1 צפייה בגלריה
 נתניהו ומנדלבליט
 נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
עוד עימות בישיבת הממשלה: היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט אמר הערב (יום ג') כי הוא "רוצה להעמיד דברים על דיוקם" בנוגע לביצוע בדיקת קורונה 72 שעות לפני עלייה למטוס. "זה לא עלה כבקשה אף פעם מאיזשהו גורם ממשרדי התחבורה או הבריאות", אמר. בינתיים, נתניהו הציע לסיים את הסגר ביום א', 31 בינואר.
במסגרת ההגבלות שאותן צפויה הממשלה לאשר, נתב"ג ייסגר לחלוטין, למעט עבור טיסות חיוניות. בצל הביקורת העזה על מה שהסתמן כמחדל, בשל עיכוב של חודשים בקבלת ההחלטה, הממשלה תאשר גם חובת הצגת תוצאה שלילית בבדיקת קורונה לפני עלייה למטוס לישראל. הבדיקה צריכה להיעשות עד 72 שעות לפני הטיסה. מי שיציג אישור החלמה, או שעבר שבוע מאז שקיבל שתי מנות חיסון, פטור מהדרישה הזו. התקנה לא תיכנס לתוקף מיד אלא ב-23 בינואר, בחצות הלילה שבין שישי לשבת.
היועץ המשפטי לממשלה הוסיף: "אני רואה דיווחים ואמירות, יכול להיות בטעות, לכפיית בדיקה בנתב"ג לבין בדיקה בארצות המוצא. יש לשון של טעות, ואני רוצה להעמיד דברים על דיוקם: הנושא שעלה בפעם הראשונה שבוע שעבר הוא עריכת בדיקות של 72 שעות לפני עלייה למטוס. זה אף פעם לא עלה כבקשה מאיזשהו גורם ממשרד התחבורה או הבריאות. גם היום, בתוך מדינת ישראל אין יכולת לכפות בדיקה. יש הסתה בעקבות הדברים שנאמרו נגדי, שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפניי בקשה לפני עלייה למטוס. אני מצפה מראש המל"ל לאשר את דברים. הדבר הזה דרמטי ואפשרי, אבל זה עלה לראשונה בשבוע שעבר". דרעי אישר את דבריו של מנדלבליט.
נתניהו: "לא יכולנו להבין אחרת".
מנדלבליט: "זה לא נכון".
נתניהו: "זה נכון שביקשנו, כפי שאמרתם, אבל במשך שנה שלמה נאמר שחייבים לאפשר לאזרחי ישראל לחזור לארץ. זה נאמר פעמים רבות. עשינו קשר לוגי".
מנדלבליט: "ברור שיש זכות לאזרח ישראלי לחזור לארץ. הרעיון החדש היה התניה של כניסה לארץ. אני לא מחייב אותם לעבור בדיקות. כמו שאי אפשר לחייב מורים להיבדק, אבל אפשר לחוקק שהם לא יוכלו ללמד. אנחנו עושים את זה גם בכדורגל מקצועני, וזה קרוב לליבי".
גנץ: "מבקש לעצור את הסאגה הזו".
נתניהו: "ייתכן שהיו פה אנשים שהקישו קשר לוגי שגוי. אני מברך שיש הבנה והסכמה".
רגב: "אני רוצה גם בדיקה בארץ".
מנדלבליט: "הייתה טעות בתום לב. יש הבדל בין מה שקורה בארץ לגבי מה שקורה 72 שעות לפני בחו"ל".
נתניהו: "כרגע המצב הוא שאפשר לבצע בדיקה 72 שעות לפני אבל לא בארץ, ואז אני מכניס אותו לבידוד במלונית".
מנדלבליט: "אני מוכן לאפשר גם בדיקה כפויה בנתב"ג, שאם לא עוברים אותה יהיה קנס. אבל זה מצריך חקיקה".
רגב: "מי שיוצא מהארץ - אני יכולה לחייב אותו לעשות בדיקה?"
המשנה ליועמ"ש רז ניזרי: "לדעתי זה אפשרי בחקיקה. אני צריך לבחון".
השרה רגב אמרה כי בכוונתה לפעול כדי להפוך את נתב"ג ל"אי ירוק", כך שכל מי שנכנס או יוצא מישראל יצטרך להציג בדיקת קורונה שלילית בתוקף של עד 72 שעות - אך דבר זה טעון חקיקה. נתניהו הנחה את שר הבריאות אדלשטיין לכנס פורום יחד עם נציגי היועמ"ש ומשרדי הפנים, הבריאות והתחבורה כדי שיכינו הצעת חוק.
שרי הממשלה התכנסו בצהריים כדי לדון בהארכת הסגר, בהתנהלות בנמל התעופה בן גוריון ובהארכת איכוני שב"כ לחולי הקורונה. פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר כי מקדם ההדבקה נמצא במגמת ירידה, וכי השפעת הסגר תורגש כבר בימים הקרובים - והמליץ להאריך את הסגר בשבועיים, עד 4 בפברואר. "הציבור עייף, אין ספק", אמר אש. "ההיענות תהיה יותר נמוכה, אבל הנתונים לא מאפשרים אחרת".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי חייבים להאריך מיד את הסגר הקיים. "מדינות רבות באירופה מאריכות את הסגר עד מרץ, ואפילו עד אפריל. זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום. זה אולי לא פופולרי ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום, ואני מצפה מכולם לתמוך בזה. נדרש כאן מאמץ אחרון, מאמץ משותף של כולנו כדי לצאת מהקורונה ולהציל חיים".
היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת אמר בדיון כי "התחלואה גבוהה ומפושטת בגלל המוטציות. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז, ועדיין לא רואים את השפעת המגבלות על היקפי התחלואה", ואש הוסיף כי נכון להיום ההערכה היא שתפוצת המוטציה הבריטית בישראל עומדת על 40%-30% מסך הנדבקים - ותישאר הדומיננטית ביותר בשבועות הקרובים. הפרויקטור ציין כי "עדיין יש כ-300 אלף ישראלים בני 60 ומעלה שלא התחסנו".
הסגר המהודק אמור היה להסתיים ביום חמישי השבוע, אך למרות ירידה מסוימת במקדם ההדבקה, שכעת עומד על 1.05, הסימנים לכך לא נראים לפי שעה בשטח. אתמול נרשם שיא של יותר מעשרת אלפים נדבקים חדשים ביממה אחת, ובתי החולים מדווחים על עומסים בעקבות מספר המאושפזים הגבוה. במשרד הבריאות רוצים להאריך את הסגר בשבועיים, אך בשל ההתנגדות שהביעו חלק מהשרים לכך, במשרד מעריכים שתושג פשרה ושהסגר יוארך ככל הנראה בעשרה ימים, כלומר עד הלילה שבין שבת לראשון, ב-31 בינואר.