ראשי רשויות שהתארחו הבוקר (יום ה') באולפן ynet התייחסו לכניסתם לוואקום שהשאיר השלטון המרכזי בטיפול במגפת הקורונה. אחת הבולטות בהם, שהצליחה לשפר באופן דרמטי את הנתונים ביישוב שלה, היא ראש מועצת ירוחם טל אוחנה. "מה שהממשלה מציעה לנו זה לא מספיק", היא אומרת. "יש הרבה מאוד חוכמת מקום שנמצאת אצלנו ולא אצלה, ואנחנו מחויבים לבצע את כל התהליכים בעצמנו.
"אנחנו נעזרים בממשלה ומקבלים הרבה מאוד סיוע, גם מפיקוד העורף, זה לא מספיק. בסוף המטרה היא לקצר למינימום את הזמן בין הגעה של המידע על החולה לבין הכנסת המגעים לבידוד. הזמן הזה הוא זמן קריטי. התחקירים שמשרד הבריאות ביצע ועדיין מבצע הם לא מספיק מקיפים או מדויקים. התפקיד שלנו הוא לקחת את התהליכים האלה ולעשות להם אופטימיזציה. רבים מאתנו, גם בכפר קאסם ובקריית יערים, הצליחו להוריד את רמת התחלואה".
2 צפייה בגלריה
רועי לוי
רועי לוי
רועי לוי. "שלא תהיה סיבה לצאת מהבית"
( צילום: דוברות עיריית נשר)
ראש עיריית נשר, רועי לוי: "הקמנו צוות קורונה ייעודי שמונה שבעה אנשים ואנחנו מתחקרים ומגיעים לאנשים, אחד-אחד, לבתים. אני לא רוצה שתהיה לאנשים סיבה לצאת מהבית. יש חולים מאומתים שצריכים להוריד את הכלב או לזרוק אשפה, אז הם מתגנבים באחת או שתיים בלילה ויכולים להשאיר חיידקים במעלית. אז לא - אנחנו נגיע אליהם, נוריד להם את הכלב, נקנה להם תרופות.
"דיברתי עד היום עם כל החולים המאומתים בעיר. אנחנו לא ממתינים שיגיע משרד הבריאות, כי כנראה שזה ייקח חמישה ימים. אנחנו באופן מיידי מכניסים לבידוד את כל מי שצריך, שהיה איתם במגע".
- רועי לוי, בכמה אתה מצמצם את הזמן? "לזמן אפס, אני מדבר על כמה שעות בודדות. אנחנו נסיים עכשיו את השיחה ואני כבר מתחיל להתקשר".
2 צפייה בגלריה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
פדלון. "המשבר מנוהל באגו"
(צילום: אלי דסה)

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הוא החריף מכולם ביחס שלו לטיפול הממשלה: "איך אני אומר? אל תפריעו לנו. לצערי, כמו שאמרתי בעבר, המשבר הזה מנוהל באגו, בריכוזיות, בכוחניות, בבירוקרטיה. מספיק. אין מנהיגות, אין משילות ואין ניהול".
הוא הסביר על הקמת צוות ייעודי בהרצליה שמתמקד בהסברה, אכיפה מאסיבית, חקירות אפידמיולוגיות וקשר עם המאומתים: "מה שאתם רואים כעת זה אוכל שאנחנו מביאים לכל המאומתים, ארוחות צהריים, חבילות מזון, במטרה אחת שלא יצאו מהבית. אני מדבר עם כל הרבנים מדי יום. מיום ראשון אנחנו עושים בדיקות קורונה לכל התושבים במחיר של 25 שקלים ואז נוכל לקבל נתונים אונליין ולטפל בזה.
ראש המועצה האזורית רמת הגנב, ערן דורון: "אנחנו רשות ירוקה, אבל בתוך 15 הישובים יש כאלה עם כמה חולים. לפני הכל העניין מבוסס על מהירות תגובה. אנחנו לקחנו מתנדבים של יחידת החילוץ שהם מומחים בתשאולים ואנחנו היום פלוס מינוס תוך שעה סוגרים אירוע. ברגע שאני שומע על חולה מאומת, המתנדבים שלנו יודעים לתשאל ולסגור אירוע, עם בידוד מניעתי, עם כל מה שנדרש.
"זה די עצוב. בשיחה עם ראש הממשלה נפל האסימון - בעצם הרשויות המקומיות הן הפתרון. וזה דבר שכבר הבנו בגל הראשון, כי ראינו את היעדר מהירות התגובה. כנראה זה מסיבות אובייקטיביות: למשרד הבריאות אין את כוח האדם".
- רק אחרי חודשים של התמודדות נפל סוף סוף האסימון אצל נתניהו שראשי הרשויות הם הפתרון? "כן".