שמונה חודשים וחצי מאז מקרה המוות הראשון מקורונה שעליו דווח במחוז ווהאן שבסין, ברחבי הגלובוס סופרים כבר מיליון מתים מהמגפה שטלטלה את העולם. כך לפי סוכנות הידיעות AFP. בזמן שהמרוץ אחר חיסון נמשך, בארגון הבריאות העולמי העריכו השבוע כי עד שחיסון שכזה יהיה מוכן מניין המתים עלול להגיע לשני מיליון.
יותר ממחצית ממקרי המוות עד כה נרשמו בארבע מדינות בלבד - ארה"ב (כ-210 אלף מתים), ברזיל (142 אלף מתים), הודו (96 אלף מתים) ומקסיקו (76 אלף). המדינות האחרות עם יותר מ-20 אלף מתים מקורונה הן בריטניה – 42 אלף, איטליה – 35 אלף, פרו – 32 אלף, צרפת – 31 אלף, ספרד – 31 אלף, איראן – 25 אלף, קולומביה – 25 אלף ורוסיה – 20 אלף.
7 צפייה בגלריה
קורונה בארצות הברית
קורונה בארצות הברית
הקורונה בארצות הברית שברה שיאים, מיליון מתו בעולם
(צילום: רויטרס)
רק לפני שלושה חודשים נמנו בעולם חצי מיליון מתים, כחצי שנה לאחר מאז מקרה המוות הראשון - ובכמחצית מאותו הזמן מתו מספר דומה של חולי קורונה. מלבד קצב התמותה, גם קצב התחלואה לא משאיר סיבה לאופטימיות - בעשרה ימים שונים בחודש האחרון נרשמו יותר מ-300 אלף חולים חדשים בכל יום. השיא עד תחילת ספטמבר היה פחות מ-300 אלף. יש לציין שאחת הסיבות לכך היא הגידול במספר הבדיקות.
הנתונים מצביעים על יותר מ-33 מיליון מאומתים לנגיף עד כה, אבל המספר האמיתי של אלו שנדבקו כנראה גבוה בהרבה. בין הסיבות לכך: במדינות שונות נבדקים רק בעלי תסמינים חמורים, אחרות דוגמות לקורונה רק בעקבות איתור מגעים עם חולה מאומת, ובמדינות עניות רבות יכולות הבדיקה מוגבלות.
7 צפייה בגלריה
איטליה קורונה מסכות ב מזרקת טרווי רומא
איטליה קורונה מסכות ב מזרקת טרווי רומא
אנשים עם מסכות ברומא בירת איטליה, שמתמודדת היטב עם הגל השני
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
בית חולים ב ניו דלהי טיפול ב חולה קורונה ב הודו
בית חולים ב ניו דלהי טיפול ב חולה קורונה ב הודו
אחוזי תמותה נמוכים מאלה שבארה"ב, מספר הנדבקים חצה את ה-6 מיליון. בית חולים בהודו
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
עם מסכות ב מטרו רכבת ב ניו דלהי הודו
עם מסכות ב מטרו רכבת ב ניו דלהי הודו
המטרו בניו דלהי
(צילום: רויטרס)
נקודת הציון העגומה - מיליון מתים - מגיעה על רקע חשש מהתפרצות מחודשת במדינות באירופה. בצרפת, בריטניה, ספרד וגרמניה פרסמו בימים האחרונים מספרי נדבקים שהזכירו את הגל הראשון. לעומת זאת, באיטליה מהנפגעות העיקריות בגל הראשון, מספר הנדבקים עומד על פחות מ-2,000 ליממה ושיעור הבדיקות החיוביות נמוך אף הוא וקטן משני אחוזים.
בארצות הברית אומתו יותר מ-7.3 מיליון חיוביים לנגיף. "הנתונים משקפים את חוסר ההצלחה שלנו בהכלת המגפה", הודה המומחה למחלות זיהומיות של הבית הלבן, ד"ר אנתוני פאוצ'י. בהודו עבר מניין הנדבקים את רף השישה מיליון, אך אחוזי התמותה של אלה שנדבקו נמוכים כמעט פי שניים (1.5%) מאחוזי התמותה של חולי הקורונה בארה"ב (2.8%).
בתחילת החודש ההתפרצות בהודו הגיעה לשיאה ובימים האחרונים מניין הנדבקים נע בין 80 ל-90 אלף נדבקים ביממה. יש לציין כי לפי נתונים של אוניברסיטת אוקספורד, בהודו בוצעו כ-70 מיליון בדיקות קורונה, בעוד בארצות הברית הנתון עומד על יותר מ-110 מיליון בדיקות עד כה.
7 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מתוך מיליון המתים - כ-1,500 בישראל. מחלקת קורונה בבית החולים שיבא
(צילום: AFP)
מדינה נוספת שנפגעה קשות מהמגפה היא ברזיל שבה יותר מ-4.7 מיליון אומתו כחיוביים. אחד מאותם מיליונים היא הנשיא ז'איר בולסונרו שתחילה אף זלזל בחומרת המגפה וכינה אותה "שפעת קטנה".
בישראל, לפי העדכון האחרון בערב יום הכיפורים, אומתו 231,026 בני אדם כחיוביים לנגיף, מתוכם מתו 1,466 חולים. מספר המונשמים חצה לראשונה בשבת את רף ה-200 ועומד על 203 בני אדם שמחוברים למכונת הנשמה. מתוך 69,629 חולי הקורונה הפעילים בישראל, 1,503 מאושפזים בבתי חולים ובהם 767 חולים שמצבם מוגדר קשה.

הפנים לחורף, ולחיסון

בצל העלייה המדאיגה במקרים באירופה מומחים מזהירים כי מזג האוויר הקר יביא בחודשים הקרובים לעלייה גדולה עוד יותר בתחלואה. גם בישראל הזהירו מהתפרצות בחורף לא פעם, בין היתר מכיוון שלדברי בכירי משרד הבריאות, הדבקה מסיבית בחודשים אלה, בשילוב השפעת החורפית, עלולה להוביל את בתי החולים לאי-ספיקה של ממש.
7 צפייה בגלריה
נגיף וירוס קורונה רברה חיסון
נגיף וירוס קורונה רברה חיסון
העולם מחכה לחיסון. ארגון הבריאות העולמי: "עד אז עלולים למות מיליון נוספים"
(צילום: MCT)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצד ד"ר רוברט רדפילד מנהל ה- CDC
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצד ד"ר רוברט רדפילד מנהל ה- CDC
גרסאות סותרות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצד ד"ר רוברט רדפילד מנהל ה-CDC
(צילום: AP)
להערכת ארגון הבריאות העולמי, חיסון נגד קורונה לא יהיה זמין לציבור לפני אמצע השנה הבאה - אבל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ממשיך להבטיח שהחיסון יגיע בקרוב. לפני כשבועיים הוא אמר - על רקע הבחירות המתקרבות - כי ניתן יהיה להפיץ לפחות 100 מיליון מנות של חיסון עד סוף 2020. מנהל המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב ד"ר רוברט רדפילד אמר מנגד כי הפצה נרחבת שכזו תתאפשר רק באמצע שנת 2021.
מה שיכול לעודד את טראמפ, ובעצם את העולם כולו, הוא התקדמות של כעשר חברות שנמצאות בשלב השלישי והאחרון בניסוי לחיסון. חברת "ג'ונסון אנד ג'ונסון", האחרונה שהצטרפה לרשימת החברות שמדווחות כי הן קרובות למציאת החיסון, הודיעה לאחרונה כי תוכל לדעת כבר לפני סוף 2020 אם החיסון שלה עומד בכל הדרישות.
חברה אמריקנית נוספת שנמצאת, לפי הדיווחים, לקראת מציאת חיסון נגד נגיף הקורונה היא "מודרנה". החיסון שלה נכנס לשלב השלישי והאחרון, ומשתתפים בו 25,296 איש. מלבד "מודרנה", גם חברת "פייזר" עומדת לקראת סיום השלב השלישי והאחרון, ולצידן עוד שבע חברות תרופות ברחבי העולם.
חשוב לציין, לצד זאת, שהמחקר על החיסונים לא יסתיים לאחר השלב השלישי. חברות החיסונים ימשיכו לנטר את כלל המתחסנים בחודשים הקרובים, בשלב המכונה "שלב 4" שבו נבדקת האוכלוסייה המתחסנת ולא רק המתנדבים לניסוי.