פעילי מחאה בפרשת ילדי תימן מותחים ביקורת קשה על ההצעה לפיצויים שהציגה המדינה לאחרונה. ההצעה כוללת כתנאי לקבלת הכסף, ויתור על כל התביעות והדרישות העתידיות כלפי מדינת ישראל. הפעילים סבורים כי מדובר בניסיון למנוע מהם כל ניסיון למצות את החקירה בעניין היעלמותם של הילדים ולרדת לשורש העניין.
"הפרשה דורשת קבלת אחריות מצד המדינה, הכרה וחשיפת האמת, כי עד עכשיו משקרים למשפחות", אמרה בשיחה עם אולפן ynet יעל צדוק, עיתונאית שחוקרת את הפרשה מזה כ-30 שנה. "המדינה פחדה מתביעות המוניות, אז היא אמרה 'בואו נקבע סכום, נסגור אותה ותעופו לנו מהעיניים', אבל הילדים נחטפו ממוסדות של מדינת ישראל אז למדינת ישראל יש אחריות למה שקרה להם. תיקחו אחריות. קרה חטא על פשע - הם רוצים להחתים את המשפחות שכן ייקחו את הכסף, שאני מקווה שזה מעטים מאוד, על מסמך שבו הם מתחייבים שאין להם דרישות, אבל לא דרישות כספיות - אלא שאין בכלל דרישות בעתיד, לא טענות ודרישות כלפי ישראל".
3 צפייה בגלריה
מתוך כתב סילוק ילדי תימן
מתוך כתב סילוק ילדי תימן
הסעיף מעורר המחלוקת בהסכם
3 צפייה בגלריה
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
הפגנה בירושלים ביום המודעות לחטיפת ילדי תימן, 2019
(צילום: אוהד צויגנברג)
3 צפייה בגלריה
יעל צדוק ואביב סולומון
יעל צדוק ואביב סולומון
"לא מחפשים את הדודים בשביל שישתיקו אותנו". אביב סלומון ויעל צדוק
זה לא מקובל בפיצוי? "מקובל שאתה חותם שאין יותר דרישות. קיבלתי כסף, אין לי יותר דרישות. לא מתקבל על הדעת שבפרשה קשה כזאת שהיא קבורה עדיין תחת ערימה של שקרים, אנחנו יכולים להוכיח את השקרים אחד אחד, אז אי אפשר לדרוש שלא יהיו ברורים נוספים. זאת חוצפה".
אביב סלומון, ששני דודיו נעלמו, אמר כי הממשלה סירבה לקבל את ההצעה. "אנחנו לא רוצים כסף בעניין. אנחנו לא מחפשים את הדודים שלנו ואחים שלנו בשביל שישתיקו אותנו עם כסף. מה אעשה עם הכסף, עשרה יורשים ידרשו ויקנו טלוויזיות וככה  נשכח את הדודים שלנו? ממש לא. אנחנו לא רוצים את הכסף, ובטח לא לוותר על הדרישות שלנו לאחר מכן. אם הם רוצים להקצות כסף, שיקצו כסף, יקימו גוף חוקר שיש לו כוח משפטי ולפתוח את כל הארכיונים שחסומים בפנינו. ולא נפתחו עד היום ויגלו איפה הדודים שלנו".