם".
חברת התרופות "סינופארם" מסרה כי החיסון שהיא מפתחת נוסה על כמעט מיליון בני אדם בסין. אף אחת מהחברות לא חשפה תוצאות של השלב השלישי, ניסויים קליניים בבני אדם הנערכים מחוץ לסין ומטרתם לבדוק את יעילות החיסון.
3 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
שלוש חברות בסין מפתחות חיסון
(צילום: shutterstock)
מומחים אחרים הטילו ספק בהערכה של קזיאניס. "גם אם החיסון הסיני אושר, שום תרופה איננה מושלמת", אמר צ'וי ג'ונג-הון, מומחה למחלות מידבקות שערק מצפון קוריאה לדרום ב-2012. "קים לא ייקח את הסיכון הזה כשיש לו מקומות מקלט רבים שיכולים להבטיח לו בידוד כמעט מושלם".
מארק בארי, מומחה למזרח אסיה ועורך עמית בכתב העת "שלום עולמי", אמר שהרודן יעדיף חיסונים מוכחים מאירופה על פני חיסון שיקבל מסין. "הסיכון גדול מדי. אבל הוא שמח לקבל ציוד הגנה אישי תוצרת סין", טען ברי.
3 צפייה בגלריה
"לא ייקח את הסיכון". קים
"לא ייקח את הסיכון". קים
"לא ייקח את הסיכון". קים
(צילום: AFP, KCNA VIA KNS)
צפון קוריאה לא דיווחה על מקרים של קורונה בשטחה, אך שירות המודיעין הלאומי של דרום קוריאה (NIS) אמר כי לא ניתן לשלול התפרצות שם בשל קשרי הסחר עם סין ומפגשים בין אנשים משתי המדינות לפני סגירת הגבול בסוף ינואר.
בחודש שעבר דיווחה מיקרוסופט ששתי קבוצות של האקרים צפון קוריאנים ניסו לפרוץ לרשת של מפתחי החיסונים בכמה מדינות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי החברות כללו את יצרנית התרופות הבריטית אסטראזנקה. בנוסף, המודיעין בסיאול הודיע בשבוע שעבר כי סיכל ניסיונות של צפון קוריאה לפרוץ למערכות של יצרני חיסונים לקורונה בדרום קוריאה.