ההגבלות בסופי שבוע על מוזיאונים, אטרקציות ובריכות שחייה בוטלו, אבל חנויות וקניונים שפתוחים בשבת נאלצו לסגור את שעריהם - והעסקים במגזר הערבי היו בין אלו שסבלו מכך יותר מכל.
מרכזי הקניות בירכא, שמושכים אליהם אלפי אנשים מדי סוף שבוע, נותרו שוממים היום (שבת), וזאת בעקבות שורת האיסורים עליהם החליטה הממשלה, שנכנסו לתוקף אתמול ב-17:00. קניונים, חנויות רחוב ומרכזי קניות נסגרו ויוכלו להיפתח רק מחר בשש בבוקר. בשל ההגבלות, אתמול המרכזים היו הומים אפילו יותר מהרגיל, ולא ברור אם מטרת ההגבלות אכן הושגה.
לאחר שבתחילה התכוונו בממשלה לסגור גם את המסעדות (מדי יום) וחופי הים (בסוף השבוע), מרכזי הקניות הם היחידים שבאמת נסגרו בשבת. מעבר לתנועה הגדולה הקבועה בימי שבת ובכלל בסופי שבוע, התקופה הזאת קריטית במיוחד לבעלי עסקים במגזר הערבי, וזאת לאור חג הקורבן שיחול בשבוע הבא. סגירת החנויות פוגעת גם בהכנות החג של המשפחות הרבות, וגם בבעלי העסקים שעבורם התקופה שלפני החג היא מהרווחיות ביותר בשנה, אם לא הרווחית ביותר.
8 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג בירכא שומם היום
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
החניון הריק. "העומס יעבור ליום חמישי"
(צילום: שמיר אלבז)
החניה במרכז המסחרי "ביג" בירכא הייתה היום ריקה למעט כמה רכבים שחנו מול בית הקפה ארומה שנותר פתוח בהתאם להנחיות. לקוחות שהגיעו למקום הופתעו לראות את המקום סגור. דיאב מטמרה אמר: "לא ידעתי שהסגר היום, לא ציפיתי שיהיה סגור". המצב היה דומה גם בשאר המרכזים המסחריים. קניון כנען, חנות הכלבו "אמש סטאר" וגם חנות הענק "עלי סלאמה" נותרו סגורים ועם מגרשי חניה שוממים.
המסעדות שכן פתחו בהתאם להנחיות הרגישו היטב את ההשפעה וזכו למעט מאוד לקוחות. נג'יב הנו, בעליה של מסעדת "קפה קפה" ליד מרכז ביג בירכא מספר: "זאת פגיעה משמעותית. שבת זה היום הכי עמוס בשבוע וכל האזור פה בנוי עליו. מעבר לזה שבשבוע הבא יש את חג הקורבן ולאנשים אין איפה לקנות. באמצע שבוע עובדים אז לא יהיה זמן לקנות אז הלחץ פשוט יעבור ליום רביעי - חמישי. לא יודע מי מקבל פה את ההחלטות".
8 צפייה בגלריה
עומסים במרכז קניות בירכא לקראת הסגירה בעקבות הנחיות משרד הבריאות
עומסים במרכז קניות בירכא לקראת הסגירה בעקבות הנחיות משרד הבריאות
מרכז הקניות ביג אתמול. עמוס מהרגיל
(צילום: דניאל סלאמה)
8 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
סניף קפה קפה. זו פגיעה משמעותית
(צילום: שמיר אלבז)
פאדי וחאם, בעלי "חומוס חואם" בשפרעם, סיפר על החשש: "משפחות רבות מעדיפות להישאר בבית ולא להוציא כסף במסעדות, ויש גם כאלה שמפחדים מהקורונה ולא באים. זה משפיע על כולנו. הרבה עסקים קרסו ולא שרדו את הגל השני".
על הסגר הוא אמר: "אם יחליטו לסגור הכול - נילחם. לא נשתוק. בשבילנו זה כמו הוצאה להורג". עלי ספורי, בעל חנות למוצרי חשמל בשפרעם, הוסיף: "פעם היו מגיעים אלינו המון אנשים. היום אף אחד לא בא. גם לקוחות מתוך העיר לא מגיעים כי הם מפחדים מהקורונה. הסגר לא פותר את הבעיה. בלי שמירה על הכללים הנגיף ימשיך להתפשט".
בעל חנות אחרת פנה ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לא להטיל סגר: "עדיף שנחיה עם הקורונה ונתרגל אליה כמו אל כל מחלה אחרת. אם יחליטו על סגר מלא - הפגיעה תהיה קשה ביותר". בעל מסעדה קטנה בטמרה החליט שמבחינה כלכלית - כדאי לו יותר לסגור את העסק: "בסגר אני מפסיד כי אין מבקרים. אני מקווה שהממשלה הזו תפסיק עם ההחלטות ההזויות האלה. היא לא יודעת מה היא רוצה".
8 צפייה בגלריה
בעלי עסקים בשפרעם
בעלי עסקים בשפרעם
"חומוס חואם" בשפרעם. ריק
(צילום: שמיר אלבז)

8 צפייה בגלריה
בעלי עסקים בשפרעם
בעלי עסקים בשפרעם
פאדי וחאם: "הרבה עסקים קרסו"
(צילום: שמיר אלבז)

8 צפייה בגלריה
בעלי עסקים בשפרעם
בעלי עסקים בשפרעם
עלי ספורי: "אף אחד לא בא"
(צילום: שמיר אלבז)

ביום שני ביטלה כאמור ועדת הקורונה של הכנסת החלטת ממשלה בנוגע לסגירת חופי הים והבריכות בסופי שבוע. מנהלי בריכות מיהרו להגיש בג"ץ בנושא וביקשו להוציא צו ביניים להקפאת הסגירה מכיוון שלטענתם "הפסקת פעילות הבריכות למשך יותר משבוע משמעה שהחלטה לפתוח מחדש במועד מאוחר יותר תהא חסרת משמעות". עוד לפני החלטה בבג"ץ, הפכה ועדת הקורונה את ההחלטה ואישרה כאמור לפתוח את הבריכות ואת חופי הים גם בסופי שבוע.
פארסה נוספת השבוע עסקה כאמור במסעדות. בשבוע שעבר החליטה הממשלה לסגור את המסעדות ולאפשר רק פעילות של "טייק אווי". ההודעה שהתקבלה כמה שעות לפני כניסתה לתוקף, עוררה את זעמם של מסעדנים רבים. חלקם נאלצו להשליך חומרי גלם לפח ושלחו את עובדיהם הביתה. כשעה בלבד לפני כניסת ההגבלה לתוקפה, התירה הממשלה למסעדנים להמשיך לעבוד במתכונת רגילה עד יום שלישי.
במהלך השבוע הפכה ועדת הקורונה את החלטת הממשלה, ובדיון שנערך ביום שלישי הוחלט בוועדה לאפשר את פתיחת המסעדות לפי "התו הסגול". בשל היעדר הסכמות בין הממשלה לוועדה על מתווה מוסכם להמשך פעילות המסעדות, החליטה היו"ר ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד) להביא להצבעה את החרגת המסעדות מהצו.
מעבר להגבלות סוף השבוע,נמשכות הגבלות נוספות ובכללן קיום מופעים, וסגירת אולמות אירועים, ברים ומועדונים. כמו כן נשארה מגבלת ההתקהלויות - עד 10 בני אדם במקום סגור ועד 20 במקום פתוח. בבתי הכנסת מותרת התקהלות של 10 מתפללים. רבים מבלי העסקים שאמורים היו לסגור - השאירו את החנויות פתוחות. אחד מהם אמר: "הסגר גורם לקריסה ומצב כלכלי קשה מאוד. זה לא יעזור להשתלט על הקורונה".