אלפי מפגינים הזועמים על מגבלות הקורונה החדשות התעמתו אמש (יום ב') עם המשטרה בכמה ערים באיטליה. במילאנו הושחתו כמה חשמליות והוצתו פחים. שוטרים ריססו גז מדמיע לעבר קבוצות צעירים שיידו בקבוקי זכוכית וחפצים אחרים. "חופש, חופש, חופש", קראו המונים כאשר התעמתו עם השוטרים במרכז העיר.
10 צפייה בגלריה
מילאנו איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
מילאנו איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
פחים הוצתו, חשמליות הושחתו. המחאה במילאנו
(צילום: EPA)
מראות דומים נראו גם בטורינו השכנה, שם מפגינים ניפצו גם חלונות ראווה בחנויות, ובדרום נאפולי. עדי ראייה סיפרו שכמה חנויות יוקרה נבזזו בטורינו וכמה מפגינים עוכבו על ידי המשטרה.
ההפגנות החלו בעקבות החלטת ראש הממשלה ג'וזפה קונטה להחריף את הגבלות הקורונה ברחבי המדינה, אחרי שיא במספר הנדבקים החדשים. מאתמול נסגרו בתי הקולנוע, התיאטראות, חדרי הכושר ובריכות השחייה, עד 24 בנובמבר. בתקופה זו, המסעדות ובתי הקפה ייסגרו מדי יום ב-18:00. בכמה מחוזות, כולל לומברדיה ופיימונטה, הטילו הרשויות גם עוצר לילי.
קונטה אמר אתמול לאזרחים שהוא מקווה שהצעדים החדשים יצליחו לשפר את המצב לקראת חג המולד. עם זאת, הוא הזהיר כי "חיבוקים ומסיבות" לא יבואו בחשבון בכל מקרה.
10 צפייה בגלריה
טורינו איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
טורינו איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
חלונות ראווה נופצו. טורינו
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
טורינו איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
טורינו איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
(צילום: רויטרס)
הפגנות התקיימו גם בערים קטנות יותר. בקרמונה שבמחוז לומברדיה, בעלי מסעדות התייצבו מול לשכה מקומית של משרד הפנים. לאחר שדפקו על סירים, השאירו אותם בערמה ברחוב כדי להדגיש את מצוקתם הכלכלית שהוחמרה בעקבות המגבלות החדשות.
מדינות רבות באירופה מתמודדות עם עלייה בתחלואה והממשלות שוקלות את הצורך בצעדים נוקשים יותר. "אין ספק שאירופה היא מוקד התפרצות כרגע", אמר ד"ר מייקל ריאן, ראש מערך החירום בארגון הבריאות העולמי.
10 צפייה בגלריה
נאפולי איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
נאפולי איטליה הפגנה מחאה נגד מגבלות קורונה
מפגינים בנאפולי
(צילום: MCT)
גם ד"ר מריה ואן קירקובה, אפידמיולוגית בכירה בארגון הבריאות, הביעה גם דאגה מהמצב באירופה – ובמיוחד מזינוק באשפוזים ומהתפוסה ביחידות לטיפול נמרץ. "בערים רבות אנו רואים מיטות שמתמלאות מהר מדי, ואנחנו רואים תחזיות רבות שאומרות שהמיטות ביחידות לטיפול נמרץ יגיעו לתפוסה מלאה בימים ובשבועות הקרובים", היא אמרה.
ממשלת צ'כיה הודיעה אמש כי החל ממחר יוטל עוצר לילי למשך שבוע, כדי לבלום את הזינוק בתחלואה. העוצר יחל מדי ערב בשעה 21:00 ויימשך עד 05:00 למחרת, אך מותר יהיה לצאת לעבודה או לבקר את המשפחה במהלכו. בנוסף, חנויות ייסגרו ב-20:00 ובימי ראשון לא ייפתחו כלל.
צעדים דומים ננקטו כבר בספרד וסלובניה סגרה את גבולות המדינה. אפילו נורבגיה, שבה שיעור התחלואה הוא אחד הנמוכים באירופה, הטילה מגבלות על התקהלויות. גם צרפת תומכת בצעדים נוקשים יותר והנשיא עמנואל מקרון אמור לדון היום עם שריו הבכירים בדרכים לבלימת המגפה אחרי שמספר הנדבקים היומי הגיע בסוף השבוע לראשונה ל-50,000.