היסטוריה בשמיים: מטוס של חברת התעופה "איתיחאד אירווייז" מאיחוד האמירויות טס הערב (יום רביעי) בשמי ישראל בדרכו ממילאנו שבאיטליה לאבו דאבי שבאמירויות. המטוס, שקיבל לראשונה אישור לטוס מעל מדינת ישראל וממלכת ירדן, קיצר בכך את זמן הטיסה שלו.
בשבוע שעבר פרסמנו לראשונה ב-ynet על הסכם התעופה ההיסטורי בין ישראל לירדן שנחתם לאחר הסכם השלום עם איחוד האמירויות, ויאפשר מעתה טיסות חוצות במרחב האווירי של שתי המדינות, כפי שקרה הערב לראשונה.
2 צפייה בגלריה
מטוס איתיחאד איירוייז של איחוד האמירויות חלף מעל שמי ישראל
מטוס איתיחאד איירוייז של איחוד האמירויות חלף מעל שמי ישראל
המטוס האמירתי חולף מעל שמי ישראל, היום
כשהמטוס נכנס לשמי ישראל, אמר פקח הטיסה לטייס: "קפטן, אנחנו נרגשים ושמחים לקבל אותך לישראל. זהו רגע היסטורי שכולנו חיכינו לו, ואנחנו מקווים שהוא ישמש השראה לכל האזור ויתחיל עידן חדש אינשאללה".
בעבר, מטוסים ממדינות המפרץ היו צריכים להשתמש בנתיבים שעוקפים את ישראל דרך טורקיה ועיראק, ולעיתים אף דרך מצרים, ירדן או סעודיה. הסכם התעופה החדש נועד לקצר משמעותית את זמני הטיסות ממדינות המפרץ, אסיה והמזרח הרחוק למדינות אירופה וצפון אמריקה.
המעבר של מטוס איתיחאד בשמי ישראל הוא סנונית ראשונה לתחילת פעילות סדירה של טיסות מסחריות ישירות בין אבו דאבי לתל אביב. בשבוע הבא תצא מישראל טיסה ישירה של חברת איתיחאד, בשיתוף פעולה עם קבוצת "ממן" הישראלית, כשעליה עשרות סוכני נסיעות וסוכני מטען שיטוסו לפגישות עסקיות עם הקולגות שלהם באבו דאבי.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, אמרה כי "אנחנו מקדמים במרץ את ההסכמים להתנעת הטיסות הישירות בין תל אביב לאבו דאבי ודובאי, שיובילו לעידן כלכלי חדש ולפריחה אזורית למען אזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
נתיבי טיסה
נתיבי טיסה
גם מעל איראן. מפת הנתיבים שמתאפשרים הודות להסכם

ההסכם בין ישראל לירדן, ששם חותמת סופית למשא ומתן שהחל כבר לפני כמה שנים, יביא לחיסכון ניכר בדלק של המטוסים, יפחית את פליטת המזהמים ויתרום לאיכות הסביבה. התהליך הואץ והושלם רק לאחר חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות, וקבלת האישור ההיסטורי לטיסות מישראל לעבור בשמי סעודיה.
במפת הנתיבים שצורפו למסמכי התעופה נראים נתיבי טיסה שיוצאים ממדינות כדוגמת עיראק, קטאר, איחוד האמירויות, ערב הסעודית - ואף נתיב החולף בשמי איראן, שככל הנראה ישמש לפחות בשלב הראשוני למעבר מטוסים שהגיעו מסין. נתיבי הטיסה יאושרו מראש בהתאם לשיקולים ביטחוניים של אגף הביטחון במשרד התחבורה.
במסגרת ההסכם שנחתם יפתחו נתיבי הטיסה בכל ערב בימי השבוע למשך שבע שעות מהשעות 23:00 בלילה ועד השעה 6. בסופי השבוע ייפתח חלון זמנים של 12 שעות, בנוסף לעוד חלון זמנים של 24 שעות ב-12 חגים מוגדרים. מדובר על תוספת של 4,527 שעות של חלון זמנים, בהן יתאפשר שימוש במרחב האווירי שבין ישראל לירדן שיאפשר שימוש בשטח האווירי המהווה 52 אחוזים מהשעות הקיימות כיום.