2 צפייה בגלריה
נשקייה צבאית. ארכיון
נשקייה צבאית. ארכיון
נשקייה צבאית. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
סגן מפקד חטיבה בצה"ל, קצין בדרגת סגן אלוף, יודח מתפקידו בעקבות גניבה של עשרות נשקים מבסיס בצפון. כך מסר הערב (שלישי) דובר צה"ל בעקבות המלצה של אלוף פיקוד צפון. כמו כן גם מפקד החטיבה יעוכב בקידומו ולא יעלה בדרגה עד לקיץ 2024.
חקירת האירוע עדיין נמשכת בשיתוף פעולה בין המשטרה למצ"ח. הרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל את ממצאי הוועדה, שהוביל ראש מטה אוגדה 146, אלוף משנה עידן מורג, וקבע כי "מדובר באירוע חמור ביותר שמתבטא גם בתוצאותיו וגם בפערים העמוקים והכשלים שהתגלו", לשון ההודעה. מפקד החטיבה המרחבית שקידומו בדרגה נדחה, ישמש כמפקד הבא של בה"ד 1 אך בשל העונש תעוכב בשנה קבלת דרגת התת-אלוף שלו, והתפקיד שיתלווה לדרגה הזו, לאחר שיסיים את תפקידו הבא כמפקד בה"ד 1.
לפי ממצאי התחקיר, עשרות הרובים האישיים, כ-40 במספר, נגנבו מתוך מכולה שהייתה סמוכה לנשקייה המרכזית של בסיס החטיבה המרחבית בגבול לבנון באזור קריית שמונה. רובים אלו יועדו לשימוש במשימות הגנה מרחבית ביישובים הסמוכים, אך בניגוד לכלי הנשק שנשמרו בנשקייה הצמודה, במכולה שנפרצה לא הותקנו אמצעי מניעה של גניבות כמו: חיישני תנועה, מצלמות ומערכת אזעקה.

הרמטכ"ל: "חוסר אחריות וחוסר מקצועיות בסיסי"

כמו כן, בצה"ל הוחלט לפתוח בהליך הדחה ובנזיפה לקצין הלוגיסטיקה החטיבתי היוצא, קצין בדרגת רב-סרן, וכן יודחו קצין האבטחה החטיבתי, קצין בדרגת סרן ונגד הלוגיסטיקה. קצין הלוגיסטיקה האוגדתי, קצין בדרגת סגן-אלוף, יועמד לדין משמעתי בפני מפקד האוגדה. שמונה בעלי תפקידים במערך אבטחת המחנה שהיו תורנים ביום האירוע, בהם חמישה קצינים, שני נגדים וחיילת, יועמדו לדין משמעתי בפני סגן מפקד האוגדה בגין התרשלות. גם נגד בדרגת רב-סמל ראשון, האחראי על רכיבי ההגנה בחטמ"ר, יינזף על ידי מפקד החטיבה.
2 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: אפי שריר)
עוד נמסר כי "הרמטכ"ל הבהיר ששמירה על רכוש צה"ל ועל מחנות צה"ל היא דרישה בסיסית המצופה מכל המפקדים והחיילים וביסודה עומדים ערכי המקצועיות, המבצעיות והדייקנות. כמו כן, קבע כי הפערים שהתגלו באירוע חוצים את כל שרשרת הפיקוד בחטיבה. הרמטכ"ל ציין כי באירוע באים לידי ביטוי חוסר אחריות וחוסר מקצועיות בסיסי שהתבטאו בפערי ידע בנוגע לפקודות הצבא, חוסר דייקנות באופן המימוש של ההנחיות, היעדר גישה מבצעית ביחס לשמירה על אמל"ח ופערים באחריות האישית.
"הרמטכ"ל הדגיש כי די היה במימוש אחריות אישית כדי למנוע את האירוע. באשר לטיפול המערכתי בתחום, הרמטכ"ל הדגיש כי חל שיפור משמעותי בנושא בשנים האחרונות, כחלק מפרויקט למיגון בונקרים ונשקיות, אשר הושקעו בו משאבים נרחבים בטכנולוגיה ותשתיות. לצד זאת, הנחה הרמטכ"ל להאיץ את התכנית ולשפר את תחום ההכשרה לאנשי מקצוע בתחום".
בצה"ל הוחלט על נקיטת הצעדים החמורים לאור העובדה שבשנים האחרונות אירעו גניבות נשק רבות מתוך בסיסי הצבא ובפרט מנשקיות ולכן צה"ל יצא בפרויקט גדול למיגור התופעה בהיקף של כ-50 מיליון שקלים ולמרות כל אלה, בצד חידודי נהלים, מכולת הנשקים בבסיס לא זכתה למענה ההגנה הראוי ולפי החשד גם חיילים היו מעורבים באירוע הפריצה.
פורסם לראשונה: 18:58, 08.12.20