4 צפייה בגלריה
הלוחם אבינועם בוכריס שחולה במחלת ניוון שרירים
הלוחם אבינועם בוכריס שחולה במחלת ניוון שרירים
אבינועם בוכריס
(באדיבות המשפחה)
אבינועם בוכריס (29), לוחם השריון שהוכר השבוע כנכה צה"ל לאחר שלקה בניוון שרירים מסוג ALS סמוך לסיום שירותו כשהשתתף במבצע צוק איתן, הלך הלילה (בין חמישי לשישי) לעולמו בביתו כשלצידו בני משפחתו.

4 צפייה בגלריה
אבינועם בוכריס בזמן שירותו בצבא
אבינועם בוכריס בזמן שירותו בצבא
בוכריס בזמן שירותו בצבא
(באדיבות המשפחה)
הלווייתו של בוכריס תתקיים היום ביישוב שילה ב-11:00. "אנחנו נפרדים מאבינועם בצער ובעצב רב. הוא נלחם לחיות, למרות המחלה הקשה, הוא נלחם שהמדינה תכיר בו ובמחלתו, ועצם את עיניו בפעם האחרונה כשהוא יודע שהוא ניצח בכול, כמו לוחם אמיתי", מסרו בני משפחתו.
ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, מסר: "ברוך דיין האמת. כולנו כואבים יחד עם משפחת בוכריס היקרה ושולחים תנחומים וחיבוק למשפחה ולכל בית ביישוב שילה".
בוכריס הורדם לפני כשבועיים על מנת להקל בסבלו. בני המשפחה נפרדו ממנו, ובמקביל ביקשו מבית המשפט להכריע בסוגיה ולהורות למשרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל. ביום שלישי השבוע, בעוד שבוכריס שוכב על ערש דווי, התבשרה משפחתו כי נקבע שיש קשר בין מחלתו לשירותו הצבאי.
4 צפייה בגלריה
הלוחם אבינועם בוכריס לפני שחלה במחלת ניוון שרירים
הלוחם אבינועם בוכריס לפני שחלה במחלת ניוון שרירים
בוכריס במדי צה"ל לפני שחלה
(באדיבות המשפחה)
עפרה, אמו של אבינועם, אמרה בעקבות פסק הדין שקבע כי בנה יוכר כנכה צה"ל: "זאת בשורה בימים הקשים שלנו. ההכרה הייתה חשובה לאבינועם שחרף נפשו לטובת ביטחון המדינה, הוא נלחם עליה. צר לי שהמדינה לא לקחה אחריות עליו כל השנים והיינו צריכים להגיע לבית משפט. למרות שאבינועם מורדם, סיפרנו לו על ההחלטה בתקווה שזה יעניק לו את השקט לו הוא היה זקוק כל השנים".
בוכריס, תושב שילה שבבנימין, התגייס במרץ 2012 לחטיבה 188 בחיל השריון. הוא שירת כנהג טנק והיה בריא כמעט עד לסוף שירותו. עם פרוץ מבצע צוק איתן בקיץ 2014, נשלח בוכריס לחזית ויחד עם חבריו לפלוגה נלחם שבועות ארוכים.
במהלך המבצע זיהה בוכריס שיגור של טיל נ"ט, וברגע האחרון הסיט את הטנק ממסלולו של הטיל וכך הציל את חבריו לצוות. לאחר הפעילות ברצועה, החל בוכריס לסבול מרעידות בידיים. מצבו המשיך להידרדר, וחצי שנה לאחר שחרורו מצה"ל הוא אובחן כחולה במחלת ניוון השרירים ALS חשוכת המרפא. הוא רותק לכיסא גלגלים ואף איבד את יכולת הדיבור.
4 צפייה בגלריה
אבינועם בוכריס
אבינועם בוכריס
בוכריס בבקשת הערעור בנובמבר 2020. הגיע אז לדיון בשארית כוחותיו

קמפיינים לתרומות למימון הטיפולים היקרים

ב-2016 ביקשה המשפחה להכיר בבוכריס כנכה צה"ל, אולם משרד הביטחון סירב. קצין התגמולים קבע כי אין קשר סיבתי בין תנאי שירותו של בוכריס למחלת ה-ALS. משפחתו וחבריו של בוכריס נאלצו לנהל קמפיינים על מנת לקבל תרומות למימון הטיפולים היקרים.
באי כוחו של בוכריס, עורכי הדין אלי סבן ומורן שוחט, הגישו בשמו בנובמבר האחרון ערעור לבית משפט השלום בתל אביב, שבו הוצגה חוות דעת הקושרת בין השירות הצבאי למחלה. בוכריס עצמו הגיע אז לדיון בשארית כוחותיו. לפי חוות הדעת, מתחים ולחצים כבדים ותחושת סיכון ממשי לחייו של הלוחם הם אלה שהביאו לפרוץ המחלה. במשרד הביטחון דרשו מבית המשפט לדחות את הערעור, אולם השופט רמי כהן קיבל את הערעור וקבע שיש להכיר בבוכריס כנכה צה"ל.
השופט ציין בהחלטתו כי המחלה נגרמה עקב השירות "שהוכח ככזה שהיה רווי מתח, פחדים או לחצים עד אימת מוות של ממש". עורכי הדין סבן ושוחט מסרו כי "החלטת בית המשפט היא תקדימית, שכן לראשונה הוכר לוחם בפעילות מבצעית בניוון שרירים".