נכון לעכשיו נדחתה ההצבעה שתוכננה להיום (ב') על הארכת תוקפו של חוק "איחוד משפחות" שמביך את ממשלתו החדשה של נפתלי בנט, ובאופוזיציה מביעים חשש מהמחיר, לשיטתם, שתשלם הקואליציה על מנת לרצות את חבריה המתנגדים להעברתו.
ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר בראיון לאולפן ynet: "אני מאוד מודאג שיצליחו למצוא פשרה, כי אז זה אומר שנתנו את המפתחות לישראל למימוש מה שערבים מכנים 'זכות השיבה'. מי שנותן את המפתחות לכניסה לישראל לידיים של מנסור עבאס הם בנט, איילת שקד, צביקה האוזר וכל האנשים שהטיפו לנו שזה דבר נורא ואיום. השנאה והקנאה לנתניהו הובילו אותם לקחת את הערכים לפח".
על האפשרות שהאופוזיציה תתנגד להארכת החוק, לכאורה נגד האידיאולוגיה שלה ורק על מנת להביך את הקואליציה, אמר ח"כ רוטמן: "זו טענה מאוד מגוחכת. לראשונה בתולדות ישראל הקואליציה מתלוננת, שבוע להקמתה, שהאופוזיציה לא נושאת באחריות על הנטל שלה. אני לא בקואליציה כדי שאוכל לקדם את ההבטחה שלי לבוחרים שלי: חוק הגירה".

2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
ח"כ שמחה רוטמן. "החוק הזה הוא פלסטר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על הוראת השעה העומדת על סדר היום הוסיף: "החוק הזה הוא פלסטר ששמים על פצע שזקוק לחוסם עורקים. הנושא של איחוד משפחות הוא דבר שביהמ"ש נתן לו מכת ריכוך אחרי מכת ריכוך בשיטת הסלמי. עדיין מגלים בו חורים. צריך לעשות טיפול שורש.
"מי שאמרו בזמנו שצריך לעשות לחוק הזה טיפול שורש אלה שרת הפנים איילת שקד וח"כ צביקה האוזר. במשך שנתיים של ואקום שלטוני יש קריאה חזקה של הכנסת לעשות רפורמה בענייני הגירה וכניסה לישראל, והם פשוט נותנים לעבאס ואולי לגורמים קיצוניים במרצ ובעבודה להחליף את מדינת את ישראל".

על אפשרות תמיכת האופוזיציה בחוק אמר באולפן ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "יש התלבטות. עוד לא קיבלנו החלטה לא לתמוך. אמרנו שהקואליציה לא יכולה להגיד שזו שעתה של האופוזיציה. אנחנו מתנגדים לזה. מה נעשה בסוף אם יגיע חוק אמיתי לטובת ביטחונה של ישראל? אז אולי נצביע בעד. אבל זה לא העניין. הם רוצים להביא חוק מסוכן כחלק מההסכמים עם רע"מ, שיכניס פלסטינים למדינה".
- בנט, שקד, סער, יסכנו את ביטחון המדינה? "את אותה תמיהה יכולת לשאול - אלקין, שקד וסער יקימו ממשלה עם אנשים שלא מכירים במדינה יהודית ובזכות קיומנו כאן? העלית בדעתך לפני כמה חודשים שדבר כזה יכול לקרות?".
ח"כ קרעי התייחס גם לנושא גריסת המסמכים במשרד ראש הממשלה על ידי אנשי בנימין נתניהו לקראת החלפתו. אף שמדובר במעשה המנוגד לתקנון שירות המדינה, התעקש קרעי: "אם נגרסו מסמכים זה קורה בכל משרד ממשלתי. מסמכים שלא רלוונטיים, מסמכים פרטיים. מסמכים חשובים שצריכים להישמר נשמרים דיגיטלית. בכל משרד ממשלתי יש מגרסה, זה לא לקישוט. תפקידה לגרוס מסמכים לא רלוונטיים. כשאדם מפנה את השולחן - הוא גורס מסמכים. מה אתם מצפים שיעשה?".

"אריאל שרון לא שמאלני ממרצ"

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) התייחסה באולפן ynet למשבר חוק איחוד המשפחות ואמרה: "מדובר באתגר ראשון. יעמדו בפנינו עוד כל כך הרבה אתגרים וכמו שעושים עכשיו נעשה בעתיד: נמצא פתרון ופשרות".
- אתם רוצים שיצילו אתכם עכשיו? "לא צריך שיצילו אותנו, הדברים יסתדרו. גם זאב אלקין עושה את העבודה שלו וגם עידית סילמן ובועז טופורובסקי. הם מחפשים וימצאו את הפתרונות. הקואליציה תעבור את המיני-משבר הזה".
2 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן באולפן ynet. "לתת פתרון בלי לפחד"
(צילום: הדר יואביאן)
- זה חוק גזעני? "החוק הזה עולה לדיון לא רק כל שנה בכנסת, אלא הוא היה בבג"ץ פעמיים. יש בו קשיים ויש הזדמנות לבחון אותו מהותית ועניינית. אם יש שם עיוות לגבי משפחות שכן צריך לאחד, או לתת זכויות לאנשים שמתגוררים בישראל, אז למה לא. תוכנית פעולה שמונעת או מושתתת רק על פחד היא תוכנית עבודה שגויה".
- מה השינויים שאת חושבת שצריך לעשות בחוק? "אני לא עוסקת בשינויים. אין לזה תשובה חכמה וחד משמעית. יש צורך להסתכל על הדברים בלי לפחד ולתת פתרונות אמיתיים. תראו, אי אפשר להאשים את אריאל שרון שהיה שמאלני ממרצ, והוא העביר את החוק הזה. הכוונה שלו הייתה כל שנה לבחון את הנושא הזה מחדש".
- נעבור לוועדת חקירה לענייני מרון. זאת הצלחה שלכם. "עצוב לי שקוראים לזה הצלחה. גם בתקופת הממשלה הקודמת גנץ העלה את העניין והמפלגות החרדיות מנעו את זה. היה ברור לי שחייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר לאולפן ynet: "מדובר באחד החוקים הגזעניים ביותר בספר החוקים. הוא מתייחס לאהבה בין פלסטינים כפצצה מתקתקת. החוק הזה מוביל להרס וניתוק משפחות. לכן אנחנו ננסה לבלום את העברתו לוועדת חוץ וביטחון".
- אתה לא סומך על מנסור עבאס שידאג לאינטרסים שלכם? "אני לא סומך על כל הממשלה הזאת ואני רוצה שהחוק הזה יבוטל. זה חוק אנטי אנושי. אני קורא לכל חברי הקואליציה לעצור את זה כאן. מי שיאפשר את העברת החוק לוועדת חוץ וביטחון יאפשר למעשה את העברתו במליאה לאחר. לכן אני רוצה לעצור את החוק הזה כאן בוועדה מהסדרת".
- ראינו את התמונות של החיבוקים והחיוכים בקואליציה. "זה תמיד ככה בהתחלה ואז מגיעה המציאות. חכה חכה מה שמחכה לקואליציה הזאת. עוד הצעות חוק, עוד מוקשים. זו קואליציה של ניגודים, זה לבן ושחור. באנדרסטייטמנט, זה לא הולך להיות קל".
- התחלת לתכנן עם שותפיך לאופוזיציה מיקי זוהר ויריב לוין? "אני לא צריך את התרגילים האלה. אני מכיר היטב את רזי הפרלמרנטיזם, אני יודע מה טוב לציבור שלי ויודע איפה יש מוקשים וחוקים".
- אבל תשקול לשתף פעולה עם גורמים אחרים באופוזיציה? "אם למשל תהיה הצעה להעלות את שכר המינימום, וזה יבוא מיהדות התורה או מהליכוד, לא נעשה את זה? עשינו את זה 20 שנה. התייחסנו לרוב המהותי ולא לאיש".

"לא רצו לחקור את האסון. רצו להביך"

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר בראיון באולפן על סוגיית חוק איחוד משפחות: "תפקידנו להפריע לממשלה. תפקדנו להציב מראה מול הממשלה – זו הקואליציה שאתם בחרתם לעשות איתה עסקים. והמראה מאוד עגום. אנחנו באופוזיציה נתכנס ונחליט מה לעשות".
- אנחנו שומעים שהם לא בונים עליכם. גם יו"ר הקואליציה עידית סילמן וגם יו"ר הוועדה המסדרת אומרים שמצליחים להסתדר ביניהם. "יפה מאוד. זה מעניין מאוד איך מסתדרים בלעדינו. למשל מוסי רז ועיסאווי פריג' ורע"מ הודיעו שהם מתנגדים, אבל צריך 61. והם שלחו אותנו ללמוד ליבה".
- אתה לא מאמין שיצליחו להגיע לפשרה? "אחרי מה שראינו בקואליציה המוזרה הזאת, הכל יכול להיות. מישהו מאיתנו האמינו שבנט ימנה את מרב מיכאלי לקבינט ושימנו אותו לראש ממשלה עם שישה מנדטים? לא האמנו".

על ההתנגדות של ש"ס להחלטת הממשלה להקים ועדת חקירה לאסון במירון אמר ח"כ מלכיאלי: "יש עתיד מנסים לעשות פוליטיקה על גבם של הרוגי מירון. הרי בסמכותה של יש עתיד, שהוועדה המסדרת בידיים שלהם, להקים ועדה לביקורת המדינה שסמכותה להקים ועדת חקירה ממלכתית. הם לא רצו את זה כי הם רצו להביך אותנו".
- למה התנגדתם לוועדת חקירה ממלכתית? "העלנו הצעת בדיקה שאמרנו שאפשר לתקן אותה ולשדרג אותה".
- אבל לא ועדת חקירת ממלכתית עם שיניים וסמכויות. "הם לא רצו ועדת חקירה, הם רצו לרקוד על כאב המשפחות".
- המשפחות הן אלה שדורשות את החקירה. "צריך לעשות בדיקה אמיתית של מה שקורה בהר, זה אינטרס עליון שלנו, אבל לא זה מה שיש עתיד רצו. הייתה הצעה יותר טובה והם לא העלו אותה לדיון".