המיליונר האמריקני ג'ון מקאפי, שעשה את הונו בזכות תוכנת האנטי-וירוס שפיתח, נעצר בנמל התעופה ברצלונה ועומד כעת בפני הליך הסגרה לארה"ב, שם מאשימות אותו הרשויות בהעלמת מס ובהונאה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
ג'ון מקאפי בסין 2016
ג'ון מקאפי בסין 2016
מקאפי ב-2016. סיפור חיים פרוע
(צילום: AFP)
גורם במשטרת ספרד אמר היום (ג') לסוכנות הידיעות רויטרס כי מקאפי בן ה-75 נעצר ביום ראשון כאשר ניסה לעלות על טיסה לאיסטנבול, בעזרת דרכון בריטי. לאחר מעצרו בספרד, בחשבון האינסטגרם הרשמי של מקאפי עלה פוסט ובו נכתב "לשחרר את מקאפי".
יום לאחר מעצרו חשפה התביעה בארה"ב כתב אישום שהוגש נגד מקאפי בחודש יוני, ובו נטען שהעלים מס בסכום של מיליוני דולרים. לפי כתב האישום שהוגש נגדו בבית משפט אמריקני, מקאפי לא דיווח לרשויות המס האמריקניות על רווחיו מקידום מטבעות וירטואליים, עבודות ייעוץ, הרצאות ומכירת הזכויות על סיפור חייו לפרויקט דוקומנטרי.
עבירות העלמת המס המיוחסות למקאפי נעשו לכאורה בתקופה שבין 2014 ל-2018. התובעים האמריקנים אמרו שבכתב האישום לא נטען שמקאפי קיבל בשנים אלו שכר כלשהו מחברת האנטי-וירוס שנושאת את שמו, אותה מכר ב-2010, או שהיו לו קשרים עמה באותה תקופה. אם יוסגר לארה"ב ויורשע, מקאפי עשוי להישלח לעד 30 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
ג'ון מקאפי מיליונר אנטי וירוס רץ ל נשיאות ארה"ב
ג'ון מקאפי מיליונר אנטי וירוס רץ ל נשיאות ארה"ב
על היאכטה בהוואנה
(צילום: AFP)
לצד כתב האישום הזה, הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארה"ב חשפה גם היא לאחרונה תביעה אזרחית שהגישה נגד מקאפי, ובו נטען שהרוויח 23.1 מיליון דולר מהמלצות שגויות או מטעות לרכישת מטבעות וירטואליים.
בראיון שהעניק בשנה שעברה לסוכנות הידיעות AFP, הודה מקאפי שהוא מסרב לשלם מיסים. "לא שילמתי מיסים כבר שמונה שנים", טען אז מקובה, שבה מצא אז מקלט. "אני גם לא אשלם מיסים שוב – זה לא חוקתי ולא חוקי".
סיפור חייו של מקאפי, שאותו כאמור מכר עבור פרויקט דוקומנטרי, סוער למדי. מאז שצבר כסף רב בזכות תוכנת האנטי-וירוס שלו בשנות ה-80 הפך מקאפי בעיני עצמו לגורו המטבע הווירטואלי. בטוויטר יש לו קרוב למיליון עוקבים. היאכטה שלו, שעגנה אז במרינה בהוואנה, נקראת "התעלומה הגדולה".
מקאפי החל את הקריירה כמהנדס בנאס"א, ואחר כך עבד בכמה חברות תוכנה. שם הוא למד על קיומו של הדבר שנקרא "וירוס מחשבים" – והחל לנסות להבין כיצד להשמיד אותו. כך הקים ב-1987 את McAfee Associates, ועד מהרה הפכה החברה שלו לענקית בתעשיית האנטי-וירוס. בשנת 2010 מכר אותה לחברת אינטל, ועכשיו היא שווה לפי ההערכות כ-100 מיליון דולר.
אלא שסיפור ההצלחה שלו, שלכאורה משקף את החלום האמריקני, קיבל תפנית לא צפויה: מקאפי עבר לבליז שבמרכז אמריקה, ניהל חיים סוערים והחל לככב בצהובונים אחרי ששכנו נרצח ביריות באופן מסתורי ב-2012, רצח שטרם פוענח. כשהמשטרה מצאה אותו חי עם נערה בת 17 וגילתה בביתו ארסנל גדול של כלי נשק נעלם מקאפי.
משפחתו של השכן המת הגישה אחר כך תביעה נגד מקאפי בגין גרימת מוות ברשלנות, וב-2018 פסק נגדו בית משפט בפלורידה והורה לו לפצות את המשפחה ביותר מ-25 מיליון דולר.
מקאפי תמיד היה פרובוקטור גדול, ובשנת 2013 הוא פרסם סרטון וידאו שבו הסביר – מבולבל למדי – כיצד להסיר את ההתקנה של תוכנת McAfee, כשאפו מכוסה באבקה לבנה ושבע נשים בלבוש חושפני למדי ממששות את החזה והכתפיים החשופים שלו. בסוף הסרטון הוא נראה יורה באקדח לעבר מסך מחשב. הסרטון זכה לתשעה מיליון צפיות.
בשנת 2015 נעצר מקאפי בארה"ב בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול. הוא נעלם שוב, ובינואר 2019 ברח מהמדינה. הוא סיפר בראיון שלו אשתקד שנסע תחילה לאיי בהאמה, אך כשה-FBI הגיע לשם כדי לחפש אחריו, ברח לקובה. ביולי 2019 שוחרר ממעצר ברפובליקה הדומיניקנית, אחרי שהרשויות שם חשדו שהוא וחמישה אחרים שטו ביאכטה שבה היו כלי נשק, תחמושת וציוד צבאי אחר.