1 צפייה בגלריה
סמדר פרי
סמדר פרי
סמדר פרי
(תומריקו)
איש ביטחון ירדני בכיר התדפק לאחרונה על דלת ביתם של זוג המחבלים ניזאר ואחלאם תמימי בעמאן, כדי להודיע בהפתעה מוחלטת: ניזאר מגורש. הביטחוניסט הירדני לא טרח להסביר את מניעי ההחלטה, רק הבהיר ש"מבחינתנו אתה אישיות בלתי רצויה, ואנחנו מעבירים אותך לקטאר". ניזאר ניסה להתווכח, ורעייתו הזדרזה לאיים: "אני פונה למלך ירדן", אבל בסוף השבוע הגיעו כוחות הביטחון והעלו את ניזאר על המטוס.

מאז הסיפור לא יורד מהרשתות החברתיות. ניזאר, שגויס על ידי הזרוע הצבאית של פת"ח, סוחב אחריו את רצח חיים מזרחי ז"ל, סוחר הירקות מבית אל. הוא ישב בכלא אשקלון 12 שנים. אחלאם היא בעלת התיק הכבד: תחילה ניסתה לבצע פיגוע בסופרמרקט בירושלים, שהסתיים ללא נפגעים, ואז ניצלה את תעודת העיתונאי מרמאללה, שוטטה בעיר, והמליצה על פיגוע במסעדת סבארו ברחוב יפו בירושלים.
להנחת המטען גויס מוחמד אל-מסרי בן ה-22 מכפר קטן ליד ג'נין. אחלאם תמימי נהגה במכונית, והתעקשה שיבצע את הפיגוע רבע שעה אחרי שתסתלק מהמקום, כדי שתספיק להגיש את מהדורת החדשות בטלוויזיה הפלסטינית. אל-מסרי פוצץ את המטען שהוסתר בתוך גיטרה, ונהרג ביחד עם 15 באי המסעדה, בהם שבעה ילדים. עוד 140 נפצעו. חנה נכנברג, אזרחית אמריקנית, מחוברת עד היום למכשיר הנשמה ומוגדרת כצמח.
תמימי נידונה ל-16 מאסרי עולם. בהכרזה תקדימית המליצו השופטים להשאיר אותה בכלא לכל חייה. פגשתי אותה פעמיים, כשהתעקשנו להיכנס לתאה כדי להכין סרט תיעודי. היא שלחה אליי צחוק רע וסירבה לשתף פעולה עם המצלמות. ישבנו פעמיים בפינת החדר, ולא התפתחה שיחה אמיתית. כמנהיגת האסירות הביטחוניות תמימי המשיכה להפיץ שנאה.
הודעת השחרור הדרמטית בעסקת שליט ב-2011 נפלה בהפתעה לא רק על משפחות קורבנות הפיגוע אלא גם על בני משפחת תמימי. השניים הועברו לירדן והכריזו על נישואיהם. ניזאר הלך ללמוד, אחלאם הגישה תוכנית טלוויזיה על האסירים הפלסטינים, והמשיכה לשפוך ארס ורעל על ישראל. אין לי רגע של חרטה על הפיגוע, חזרה והדגישה. בכל פעם שיצאה לרחוב הירדני היא התקבלה בתשואות.
עקבותיו של ניזאר תמימי בקטאר נעלמים והולכים. פה ושם הוא מעביר מסרים לירדן ולמשפחתו בשטחים, אבל גם הוא יודע שהשלטון המקומי עוקב אחריו. אחלאם הודיעה שלא תצטרף אליו בגלל החשש - המוצדק - שמשטרת האינטרפול הערבי תסגיר אותה לאמריקנים, שאצלם מונח עד היום פרס בסך חמישה מיליון דולר לכל מי שיביא להסגרתה.
יש מי שטוען שסילוקו של ניזאר נועד לנסות להפיל את אחלאם במלכודת שירותי המודיעין האמריקניים, ושבחקירותיה היא צפויה לשפוך אור על פרשיות נוספות. ויש מי שמתעקשים בתוקף שניזאר סולק בהמלצה עיקשת של מנגנוני הביטחון היעילים של ירדן, לאחר שנחשד - או נתפס - במעורבות חשאית בביצוע פעילות חבלנית ש"נוגדת לאינטרסים של הממלכה".
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com