שר הביטחון בני גנץ פנה היום (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לעצור מיד את העברתם של חיסונים נגד קורונה למדינות זרות, ולכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון דחוף בנושא.
במכתב, שנשלח גם לראש המל"ל וליועץ המשפטי לממשלה, כתב גנץ: "אספקת חיסונים למדינות בעולם לא הועלתה מעולם לדיון בפורומים הרלוונטיים. מלאי החיסונים הוא נכס של מדינת ישראל, והאמירה בהודעתך שלפיה 'הצטברה כמות חיסונים שלא נעשה בה שימוש', בעוד שמרבית האוכלוסייה בישראל טרם התחסנה בחיסון השני, היא שקרית".

4 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ נגד נתניהו: "אמירתך היא שקרית"
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
4 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
אלפי מנות יועברו למדינות זרות. משלוח של חיסונים מתוצרת מודרנה
(צילום: AFP)
גנץ ציין במכתבו כי גם פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על מנת שיבחן את הנושא והוסיף כי "מדובר בהחלטה מדינית-ביטחונית משמעותית, ובהתאם לכך, היא צריכה להתקבל לפי ההליכים הקבועים בדין".
נתניהו והמל"ל החליטו להעביר אלפי חיסונים מתוצרת מודרנה לרשימה ארוכה של מדינות מבלי להתייעץ עם משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד הבריאות, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי זועמים על התנהלותו של נתניהו ואומרים שמדובר בתהליכי קבלת החלטות מעוותים שמזכירים שלטון יחיד.
בין השאר החליט נתניהו להעביר אלפי חיסונים למרוקו, צ'אד, מאוריטניה, קונגו, גינאה המשוונית, אוגנדה, ניז'ר, קניה, אתיופיה, הונדורס, גואטמלה, צ'כיה, סן מרינו, קפריסין, הונגריה, איטליה, והאיים המלדיביים.
ההחלטה הישראלית הצליחה להרגיז כמה מדינות, בהן כאלה שנמצאות ברשימה. כך למשל גורמים דיפלומטים איטלקים מיהרו להבהיר שמעולם לא ביקשו חיסונים מישראל וגם לא יקבלו כאלה. התברר שבישראל הוסיפו את איטליה לרשימה מתוך אי הבנה - מאחר שהיא אמורה להיות תחנת ביניים לטיסות שיעבירו את החיסונים לסן מרינו.

הפגנה נגד הפסקת חיסון חסרי המעמד: "חסנו את כולם"

בתוך כך עשרות בני אדם הפגינו בצהריים בתל אביב נגד משרד הבריאות, במחאה על ההחלטה להפסיק ולהקצות לבית החולים איכילוב חיסוני קורונה נוספים עבור חסרי מעמד ומבקשי מקלט. כתוצאה מההחלטה צפוי מתחם החיסונים שהקימה עיריית תל אביב בשכונת נווה שאנן להפסיק לקבל מתחסנים חדשים משבוע הבא.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד סגירת מתחם החיסונים לחסרי מעמד בישראל
הפגנה נגד סגירת מתחם החיסונים לחסרי מעמד בישראל
ההפגנה נגד הפסקת חיסון חסרי המעמד
(צילום: מוטי קמחי)
המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "אין הבדל בין דם לדם, תחסנו את כולם", "הנגיף לא מבדיל בין בעלי מעמד לחסרי מעמד", "הקורונה הורגת את כולנו", "גזענות בבריאות" ועוד.
בהרנה, מבקש מקלט מאריתריאה שהשתתף בהפגנה, אמר: "באתי להפגנה כדי להגיד לממשלת ישראל ולמשרד הבריאות שהמחלה היא עולמית, לא מבדילה בין אזרחים למבקשי מקלט, צריך לתת את החיסון לכולם. זה הזוי מאוד שמדינת ישראל נלחמת על הבריאות של המדינה, אבל מבדילה את האנשים שבתוכה. אם אני לא מתחסן, אני יכול להדביק. אנא, אשרו לנו להתחסן".
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד סגירת מתחם החיסונים לחסרי מעמד בישראל
הפגנה נגד סגירת מתחם החיסונים לחסרי מעמד בישראל
(צילום: מוטי קמחי)
מתחם החיסונים נחשב להצלחה מסחררת וחוסנו בו עד כה יותר מעשרת-אלפים חסרי מעמד השוהים בישראל. גורמים בבית החולים איכילוב אמרו ל-ynet כי במשרד הבריאות הסבירו את ההחלטה שלא להקצות בשלב זה חיסונים נוספים לחסרי המעמד בכך שבמקום התחסנו מאות בני אדם יותר מכפי שציפו, וכי במשרד רוצים להפנות משאבים לאוכלוסיות ייחודיות נוספות.
מתחם החיסונים לחסרי המעמד יפעל עד יום שני, ולאחר מכן ייתנו בו רק את המנה השנייה למי שכבר התחסנו. ממשרד הבריאות נמסר: "המשך האספקה נקבע על פי הערכות המצב במשרד". מעיריית תל אביב נמסר: "מאחר שלא ניתנו עוד הקצאות חיסונים לאיכילוב, בשלב זה החיסונים במתחם לקהילה הזרה הושעו".