מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר הבוקר (יום ה') כי התקיימה התייעצות עם גורמי מקצוע לפני שהתקבלה ההחלטה על ביטול התו הירוק. "לקחנו סיכון. אני מקווה שהמציאות לא תטפח על פנינו", אמר פרופ' לוי בריאיון לאולפן ynet.
פרופ' לוי הבהיר כי "הקורונה לא הסתיימה, עדיין יש הוראה לעטות מסכות בחללים סגורים. יש עדיין את ההגבלות בנתב"ג. התחלואה ירדה מאוד למזלנו, החיסונים עשו את שלהם, אנחנו חיים כמעט בשגרה וזה נהדר, אבל אנחנו עדיין צריכים לזכור שמסתובבים בעולם וגם בארץ מוטציות, וריאנטים, ולכן כל כניסה לישראל בכל המעברים, וגם בנתב"ג, היא מקום עם יכולת לייצר תפוצה של המחלה ולכן אנחנו עדיין צריכים להיות מאוד זהירים".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"ההחלטה להוציא את התו הירוק הייתה על דעתנו". פרופ' לוי
(צילום: שמוליק דודפור )
מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי המדינה אינה יודעת לאכוף מספיק טוב את הבידוד הנדרש עבור מי ששב לארץ מחו"ל. "הציבור שצריך גם לגלות הבנה ובגרות לא עושה את זה מספיק, לצערי. כ-70% מאלו שצריכים להיכנס לבידוד למשך עשרה ימים עם שתי בדיקות או 14 יום לא עושים את זה ומכך, כמובן, אנחנו דואגים", הוא אמר.
"אני בהחלט חושש מכך שיכולה להיות כניסת וריאנטים לישראל", הוא הוסיף. "אנחנו מאוד משתדלים למנוע את זה עם בדיקות PCR לפני הטיסה, גם בנתב"ג, עם בדיקות סרולוגיות (לזיהוי נוגדנים בדם) כשנדרש, אבל ברגע שאדם שחזר מחו"ל מסתובב ובא במגע עם אנשים ולא שומר על בידוד הוא יכול להדביק אנשים ולייצר שרשרת הדבקה שאנחנו לא מכירים מיד".
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
"חושש מכניסת ווריאנטים לישראל". בדיקת קורונה לנכנסים לארץ בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
- איך יכול להיות שיותר משנה לתוך המגפה הזאת שנגמרה אצלנו, אבל לא בעולם, עדיין בנתב"ג אין מערך משביע רצון? ומה קרה לצמידים, המעקבים ובדיקות ה-PCR? "ה-PCR שם, הסרולוגיה שם, הצמידים עדיין לא שם לדאבוני כי צריך לעבור עוד תהליך של חקיקה וכרגע אין את המבנה המתאים בכנסת ובממשלה לחקיקה, אנחנו פועלים שזה יקרה. אבל מבחינת ההתחקות אחרי כל נוסע, בדיקת כל הנוסעים, כללים מי בא ומי לא בא, כל זה קיים בצורה טובה ולכן אי אפשר להתכחש לזה, אבל עדיין זה לא מושלם".
- ביטול התו הירוק, התו הסגול, בעצם כל ההגבלות, זה על דעתכם? "לאחר ששמענו דעות רבות והתחבטנו בזה, ההחלטה היא על דעתנו להוציא את הגבלות התו הירוק, כמובן עם נטילת סיכון. הייתה התייעצות. בסופו של דבר מישהו אמון על ההחלטה, ולאחר ששמענו את הדעות קיבלנו את ההחלטה הזאת. השר קיבל ואימץ את ההחלטה הזאת. לקחנו את הסיכון וביטלנו את התו הירוק, אני מקווה שהמציאות לא תטפח על פנינו, אנחנו חושבים שלא".
3 צפייה בגלריה
קניות אחרונות בקניון אילון ברמת גן לקראת הסגר השלישי
קניות אחרונות בקניון אילון ברמת גן לקראת הסגר השלישי
"חובת המסכות שרירה וקיימת". קניון איילון ברמת גן, לפני הסגר השלישי
(צילום: דנה קופל)
- השלב הבא זה ביטול המסכות בחללים סגורים, האם אנחנו בדרך לשם? "אנחנו ללא ספק בדרך לשם מתישהו. מטבע הדברים כשיש התפתחויות, יש דינמיקה, ואנחנו דנים בעניין ונדון בעניין. כרגע חובת המסכות שרירה וקיימת. למרות שהורדנו את התו הירוק, אנחנו עדיין נמצאים עם ילדים שלא חוסנו וצעירים שלא חוסנו ולכן אנחנו עדיין עם הגבלות המסכה בשטח סגור".
- האם הגענו לחסינות עדר? האם צריך לחסן בני נוער? "אני לא חושב שאנחנו בחסינות עדר. אנחנו בחסינות נהדרת, 5,400,000 מחוסנים מנה ראשונה, מתוכם 5,100,000 כבר מוגנים עם מנה שנייה. ועדיין, יש מקום לחסן את בני 12 עד 16, מדובר בכ-600 אלף ברי חיסון לאחר שגם הורדנו את המחלימים ואנחנו כרגע משלימים את הדיונים בקרבנו.
"החלטנו לדון בבטיחות ובתופעות הלוואי המיוחסות לחיסון. כמובן לאור ההכרה ב-FDA, לאור ההכרה של ה-CDC, אנחנו רוצים ללכת בשיטה בטוחה ביותר ואנחנו משלימים את הדיונים עם מיטב המומחים, גם ברפואת ילדים, גם באפידמיולוגיה, גם בכל הדברים הנלווים, אונולוגיה, וירולוגיה. כפי שנראה כעת תהיה המלצה, כל הורה יחליט על הילדים שלו".