באוקראינה בירכו היום על הודעתה של רוסיה כי החליטה להתחיל להחזיר את הכוחות הרבים שרוכזו ליד הגבול בין המדינות, ומקווים שהדבר מעיד על רגיעה ומוריד מסדר היום את החשש למתקפה.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר שארצו "מברכת על כל צעד להורדת הנוכחות הצבאית ולרגיעה במצב בדונבאס (החבל במזרח אוקראינה שבו נלחמים בדלנים פרו-רוסים בכוחות האוקראיניים)". זלנסקי הדגיש שקייב ממשיכה לשמור על ערנות. "אוקראינה רוצה שלום", אמר הנשיא, והוסיף שהוא "אסיר תודה לשותפות הבינלאומיות על תמיכתן".

7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי ופוטין. נשיא אוקראינה הזמין לפגישה בחזית - נשיא רוסיה מעדיף את מוסקבה
(צילום: EPA)
רוסיה, שריכזה יותר מ-100 אלף חיילים בסמוך לגבולותיה עם אוקראינה, הודיעה היום שהיא הורתה לחיילים לחזור לבסיסי האם שלהם ממחר ועד 1 במאי. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר שהכוחות שיצאו לבחון את אזור הגבול השלימו את משימתם בהצלחה. "היעדים הושגו במלואם, הכוחות הראו שהם יכולים לספק הגנה למדינה", אמר שר ההגנה.
עם זאת, שויגו לא הבהיר אם רוסיה מתכוונת להחזיר כעת את כל החיילים שריכזה לאחרונה ליד אוקראינה או רק את חלקם. הוא גם אמר שכוחות שנשלחו למערב רוסיה, בקרבת הגבול האוקראיני, אמנם ישובו לבסיסיהם – אך הנשק הכבד של הצבא יישאר במערב רוסיה לתרגיל נוסף. הנשק יישאר בשטח האימונים שנמצא באזור וורונז' - 160 ק"מ ממזרח לגבול עם אוקראינה.
אוקראינה, ארה"ב והאיחוד האירופי הביעו דאגה רבה מריכוז הכוחות הרוסיים בגבול האוקראיני. במערב חששו מפלישה רוסית וממתקפה שמתקרבת. מוסקבה טענה שהכוחות עורכים תמרונים צבאיים – בתגובה לתמרונים של נאט"ו. שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, אמר היום לרויטרס שקייב אינה יודעת אם מוסקבה אכן התכוונה לתקוף. הוא הוסיף שהמערב חייב להבהיר שהוא יעמוד לצד אוקראינה אם רוסיה אכן תעשה דבר שכזה.
7 צפייה בגלריה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה צוותי אוויר בשטח אימונים ב חצי האי קרים מתיחות עם אוקראינה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה צוותי אוויר בשטח אימונים ב חצי האי קרים מתיחות עם אוקראינה
צילומי לוויין של ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול
(צילום: Maxar Technologies via AP)
7 צפייה בגלריה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה ליד אוקראינה טנקים ו ציוד ב שטח אימונים ב וורונז' ש ברוסיה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה ליד אוקראינה טנקים ו ציוד ב שטח אימונים ב וורונז' ש ברוסיה
(צילום: Maxar Technologies via AP)
"זה יכול ללכת לשני הכיוונים ולכן התגובה של המערב, התגובה המגובשת של המערב, כל כך חשובה עכשיו – כדי למנוע מפוטין לקבל את ההחלטה הזאת", אמר השר האוקראיני. דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר שוושינגטון מודעת לדיווחים על החלטתה של רוסיה להחזיר את הכוחות שרוכזו בגבול עם אוקראינה, ושבמחלקת המדינה עוקבים מקרוב אחרי המצב בגבול. "שמענו את המילים, עכשיו נמתין לפעולה", אמר פרייס. "למיטב ידיעתי זה נשאר בגדר הודעה. לכן אנחנו הולכים להמשיך לעקוב אחרי זה מקרוב מאוד".
המתיחות הלכה וגברה מאז החודש שעבר, אז התריעה קייב כי רוסיה מתגברת ומניעה כוחות באזור חבל דונבאס שבגבול, וכי בדלנים פרו-רוסים הפועלים במזרח אוקראינה, אזור שבו התנהלה מאז 2014 מלחמה, מפרים לפתע באופן שיטתי את הפסקת האש שהוכרזה שם ביולי שעבר. בשבועות האחרונים נהרגו כמה חיילים אוקראינים מאש המורדים הפרו-רוסים, וגורמים במערב דרשו מרוסיה הסברים. מוסקבה מצדה רמזה כי יש סימנים לכך שאוקראינה מתכוונת לפתוח במתקפה על האזורים בדונבאס שבהם שולטים הבדלנים הפרו-רוסים, והצהירה כי לא תהסס לפעול שם כדי להגן על אזרחיה ועל בעלי בריתה. עוד הזהירה כי אם הממשלה הפרו-מערבית בקייב תנסה לצרף את ארצה לנאט"ו, ארגון שרוסיה רואה בו את האיום הצבאי הגדול ביותר עליה, "תהיה זו תחילת הסוף של אוקראינה".
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
זלנסקי בסיור בחזית
(צילום: EPA)
העימות המדיני-צבאי בין רוסיה לאוקראינה, שתי בעלות ברית לשעבר, החל עם הדחתו ב-2014 של נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' בהתקוממות עממית. אחרי סילוקו, בין השאר על-ידי התומכים בהתקרבות למערב, פלשה רוסיה לחצי האי קרים באוקראינה, וסיפחה אותו לשטחה, צעד שהביא להטלת סנקציות אירופיות ואמריקניות עליה. בשנים הבאות התחוללה במזרח אוקראינה מלחמה בין הצבא האוקראיני לבדלנים תומכי-רוסיה שדרשו עצמאות לאזור הזה, ויותר מ-14,000 בני אדם נהרגו בה. מאז הוכרזו כמה הפסקות אש, שנשמרו ברובן, האחרונה שבהן ביולי האחרון.
אתמול, שעות לפני שחתם על חוק המאפשר לגייס ביתר קלות חיילי מילואים, קרא זלנסקי לפוטין להיפגש איתו בדונבאס, אותו האזור שבו יש פעילות ערה של בדלנים פרו-רוסים. בשבוע שעבר כבר דיווחה אוקראינה שזלנסקי ניסה ליזום שיחת טלפון עם פוטין, אבל לא זכה למענה. פוטין אמר היום שהוא מוכן לארח בכל עת את זלנסקי במוסקבה, כדי לדון ביחסים בין המדינות. "אם הנשיא זלנסקי רוצה להתחיל לשקם את היחסים, אז בוודאי שאנחנו מברכים על כך", אמר פוטין, אך הדגיש שאם זלנסקי מעוניין לפתור את המשבר במזרח אוקראינה הוא צריך לנהל שיחות ישירות עם הבדלנים - ורק אז לפנות למוסקבה.