2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
(צילום: אוראל כהן)
מאז שפרש משה בר סימן טוב מתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות בחודש יוני, הוא ממעט להתראיין. את הופעותיו התקשורתיות הוא בוחר בקפידה, ועכשיו מבחינתו הגיע הזמן לדבר. מי שניהל למעשה את משבר הקורונה בתחילתו וכעת חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), מרגיש שישראל עלולה לצעוד לגל שלישי, שלדבריו עלול להיות הקשה ביותר בשל ההתמודדות הצפויה בחורף גם עם השפעת. על רקע התפטרותו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, מדבר בר סימן טוב, בגילוי לב על המחיר האישי ששילם במהלך עבודתו. התשובות שלו לשאלות הן לרוב מורכבות, אך לשאלה אחת תשובתו הייתה קצרה במיוחד: לא, הוא לא מתגעגע.
-האם אנחנו אכן בדרך לגל שלישי? "יש סימנים שמבשרים על גל שלישי. צריך לחשוב איך משאירים את התחלואה ברמה נשלטת כמה שיותר. הווקטור היה ונשאר החינוך. התלמידים בכל המסגרות צריכים ללמוד בקפסולות, והן צריכות להיות נפרדות אחת מהשנייה. לשמור על קפסולה גדולה בבוקר ולערבב אותה אחר הצהריים זה כאילו שלא עשינו כלום. האם סגר ריאלי? בהחלט. יש גורמים משמעותיים לתחלואה: לימודים והתקהלויות. צריך לטפל בעניין הזה עכשיו. נדבקו המון ילדים וצעירים, זה ברור כשמש. כל פעם שעלינו בתחלואה זה היה לאחר פתיחה של הלימודים, במאי ובספטמבר. הצהרונים הם נקודת התורפה, כי שם מתערבבים. זה הדבר המשמעותי בעיניי עכשיו".
-האם יש מקום לפתיחה נוספת של מערכת החינוך? "הייתי דואג שבכיתות א' לא יתערבבו בצהרונים ורואה שזה באמת מצליח. את כיתות ה' ומעלה הייתי מחזיר בקבוצות נפרדות, ובשלב הראשון יומיים בשבוע. אם יודעים להחזיר אותם לארבעה ימים בקפסולות נפרדות - שיחזירו. העיקרון צריך להיות קפסולות".
-מערכת הבריאות ערוכה להתמודדות עם שפעת במקביל לקורונה? "עד עכשיו ניתן לחולי הקורונה שירות רפואי טוב מאוד עד מצוין. אבל אנחנו לא יודעים איך תיראה השפעת. בשנתיים האחרונות חווינו אותה בצורה קשה, וזה משהו שיכול לקרות שוב. האם אי ספיקה של בתי החולים זה תרחיש ריאלי? אם תהיה שפעת חריפה לצד קורונה, זה יכול לקרות".
2 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי)
-אתה רגוע לקראת החורף? "החורף הוא האתגר הכי גדול כרגע של מערכת הבריאות. זו צריכה להיות המטרה העליונה של מקבלי ההחלטות ואני יודע שהם נערכים אליה. את החורף הזה בכל מקרה נעביר בלי חיסון לקורונה".
-עד כמה ההודעה של פייזר אכן משמעותית? "יש פה תקווה למשהו שעשוי לשנות את המשחק. אני מקווה שהדיווחים ימשיכו להיות אופטימיים, אבל לצד זה חשוב להבין שאת החורף הקרוב נעביר ללא החיסון".
-פרופ' רוני גמזו מסיים את תפקידו כפרויקטור. אתה מאמין בתוכנית הרמזור שלו? "שאלה מורכבת. משום שבסוף ההגבלות האזוריות בישראל הן לא מלאות, אז הכלי של אסטרטגיה אזורית יעיל במידה חלקית. בירושלים, הרבה מהעובדים באזורים הירוקים מגיעים מאזורים אדומים. לא ניתן למנוע את זה. בהרבה מובנים ישראל היא תא אפידמיולוגי אחד. הרמזור ככלי אחד לא יכול לעמוד. יש דברים שאסור שיהיו בכל הארץ באופן גורף עד שיהיה פתרון מלא למגפה. למשל התקהלויות, גם באזורים ירוקים. אם מחר הממשלה תאשר חתונה בהשתתפות של עד 50 איש, הם הרי יגיעו מכל האזורים. יש כללים שצריכים להיות תקפים בכל סיטואציה".
עד כמה פרופ' גמזו תרם לניהול המשבר? "הוא נתן את נשמתו. אני מכיר את רוני שנים רבות ואנחנו צריכים להגיד לו תודה".

הריאיון המלא עם משה בר סימן טוב - היום ב"ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 06:46, 11.11.20