סעודיה היא המדינה הערבית שהכי חשוב שישראל תקדם שיתופי פעולה עמה, איחוד האמירויות היא המדינה הערבית שהכי הרבה ישראלים מעוניינים לבקר בה וקידום השלום עם הפלסטינים נדחק לשוליים. כך קובע מדד מדיניות החוץ הישראלית של מכון מיתווים המתפרסם היום (ד') זו השנה השמינית ברציפות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עבד אל-לטיף אל-זיאני עבדאללה בן זאיד חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
בנימין נתניהו עבד אל-לטיף אל-זיאני עבדאללה בן זאיד חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שיתוף פעולה באזור אפשרי. נתניהו עם שרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין
(צילום: EPA)

המדד מציג את עמדות הציבור בישראל על נושאים שקשורים בתפקוד מערך החוץ, יחסי החוץ של ישראל וקידום שלום עם הפלסטינים. המדד מתבסס על סקר דעת קהל שנערך בספטמבר 2020, על ידי מכון רפי סמית ובשיתוף קרן פרידריך אברט, בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (700 איש ואישה, יהודים וערבים) ועם טעות דגימה של 3.5%.
מהממצאים עולה 46% מהישראלים סבורים שמצבו של משרד החוץ יהיה גרוע יותר אם מירי רגב תכהן כשרת החוץ כמתחייב מההסכם הקואליציוני. 18% סבורים שלא יהיה כל שינוי במצבו של משרד החוץ ו-16% חושבים שבמקרה כזה מצבו של המשרד ישתפר. 48% סבורים שבכהונתו של גבי אשכנזי כשר החוץ מצבו של משרד החוץ נותר ללא שינוי, 11% חושבים שמצבו השתפר ו-11% חושבים שמצבו הופך גרוע יותר.
עוד עולה מהנתונים שהציבור מרוצה מאוד ממצב היחסים עם ארה"ב (8.05 מתוך 10), אך פחות מרוצה מתפקוד הממשלה בתחום מדיניות החוץ (6.05), ממצבו של משרד החוץ (5.69) וממצב ישראל בעולם (5.63). בעיני הציבור, פיזור הסמכויות וחוסר התיאום במערך החוץ פוגע במידה רבה במדיניות החוץ הישראלית.
בתחום יחסי החוץ של ישראל, רוסיה נתפסת כמדינה החשובה ביותר לישראל בעולם אחרי ארה"ב, אך באחוזים נמוכים משמעותית מאשר בשנה שעברה, וגרמניה מדורגת אחריה. רוב הציבור מתייחס לאיחוד האירופי כיריב של ישראל, ולא כידיד, אם כי בפער נמוך יותר מאשר בשנה שעברה. זאת, בעוד ששלוש מתוך שש המדינות שדורגו כחשובות ביותר לישראל בעולם (מלבד ארה"ב), הן אירופיות - גרמניה, בריטניה, וצרפת.
בנושא האזורי, 74% מהציבור חושבים ששיתוף פעולה עם מדינות המזרח התיכון הוא אפשרי. לפי הממצאים, סעודיה היא המדינה הערבית שהכי חשוב לישראל לנסות ולקדם שיתופי פעולה עמה, ואיחוד האמירויות היא המדינה הערבית שהכי הרבה ישראלים היו מעוניינים לבקר בה. לדעת הציבור, חשוב יותר לפתח קשרים כלכליים עם איחוד האמירויות מאשר ביטחוניים.
עוד עולה מהסקר כי 39% מהישראלים חושבים שג'ו ביידן צריך להמשיך לקדם את תוכנית השלום של דונלד טראמפ אם ייבחר לנשיא ב-3 בנובמבר. 28% מעדיפים שביידן יציג מתווה חדש לשלום ישראלי-פלסטיני.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
המו"מ עם הפלסטינים נדחק לשוליים. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
קידום שלום ישראלי-פלסטיני הוא נושא שהציבור מייחס לו כיום חשיבות נמוכה יותר בהשוואה לקידום היחסים עם מדינות אחרות במזרח התיכון, באירופה ובאגן הים התיכון. עם זאת, הציבור חושב שהורדת הסיפוח מעל סדר היום היא התפתחות טובה לישראל (46%), ושהצגת חבילת תמריצים לשלום מצד הקהילה הבינלאומית תגביר את התמיכה בקידום שלום ישראלי-פלסטיני. כמו כן, 56% מהישראלים חושבים שישראל צריכה לנסות לשפר את יחסיה עם טורקיה ו-32% חושבים שלא.
בתגובה לממצאים, אמר ראש מכון מיתווים ד"ר נמרוד גורן, כי "מדיניות החוץ הישראלית נמצאת בצומת דרכים. מצד אחד, יחסים משתפרים במזרח התיכון, ניסיון לפתוח דף חדש עם האיחוד האירופי ובריתות מתחזקות באגן הים התיכון. ומצד שני, המשך קיפאון עם הפלסטינים והתרחקות מפתרון שתי המדינות".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
צריך להמשיך לקדם את תוכנית טראמפ אם ייבחר. ביידן
(צילום: AFP)
ד"ר גורן הוסיף כי "הציבור מאמין יותר מאשר בעבר ששיתוף פעולה עם מדינות ערב הוא אפשרי, עמדותיו כלפי האיחוד האירופי משתפרות קמעא, אם כי עדיין יותר רואים בו יריב מאשר ידיד, ואגן הים התיכון מצטייר כמרחב שייכות אזורית רלוונטי לישראל. זאת, קידום השלום עם הפלסטינים נדחק לשוליים, למרות מרכזיותו עבור ישראל ויחסי החוץ שלה".
לדברי גורן, המדד מראה "שאיפה של הציבור למערך חוץ חזק ויעיל יותר, וגם מעיד על החשיבות שמייחס הציבור למרכיבים אזרחיים וערכיים בדיפלומטיה הישראלית – הרצון שדיפלומטים, ולא אנשי ביטחון, יובילו משאים ומתנים; התמיכה בהשתלבות אזרחים ערבים בתפקידי שגריר; וחשיבות הקשר עם מדינות דמוקרטיות, גם אם אינן תומכות במדיניות הממשלה בשטחים. בימים של אתגרים לדמוקרטיה הישראלית, זוהי מגמה חיובית".