"תערובת של זעם ונקמה", כך הגדיר גורם הבקיא בחקירה את המניע למעשיו של מי שמכונה סרן איקס, קצין המודיעין שסרח, כך לפי החשדות נגדו, נעצר בחשאיות ומצא את מותו בכלא 10 החדש של צה"ל.
2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
2 צפייה בגלריה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
הכלא הצבאי החדש שבו מת קצין המודיעין
(צילום: יואב זיתון)
בפרסום רשמי של צה"ל, נקבע השבוע כי המניע למעשיו לא היה אידיאולוגי או כלכלי. השערה אחת שהועלתה היא שהמניע למעשה היה נקמה. ייתכן, הועלתה האפשרות, כי סרן איקס ביקש לבוא חשבון עם קצינים ביחידה, שלדבריו פגעו בו. אולם לא ידוע כרגע מה היה אופי ההתנגשות שהביאה אותו, כך לפי אותה השערה, להתנהגות קיצונית כל כך.
התלונה של היחידה הועברה למחלקה לביטחון מידע (מחב"ם) ולמצ"ח. ברגע שהקצין נעצר והודה ברוב החשדות, והתברר כי הוא פעל לבד ממניעים אישיים ולא עמד בקשר עם אף גורם אחר, או הופעל, גויס או שוטה בידי גורם מודיעין זר, סיימו החוקרים את החקירה. כתב האישום הוגש.
ל"7 ימים" נודע, כי בשנה האחרונה נרשמו שלושה מקרים של התאבדויות אנשי קבע בתפקידים רגישים מאוד במערך הטכנולוגי של אגף המודיעין. "על פניו", אומר גורם ביטחוני בכיר הבקיא במתרחש באמ"ן בחודשים הללו, "אין שום קשר בין המקרים. לשני הקצינים האחרים היו, ככל הנראה, נסיבות אישיות שהביאו אותם למצוקה קשה. סרן איקס, על פי מה שמסתמן, התאבד גם הוא בשל הפרשה שבה מצא את עצמו מסובך. אולם הקישור הוא בעצם המעשה, בעצם הטרגדיה".

הסרטון הראה: הקצין בלע 4 כדורים

עוד היום מביא יוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות" גילויים חדשים על הפרשה. בשלב הגישור בין הצדדים לא הוצג לסנגורו של הקצין, עו"ד בני קוזניץ, העונש שיתבקש, אולם בפרקליטות הצבאית דנו במתחם ענישה שנע בין 8 ל־12 שנים, וזאת על אף שלא היה מקרה דומה בעבר אלא בהסתמך על עבירות דומות שמהן גזרו את העונש הרצוי מבחינתם.
גורמים שבקיאים בפרשה סיפרו כי הקצין נמנע מלשתף את האסירים במעשיו למרות שאלותיהם והקפיד לשמור על סודיות לגבי נסיבות מעצרו. כל מי שהיה איתו במגע בכלא אמר שלא הביע כוונות אובדניות כלשהן. עם זאת, בקשתו לעבור למתחם אחר בכלא שבו הוחזקו אנשי קבע נדחתה, בשל העובדה שהיו שם עבריינים כבדים.
במהלך מעצרו, כמו אסירים רבים אחרים, נטל הקצין כדורים שונים נגד חרדה ודיכאון, אבל בשלב זה לא ברור כיצד אגר כמות רבה של כדורים. בלילה שבין 16 ל־17 במאי, בזמן ימי מבצע שומר החומות, מתאר מי שצפה בסרטון ממצלמות הכלא כיצד בשעה 23:40 הוא בלע ארבעה כדורים שונים, שבסופו של דבר גרמו למותו.
הכתבה המלאה במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות" ובטור הפרשנות בעמודי החדשות