מפגש טעון התקיים הערב (יום א') בין הוריו של הנער אהוביה סנדק, שנהרג בשבוע שעבר בהתהפכות מכונית במהלך מרדף משטרתי, לבין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה שהגיע לנחם אותם בביתם בבת עין. האם איילת סנדק הטיחה בו: "יהודי לא רוצח יהודי. הגענו לשפל. בגלל שאתם לא מאוחדים, הממשלה המטומטמת שלכם מתפרקת עד כדי כך ששוטר יהרוג בנאדם. שוטרים שהם בני משפחה שלי אומרים לי 'מי מנגח רכב?'. גם כשרודפים אחרי סוחרי סמים בחיים לא מנגחים רכב".
היא טענה שאף גורם מרשויות החוק לא יצר קשר עם המשפחה בנוגע לחקירה: "שלושה ימים עברו עד שלקחו את השוטרים לחקירה אחרי שהתנגשו בסובארו מסכנה. אחרי מי הם רדפו? משהו יודע למה רדפו אחריהם? אני לא יודעת מה קרה שם".
4 צפייה בגלריה
השר אמיר אוחנה ביקר בבית משפחת סנדק
השר אמיר אוחנה ביקר בבית משפחת סנדק
השר אמיר אוחנה בבית משפחת סנדק, היום
4 צפייה בגלריה
ההפגנה מול המטה הארצי
ההפגנה מול המטה הארצי
אהוביה סנדק והמחאה נגד המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)
התקרית ביום שני שעבר החלה לאחר שלמוקד של מחוז ש"י (שומרון ויהודה) במשטרה הגיעו כמה דיווחים על רכב שממנו מיידים צעירים אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות, על ציר סמוך ליישוב כוכב השחר שבבנימין. השוטרים - בהם שני קצינים ובלשים של ימ"ר ש"י (היחידה המרכזית במחוז) שהיו בפעילות אחרת - הגיעו למקום ופרסו מחסום, אך לפי החשד הנערים לא שעו להוראותיהם ועקפו את המחסום. בשלב זה החל המרדף.
השוטרים טוענים שניסו לעקוף את הרכב של הנערים כמה פעמים - אך האחרונים חסמו אותם וניסו להימלט. בשלב מסוים, כך לפי השוטרים, באחד מניסיונות העקיפה - התנגשו כלי הרכב והאירוע הסתיים בהתהפכות.
בדיון הראשון בהארכת המעצר של הנערים טענה המשטרה שהנערים נהגו בפראות ולא הזכירה כלל את המגע בין שני כלי הרכב. רק לאחר כמה ימים נחשף ב-ynet שהשוטרים שמעורבים בתקרית סיפרו על ההתנגשות, כפי שהנערים טענו מלכתחילה.
לפי גרסת השוטרים, הם יצאו מהניידת מיד לאחר התאונה ומיהרו למכונית, שבתוכה היו ארבעה צעירים - אפרים יוסף גוזלן (19), צבי יהודה קטן (18) ושני קטינים. השוטרים טענו כי כששאלו אם יש עוד אנשים ברכב, הנערים השיבו בשלילה. רק לאחר כשעה מצא אחד השוטרים בזירה את אהוביה סנדק מתחת לרכב, כשהוא ללא רוח חיים.
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
הפגנה בירושלים בעקבות מותו של אהוביה סנדק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האם איילת הוסיפה במפגש עם השר אוחנה: "איפה היו שלושת השוטרים שלושה ימים? הם הלכו לעבודה? הם לקחו חופש? איפה המשטרה שלך? אני באמת שואלת. בן אדם יודע שהוא הרג בן אדם, מה הוא עושה שלושה ימים? קורא תהילים בבית? זה גהינום. למה אנחנו צריכים להפעיל לחץ ציבורי כדי שיקחו אותם לחקירת מח"ש? מה הם עשו? תיאמו עמדות? מה זה המשטרה הזאת? שנים זה ככה, שנים הם רודפים אחרי ילדים שתוקעים בעצים מסמרים".
השר אוחנה הודה שהוא לא יודע להשיב לה על חלק מהדברים שהעלתה סנדק: "אני לא יודע להגיד לך למה לא יצרו קשר מהמשטרה איתך. הגוף שאחראי על חקירות השוטרים הוא מח"ש, וזה שייך לשר המשפטים. יש לי המון ביקורת על מח"ש. כשר משפטים הקמתי ועדה שתבדוק את מח"ש אבל בית המשפט העליון טרפד את זה ושר המשפטי הנוכחי (אבי ניסקורן, אב"ק) בולם את זה. אני כמובן לא יודע מה עלה בחקירה בינתיים, אבל אני מבטיח לגלות את האמת על מה שקרה".

"פוצצו אותי במכות, השוטר השתגע"

נעם בנימין (17), תושב עותניאל שתועד במוצאי שבת סופג מכות ואגרופים משוטר בהפגנה בעקבות מותו של סנדק מול המטה הארצי בירושלים, סיפר ל-ynet שהגיע למקום עם משפחתו ויחד עם גיסו תיעד שוטרים שהיכו משתתפים. "ניגשו אליי שני אנשים שאמרו לי 'היינו מאחורה ליד השוטרים וראינו שסימנו אותך'", אמר. "לא התייחסתי כל כך, כי למה שיסמנו אותי, מה כבר עשיתי.
"אחרי כמה דקות שמעתי בחור צועק על הרצפה 'תצילו אותי, תצילו אותי', וחבורה של שוטרים מרביצים לו. רצתי לעזור לו ולפני שהגעתי שלושה שוטרים פוצצו אותי במכות ואני לא מבין למה. השוטר השתגע. לאט לאט, אחרי שהאנדרלין נרגע, הרגשתי את כל הכאבים. לא התגריתי בשוטרים ולא עשיתי שום דבר. לא הגיוני שאנשים שאמורים להגן עלינו נותנים לנו מכות סתם. זכותנו להפגין, נהרג לנו חבר קרוב".

4 צפייה בגלריה
נועם בנימין
נועם בנימין
נעם בנימין. "אחרי שהאנדרלין נרגע, הרגשתי את כל הכאבים"
(צילום: חיים גולדיטש )
עורך דינו, איתמר בן גביר, סיפר שחוקר בכיר במח"ש הזמין את הנער להגיש תלונה, ואמר לו: "מגישים כל הזמן תלונות ובסופו של דבר דברים לא זזים. מתוך מאות תלונות בסוף מוגשים כתב אישום אחד או שניים".
עו"ד בן גביר הוסיף: "הדם של הצעירים הללו הפך להיות הפקר. אחרי ההריגה המיותרת של בחור צעיר, נער גבעות, אנחנו רואים את האלימות בהפגנות. ראיתי את המכת"זיות ואת האלימות של השוטרים, והשיא זה ההתנהלות כלפי מרשי, התנהלות של אובדן עשתונות כללי. השוטר הזה צריך לעוף מהמשטרה. אנחנו נגיש תלונה במח"ש וגם נתבע את השוטר אזרחית כדי שישלם מהכיס שלו".