סיכולים תחת אש, הבערת רכבי המילוט, שימוש בדחפורי הנדסה וגם עזרה מהטנקים: לוחמי גדוד השריון 52 של חטיבה 401 מסיימים בימים אלה חמישה חודשים של תעסוקה מבצעית במה שנראה כגזרה הכי חמה מבחינת חילופי אש והתמודדות עם הגנה על איומים ממשיים בגבול, יותר מהנעשה בגבול עזה או בגבול לבנון.
בשקט בשקט, הרחק מתשומת הלב הציבורית והמטכ"לית, הגבול המצרי הפך בשנים האחרונות לאזור שבו מתבצעת בכל יום לפחות הברחה אחת, לרוב של סמים, כשמנגד הממשלה לא נאבקת בתופעה - כפי שנחשף אשתקד ב-ynet.
ואולם, בחודשים האחרונים נדמה כי חל היפוך במגמה, ובעיקר הוצגה ההוכחה שאפשר גם אחרת: גדוד 52 סיכל 14 הברחות ושיבש יותר מ-40 ניסיונות הברחת סמים. בסך הכול תפסו הכוחות כ-600 קילוגרמים סמים, רובם גראס או חשיש.
3 צפייה בגלריה
הטנקיסטים שסיכלו 50 הברחות סמים
הטנקיסטים שסיכלו 50 הברחות סמים
לוחות חשיש שהברחתם סוכלה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי ההערכות בפיקוד דרום, מדובר בסיכול או שיבוש של כ-50% מסך הניסיונות בגזרת ההברחות העיקרית של הגבול המצרי, המכונה גזרת ההרים – מרחב ההרים שגיא וחריף שמהווים את מרכזה הגיאוגרפי בכ-200 הקילומטרים בזירה שבין משולש הגבולות בכרם שלום להרי אילת. קצינים בגדוד אף העניקו למאבק היומיומי את הכינוי "המלחמה בקרטל הפלילי".
"רק לפני שבועיים ריצדו כדורים שנורו מכיפות הרתק שהמבריחים מפעילים מהצד המצרי, אל מתחת לג'יפ שלי", סיפר ל-ynet סגן מפקד הגדוד, רב-סרן שגיא כהן, "זה לא קורה הרבה שיש אש ישירה לכיווננו ושהם יורים זה בעיקר מהצד המצרי, ואנו משיבים אש למקורות הירי. אנו פועלים שלא להיכנס לשטחי ההשמדה הללו ולשלוט עליהם ממקום בטוח. למבריחים בצד הישראלי אני קורא יריבים ולא אויבים".
לדבריו, כיפות הרתק שמפעילים המבריחים המצרים מיועדות להרחקת הכוחות של הצבא המצרי ולמניעת התקרבות של כוחות צה"ל: "אנו תופסים עמדות שולטות במצבים האלה ויורים אם צריך ויש זיהוי ודאי, כי ישנה רגישות גדולה שלא לפגוע בטעות בחמוש של הצבא המצרי".
3 צפייה בגלריה
הטנקיסטים שסיכלו 50 הברחות סמים
הטנקיסטים שסיכלו 50 הברחות סמים
(צילום: דובר צה"ל)
מערכת הביטחון שמה בעדיפות נמוכה את הגזרה המצרית, בעיקר לנוכח ההפחתה באיום מצד מחוז סיני של דאעש, אף שפעיליו עדיין מכים במרכז ובצפון סיני בצבא המצרי מעת לעת. הסמג"ד מודה שיש מעט כוחות ביחס לגודל הגזרה, ואפילו רחפנים, כלי זול יחסית שמופעל כיום כמעט בכל גזרה, לא נמסר לכוחות זולת רחפן קטן בחפ"קי המ"פ שיעיל לטווחים קצרים מאוד. "היינו רוצים מערך אווירי כזה אבל זה עדיין בהתפתחות", סיפר רס"ן כהן.
כדי למלא את החסר, המפקדים בגדוד 52 מפעילים תחבולות והונאות מול המבריחים. "אנו לוקחים מדי יום את כל העדכונים המודיעיניים על הגזרה, מהמשטרה, מאמ"ן ומשב"כ, ובהערכת מצב יומית בונים תמונת מצב היכן הכי נכון לשים את הכוחות שלנו. זו מלחמת מוחות של ממש מול המבריחים, שמשכיבים גם מארבי תצפית של 48 שעות לזיהוי כוחותינו ופועלים בתורת לחימה מסודרת עם אמצעי האזנה, מכשירי קשר, טלפוני 'טוקמן' ואמצעים לראיית לילה. כשאנו מצליחים לתפוס אותם הם מציתים את הרכבים שלהם כדי להשמיד ראיות".
3 צפייה בגלריה
הטנקיסטים שסיכלו 50 הברחות סמים
הטנקיסטים שסיכלו 50 הברחות סמים
שופלים ליצירת מכשולים גבוהים בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)
כלי הרכב של המבריחים הם לרוב ג'יפי שטח מתקדמים, משופרים ביכולות העבירות שלהם ובדרך כלל באותו הצבע. בקרב היומי עם המבריחים רס"ן כהן ופקודיו הפעילו דחפורים ושופלים של ההנדסה הקרבית ליצירת מכשולים גבוהים באזור הציר המרכזי שחולש על הגבול, פילדלפי.
מדובר בטראסות גבוהות, בולדרים ותלוליות אדמה לחסימה ועיכוב של המבריחים, שלא מתרגשים מגדר המערכת החדשה שהוקמה במיליארדי שקלים ומתנשאת לגובה רם. גדוד 52 החזיק גם פלוגת טנקים לאורך הגבול לטובת אירועי פח"ע חמורים מסיני, אך גם בהם לעיתים משתמשים לתצפיות על שטחים מתים כדי לאתר מבריחים.
לדברי הסמג"ד, "כשהגענו לכאן התפישה הייתה שההברחות הן תוצר מוגמר אבל גם מתוך האירוע הפלילי יכול לצאת פיגוע חבלני ולכן כל מפקד פה נדרש לעשות סוויץ', להיות מתוחכם ולחשוב מאיפה הוא מפתיע היום את המבריחים".