מנהיגי ה-G20 הבטיחו אתמול להשקיע את מרב המאמצים כדי להבטיח שהפצת החיסונים לקורונה תהיה שוויונית, ושכל אזרחי העולם יוכלו להתחסן מהנגיף. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סדקה את החזית האחידה של הכלכלות המובילות בעולם, כשאמרה שההתקדמות בנושא איטית מדי.
בעקבות המגפה פסגת המנהיגים התקיימה במתכונת וירטואלית. מי שניהלה את הפסגה הייתה סעודיה, שאמורה הייתה לארח אותה בריאד. מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם התחייבו להקצות משאבים לטיפול בקורונה ולתמוך במדינות עניות שמשבר הקורונה החריף עוד יותר את מצב הכלכלה שלהן. איך המנהיגים מתכוונים לעשות זאת? הם לא סיפקו מספיק פרטים.
7 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אחרי שיחת ועידה פסגת G20
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אחרי שיחת ועידה פסגת G20
מרקל בשיחה עם כתבים אחרי פסגת G20
(צילום: gettyimages)
הקנצלרית מרקל, שהיום מציינת 15 שנה בשלטון בגרמניה, אמרה שהיא מודאגת מהעובדה שעדיין לא נחתם הסכם עם אף מדינה ענייה להפצה נרחבת של החיסונים. מדינות מפותחות ועשירות כבר הזמינו כמויות גדולות של חיסונים מחברות התרופות שמגיעות לשלבי הסיום.
"אנחנו נדבר עם GAVI (ברית החיסונים העולמית) על מועד פתיחת המגעים האלה, מכיוון שאני קצת מודאגת ששום דבר עדיין לא נעשה", אמרה מרקל לכתבים בברלין אחרי פסגת G20. "גרמניה לא יכולה להשאיר את בעלות הברית הבינלאומיות שלה לבד. כרגע צריך לעשות את הדבר הנכון. זה לא מספיק שיהיה לך כסף בבנק. צריך לעשות משהו למען המדינות המפותחות".
"למרבה המזל יש עכשיו תקווה לחיסונים", אמרה הקנצלרית. "חשוב שלא רק אירופה תבטיח לעצמה את החיסונים, כפי שהאיחוד האירופי עושה כעת, אלא שלכל העולם תהיה גישה לחיסונים".
7 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אחרי שיחת ועידה פסגת G20
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אחרי שיחת ועידה פסגת G20
"שום דבר עדיין לא נעשה". מרקל מודאגת מהיעדר מו"מ עם מדינות מתפתחות
(צילום: AFP)
סלמאן מלך סעודיה אמר בסוף השבוע שכעת, יותר מתמיד, נדרשת "רוח שיתוף הפעולה", במטרה "להתמודד עם ההשפעות של המגפה וכדי ליצור עתיד של שגשוג לאזרחי העולם כולו".
בדברי הסיכום של פסגת ה-G20 ניסו המנהיגים לשדר אופטימיות. בהצהרה המסכמת אמרו: "גייסנו משאבים כדי לטפל בצרכי המימון המיידים של הבריאות העולמית ולתמוך במחקר, פיתוח, ייצור והפצה של חיסונים, תרופות ואבחונים בטוחים ויעילים לקורונה. לא נחסוך במאמצים כדי להבטיח שלכל בני האדם תהיה גישה שוויונית אליהם".

7 צפייה בגלריה
דמותם של מנהיגי G20  על קירות ארמון סאלווה ב סעודיה
דמותם של מנהיגי G20  על קירות ארמון סאלווה ב סעודיה
דמותם של מנהיגי G20 על קירות ארמון בסעודיה
(צילום: רויטרס)
הצהרת ה-G20 לא התייחסה ישירות לדבריו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שאמר שיש להשקיע עוד 28 מיליארד דולר כדי לאפשר ייצור המוני וחלוקה נרחבת של החיסונים החדשים ברחבי העולם.
בשעה שמדינות עשירות מתכוננות להפצת החיסונים, וארה"ב עשויה להתחיל לחסן אזרחים עד אמצע דצמבר, מומחים מזהירים שמדינות מתפתחות מתמודדות עם קשיים שעלולים למנוע ממיליארדים לקבל את החיסון הבטוח הראשון נגד הקורונה. הם קוראים ל-G20 לעזור בגיוס סכום של 4.5 מיליארד דולר שדרוש ל-ACT-Accelerator, מנגנון שאותו מוביל ארגון הבריאות העולמי ונועד להבטיח שלכל אזרחי העולם תהיה גישה לבדיקות, טיפולים וחיסונים לקורונה. המנגנון סובל מהיעדר מימון.
7 צפייה בגלריה
שיחת ועידה של מנהיגים פסגת G20
שיחת ועידה של מנהיגים פסגת G20
שיחת הוועידה של המנהיגים בפסגה הווירטואלית
(צילום: AFP)
"אני שמחה שמנהיגי ה-G20 מסכימים שהחיסונים לקורונה יהיו זמינים וברי השגה לכולם, אבל דרוש עוד מימון", אמרה אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית. היא קראה למנהיגים להתחייב לממן את הפרויקט עד סוף השנה.
מדינות ה-G20 תרמו יותר מ-21 מיליארד דולר למאבק במגפת הקורונה, שגבתה את חייהם של 1.3 מיליון איש בעולם. יותר מ-56 מיליון נדבקו בנגיף. מארגני הפסגה אמרו שב-G20 הוחלט להזרים תמריצים של 11 טריליון דולר לכלכלה העולמית.
פורסם לראשונה: 23:04, 22.11.20