3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת משרד ביטחון לאומי של סין ב הונג קונג בהשתתפות מנהיגת העיר קארי לאם
טקס פתיחת משרד ביטחון לאומי של סין ב הונג קונג בהשתתפות מנהיגת העיר קארי לאם
משרד הביטחון הלאומי של סין בהונג קונג
(צילום: AFP)
הצעת חוק חדשה של ממשלת הונג קונג, שמעניקה לכאורה כוח בלתי מוגבל למִנהל ההגירה, מעוררת חשש כבד בעיר האוטונומית למחצה. לשכת עורכי הדין המקומית אף הזהירה את המועצה המחוקקת מהחוק, שלדבריה עלול למנוע מכל אדם - תושב הונג קונג או לא - לעזוב את העיר.
מאז שסין אישרה את "חוק הביטחון הלאומי" ביוני האחרון, מספר גדל והולך של פעילים דמוקרטים ופוליטיקאים נמלטים מהונג קונג, שנחשבת למוקד פיננסי עולמי, ובוחרים לחיות בגלות. הסיבה היא חששם מפני סין, שהחוק החדש הידק את אחיזתה בעיר האוטונומית למחצה. מאז 2019 התקיימו בהונג קונג הפגנות ענק נגד סין ולמען דמוקרטיה, ולאחרונה - בעקבות החוק החדש - נעצרו עשרות פעילים דמוקרטים בעיר. לטענת רבים, חוק הביטחון הלאומי מחסל למעשה את ההתנגדות למעורבות הסינית בעיר ואת המאבק למען הדמוקרטיה.

המצב הפוליטי גרם גם לאזרחים מן השורה בהונג קונג לעזוב את העיר, כשרבים מהם נאחזים בתוכניות ההגירה שמציעות בריטניה, קנדה וטייוואן הסמוכה. בעקבות ההגירה הגדולה, בסוף ינואר הציעה הממשלה המקומית לתקן חוק קיים כדי לאפשר למִנהל ההגירה למנוע מאדם לעזוב מבלי שיעבור קודם בבית המשפט. לשכת עורכי הדין הזהירה אתמול מפני החוק, והסבירה כי "מטריד במיוחד שהסיבות שבגינן צריך להפעיל כוח פולשני כזה לא מפורטות בחקיקה המוצעת. לא צוין בחקיקה שום הסבר שיפרט מדוע יש צורך בסמכות כזו, ואפילו לא איך מתכוונים להשתמש בה".
"אם תאושר סמכות למנוע מתושבי הונג קונג ואחרים לעזוב את האזור - בית המשפט, לא מִנהל ההגירה, צריך להחליט מתי יש צורך להטיל איסור נסיעה ואם זה פרופורציונלי", הוסיפה הלשכה.
בנוסף, הלשכה ציינה כי כבר קיימות סמכויות שיכולות למנוע מאדם לעזוב את הונג קונג - כמו חוק הביטחון הלאומי שאושר לאחרונה, שמאפשר לדרוש מסמכי נסיעה בנסיבות מסוימות. "קשה להבין את הצורך בחקיקה נוספת", סיכמה לשכת עורכי הדין.
3 צפייה בגלריה
טייקון התקשורת בהונג קונג ג'ימי לאי
טייקון התקשורת בהונג קונג ג'ימי לאי
נעצר בעקבות חוק הביטחון הלאומי. ג'ימי לאי
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
הונג קונג במרכז ג'ושוע וונג משמאל איוואן לאם פעילים למען הדמוקרטיה בדרך לשמוע את גזר הדין
הונג קונג במרכז ג'ושוע וונג משמאל איוואן לאם פעילים למען הדמוקרטיה בדרך לשמוע את גזר הדין
אחד הפעילים הדמוקרטיים הבולטים שנעצרו. ג'ושוע וונג (במרכז)
(צילום: AFP)
הונג קונג, נזכיר, היא עיר אוטונומית-למחצה שבמסגרת העברת השליטה בה מבריטניה לסין ב-1997 נקבע כי האוטונומיה הנרחבת שלה תישמר; אלא שבשנים האחרונות מזהירים פעילים בה כי בייג'ינג מהדקת את אחיזתה בעיר. במערב אומרים כי הצעדים של ממשלת בייג'ינג – בראשם חוק הביטחון הלאומי – מחסלים למעשה את האוטונומיה של הונג קונג.
מאז עבר חוק הביטחון הלאומי נעצרו כמעט 100 בני אדם, בהם טייקון התקשורת ג'ימי לאי והפעיל הדמוקרטי הבולט ג'ושוע וונג. ארבעה מהעצורים הואשמו בעבירות שבגינן הם עשויים לרצות מאסר עולם, אם יורשעו.
באוגוסט האחרון נעצרו תריסר פעילים שניסו להימלט מהעיר לטייוואן בסירה, לאחר שנתפסו על-ידי משמר החופים הסיני. רוב הפעילים הואשמו בהונג קונג בעבירות שקשורות להפגנות שהתקיימו בעיר בשנת 2019, ואחד מהם נעצר בעקבות עבירות שקשורות לחוק הביטחון.