ההורים של זוג הלוחמות, שכפי שנחשף ב-ynet נשלחו ל-20 יום בכלא צבאי בטענה שהתנשקו, זועמים. "על זה 20 יום בכלא?", כתב בכעס אביה של אחת הבנות, שחגגה יום הולדת, במכתב נוקב לפרקליט הצבאי הראשי ולסנגוריה הצבאית. ר', אמה של הלוחמת, אמרה הבוקר (שלישי) לאולפן ynet: "האם צריך לקחת ילדה בת 20 ולהכניס אותה לכלא כי העזה לגעת בבת הזוג שלה? מה קורה לנו?".
לדברי האם, "הבת שלי חיילת מופלאה עם הרבה מאוד ערכים. החלום שלה היה לשרת ביחידה הזו, ואחרי שהיא עברה הכשרה מאוד ארוכה, היא שירתה במשך תקופה בעוטף עזה ועשתה זאת בהצלחה רבה. כרגע היא משרתת בבסיס הדרכה, שבו בעצם קרה המקרה. אחת הקצינות טענה שהבת שלי וחברתה התנשקו, אבל לא היה ולא נברא".
4 צפייה בגלריה
עדי (שם בדוי)
עדי (שם בדוי)
עדי (שם בדוי)
"אנחנו אוהבים את הצבא ומאמינים בכוח שלו ובמהות שלו", הוסיפה האם. "קראנו את פקודת השילוב הראוי עשרות פעמים כדי להבין מה הוא אומר, ופעם אחת לא היה כתוב בו שאסור לגעת או להתנשק, מה גם שהן לא התנשקו. זה מילה שלה מול מילה של הקצינה. המעשה התרחש במגורים, לא לעיני כל, לא בחוץ ולא לעיני החיילות. האם זה מידתי?".
"אני לא יכולה להתעלם מכך שהבת שלי שייכת לקהילה הלהט"בית", אמרה. "אנחנו גאים בה ואוהבים אותה ואת בת הזוג שלה. אני תוהה אם העניין הזה קשור, אני מקווה שלא - אבל לא יכול להתעלם מכך. אנחנו מרגישים מאוד קשה. האם צריך לקחת ילדה בת 20 ולהכניס אותה לכלא כי העזה לגעת בבת הזוג שלה? מה קורה לנו?".
מה התחושות שלה? "כרגע היא עוד בבסיס. אנחנו כולנו נלחמים כדי שהיא לא תגיע לכלא, כי אנחנו חושבים שיש פה טעות עצומה בפרשנות הכוללת והפרטנית של הפקודה הזו. אני רוצה להזכיר לכם שראש אכ"א הנחה בעבר לנהוג במידתיות יתר ולהפעיל שיקול דעת במתן עונש, ואני שואלת לאן הוא נעלם? אני מצפה מצה"ל לעשות חישוב מחדש היום ולהבין שהייתה פה טעות איומה בשיקול הדעת. לא קרה כלום אם חיילים נוגעים אחד בשני, לא לשם זה נועדה הפקודה הזו. היא נועדה באמת כדי לכבד איש באמונתו, אז תכבדו את האמונה של הילדה שלי".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"סיפור שמעלה ריח של להט"בופוביה". הורוביץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"מאוד קל לי להגיד פה שהנושא הוא הקהילה הלהט"בית. אני לא רוצה להישען על זה, כי אני חושבת שמדובר כאן בסוגיה אנושית של חופש האדם ופגיעה בחירותו. לא ייתכן שאנחנו שולחים את הילדים שלנו לשרת עם אנשים אחרים, ואסור להם לגעת אחד בשני אם זה מבחירה. ושוב אני מדגישה - זה מבחירה. מדובר פה על בנות זוג, שתי מפקדות, לא יחסי מרות. מה הן עשו? הפקירו נשק?".

"הבנות נשפטו לפי חוק שלא קיים"

בתוך כך, אביה של הלוחמת שלח מכתב לפרקליט הצבאי הראשי, לסגנו, לקצין פניות הציבור ולסנגוריה הצבאית ודרש לבטל את העונש שקיבלו שתי הלוחמות.
לטענת האב, "ביום ראשון סביב השעה 22:00 חגגה עדי (שם בדוי) יום הולדת 20, ושתי החברות אכלו אצלה בחדר מעוגת יום ההולדת שאשתי ואני שלחנו אליה במיוחד מאילת. לפתע נכנסה אותה קצינה אל החדר, והטיחה בפניהן שהן התנשקו. לא היו דברים מעולם - הבנות רכנו אל השולחן כדי לאכול מהעוגה. כמה דקות אחר כך הקצינה העבירה דיווחה אל המג"ד, שמיהר לשפוט אותן. גזר הדין - 20 יום מחבוש!".
4 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו יש עתיד
יוראי להב הרצנו יש עתיד
"לוודא שאין אכיפת יתר נגד חיילים גאים". ח"כ להב הרצנו
"להלן מספר השגות שאבקש לבדוק ביסודיות - הראשונה, העבירה המדווחת שעליה הבנות נשפטו היא על פי חוק 'שילוב ראוי', שלא קיימת בצה"ל כבר כמה שנים. כלומר, הבנות נשפטו לפי חוק שלא קיים. אנחנו מבקשים לדעת מהו בדיוק הסעיף שעליו נשפטו הבנות? מה תוכן הסעיף?".
לטענת האב, "גם בפקודת 'שילוב ראוי' הישן וגם בפקודת 'שירות משותף', אין כל עילה או חוק שתומך בעבירה שלכאורה נעברה או אוסר אותה - נשיקה". הוא מחה: "מידתיות - 20 יום בכלא? על כך שהן נגעו אחת בשנייה במקום סגור ופרטי, ליד אנשי סגל נוספים? על זה 20 יום בכלא? לא בפרהסיה, ולא מול החיילות".
הוא סיים את מכתבו: "לתחושתי, יש כאן אג'נדה של הקצינה. יש כאן מתן עדות שקר שצריך להיחקר ולהיבדק לעומק. אבקש לבחון את כל פרטי האירועים, לבטל את גזר הדין ולמחוק כל עבירה בדין המשמעתי הצבאי. מדובר בשתי בנות ערכיות ומקצועיות, לוחמות חוד שרוצות להמשיך ולהעמיד דור של לוחמות בדמותן".

"זאת מדיניות"

הפרשה עוררה סערה גם במערכת הפוליטית, ויו"ר מרצ, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, אמר כי "הסיפור מעלה ריח של להט"בופוביה. לפי הדברים שפורסמו, בנות הזוג לא נהגו באופן שמצדיק עונש כה חריף. גם בני זוג או בנות זוג מאותו מין רשאים להפגין גילויי חיבה - זה חלק מהחיים כיום וגם בצה"ל. אני קורא לצבא לבדוק את העניין".
4 צפייה בגלריה
הילה פאר יו"ר האגודה למען הלהט"ב
הילה פאר יו"ר האגודה למען הלהט"ב
"התעמרות לא מידתית וחסרת כל רגישות". הילה פאר
(ספי מגריזו)
חבר הכנסת יוראי הרצנו להב מיש עתיד הוסיף כי "אני סומך על צה"ל שיבצע תחקיר מקיף לאירוע, ויבחן האם החיילות עברו על פקודת השירות המשותף או לא. עם זאת, חשוב לוודא שלא מבוצעת אכיפת יתר של הפקודה כלפי חיילים גאים. צה"ל הוא הצבא של כולם, בו לכל חיילת ולכל חייל יש מקום שווה ומלא - וראוי שכך ישאר".
יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, מסרה: "לא יתכן שצבא שמייצג את כל חלקי החברה הישראלית ינקוט בענישה חסרת פרופורציה רק בגלל נטייתם המינית של משרתיו. צעירים להט"ב חווים וחוות יותר מידי שנאה, ניכור ואלימות בחייהם. לשלוח זוג להט"ב לכלא בגלל גילוי אהבה זו התעמרות לא מידתית וחסרת כל רגישות. מצפים ומצפות מצה"ל להבהיר את הדברים ולהתנער מהעונש ההזוי".
בחוש"ן, ארגון החינוך וההסברה של הקהילה הגאה, מחו על על הענישה המחמירה: "בין אם החיילות התנשקו ובין אם לא, הענישה החמורה מעלה חשד ללהט"בופוביה. אם אלו היו גבר ואישה, זה לא היה מזיז לאף אחד. אלה הבנות ששומרות אלינו, בושה שזה היחס שהן מקבלות. נזכיר שכבר שנתיים שצה"ל אינו מאפשר לחוש"ן להיפגש עם חיילים, ואין היום שום גורם שבאמת מדבר עמם על נטייה מינית ומגדרית. זה לא מקרי, זאת מדיניות".