עומיד טוטיאן, מתנגד משטר איראני שברח ממולדתו, ישן כבר כמה ימים באוהל באזור החיץ של הבירה המחולקת האחרונה בעולם. ממשלת קפריסין מסרבת שהוא ייכנס לשטחה. "אני לא יכול לעבור לצד אחד או לצד השני", אמר טוטיאן, מוזיקאי בן 46, שבשיריו מוחה נגד הרשויות האיראניות. "אני תקוע וחי ברחוב".

6 צפייה בגלריה
קפריסין מבקש מקלט מ איראן תקוע באזור החיץ
קפריסין מבקש מקלט מ איראן תקוע באזור החיץ
(צילום: רויטרס)
האוהל של טוטיאן נמצא בין שני מחסומים במערב ניקוסיה. מבקש המקלט האיראני התמקם ליד בית נטוש ב"שטח ההפקר" שחוצה את קפריסין, שמחולקת מאז המלחמה ב-1974.
לפני ארבע שנים טוטיאן ברח מאיראן לטורקיה. בתחילת ספטמבר עזב אותה והגיע ל"רפובליקה הטורקית של צפון קפריסין", שמוכרת רק על ידי אנקרה. אחרי שבועיים החליט להיכנס לאזור החיץ של האו"ם כדי לבקש מקלט מקפריסין ("רפובליקת קפריסין"), ששולטת בשני שלישים מהאי וחברה באיחוד האירופי. קפריסין לא נותנת לטוטיאן להיכנס. הוא מסרב לחזור לרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, מכיוון שהוא חושש ששם חייו יהיו בסכנה.
6 צפייה בגלריה
קפריסין מבקש מקלט מ איראן תקוע באזור החיץ
קפריסין מבקש מקלט מ איראן תקוע באזור החיץ
(צילום: רויטרס)
אזור החיץ שבו נמצא טוטיאן הוא שטח ברוחב של 500 מטרים שחוצה את ניקוסיה המחולקת. במקום פועלים פקחים של האו"ם. מדובר בחלק מ"הקו הירוק" של קפריסין, שעובר מהחוף המערבי עד לחוף המזרחי ואורכו 180 ק"מ.
אזור החיץ בניקוסיה היה סגור במשך 23 שנים. הוא נפתח ב-2003 לתנועה מצומצמת. בפברואר, בגלל הקורונה, הוא נסגר שוב. כעת רק מעט אנשים משתמשים בו. ממשלת קפריסין לא מאפשרת לאנשים שאינם קפריסאים לחצות את אזור החיץ.
"אני לא יודע למה הם לא מאשרים את הכניסה שלי, אבל אני חושב שזה בגלל נגיף הקורונה", אומר מבקש המקלט האיראני בבית תמחוי שפועל באזור החיץ, שבו הוא מעביר את רוב היום. "אני מקווה שהדברים יתבהרו, מכיוון שעכשיו אני לא יודע מה יקרה וזה מצב קשה מאוד".
בגלל שהשירים של טוטיאן ביקורתיים מאוד הוא חושש שאם יחזור לצפון קפריסין הוא יגורש לטורקיה ומשם לאיראן. "טורקיה היא כבר לא מדינה בטוחה בגלל שהמשטר הטורקי קרוב לאיראן", הוא מוסיף, וטוען שבחצי השנה האחרונה הוא קיבל "איומים אנונימיים" ממספר חסוי.
"הייתי בטורקיה בארבע השנים האחרונות, אבל בחודשים האחרונים קיבלתי איומים בטלפון, ממספר חסוי. האיומים גברו אז אמרתי 'אוקיי, אני עוזב, אבל העבודה שלי ממשיכה'", מספר טוטיאן. "אני לא מפחד מהמוות או ממשהו אחר, אבל לא רוצה למות לחינם. אני אעזוב, אלך למקום בטוח אחר ואמשיך בעבודה שלי".
בחודש יולי איראן גזרה עונש מוות על שני אזרחים שנמלטו לטורקיה - אך בהמשך הוסגרו לטהרן.
6 צפייה בגלריה
קפריסין מבקש מקלט מ איראן תקוע באזור החיץ
קפריסין מבקש מקלט מ איראן תקוע באזור החיץ
(צילום: רויטרס)
מאז שהגיע לאזור החיץ טוטיאן ניסה "ארבע או חמש פעמיים" להיכנס לקפריסין, אך נכשל. הוא לא הצליח למרות שכוח האו"ם באזור החיץ, וארגון מהגרים בשם "קיסה", ניסו לסייע לו. בארגון "קיסה" אמרו שבמשטרה הסבירו "שיש להם הגבלות ואסור להכניס אף אחד".
דובר המשטרה בקפריסין, כריסטוס אנדראו, אמר כי ההחלטה אם להכניס את טוטיאן לא נמצאת באחריותה של המשטרה. לפי אנדראו המשטרה ממלאת אחר ההנחיות של משרד הפנים, שהורה על הגבלות "בגלל המגפה".
לפי משרד הפנים הקפריסאי, כל מי שרוצה לחצות את הגבול לשטח הרפובליקה חייב להציג בדיקת קורונה עם תוצאות שליליות, שהתבצעה ב-72 השעות שקדמו להגעתו. טוטיאן אמר שהוא מילא אחר הדרישה הזאת ובכל זאת לא הורשה להיכנס.
בארגון "קיסה" אומרים שממשלת קפריסין מנצלת את המגפה כדי להטיל הגבלות על זכויות אדם בסיסיות.
דוברת סוכנות הפליטים של האו"ם בקפריסין, מילה סטרובולידו, אמרה כי "יש דרכים אחרות להגן בו זמנית על מבקשי מקלט ועל בריאות הציבור. אנחנו יכולים לבדוק אנשים שמגיעים או לנקוט צעדי בידוד. יש כאן מישהו שמבקש הגנה בינלאומית".
בעקבות סגירת נתיבי מהגרים אחרים לאירופה מספר בקשות המקלט בקפריסין זינק פי 6 בחמש השנים האחרונות – מ-2,265 ב-2015 ל-13,650 ב-2019. בקפריסין חיים כמיליון אזרחים.