6 צפייה בגלריה
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
"עבור שגרירות ישראל". חיילים הודים בזירת הפיצוץ
(צילום: EPA)
כלי התקשורת בהודו מדווחים כי מכתב שאותר בזירת הפיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי מעלה חשד שמטען החבלה הונח כנקמה על חיסולם של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, ומדען הגרעין האיראני הבכיר, מוחסן פחריזאדה. לפי הדיווחים, האחראים לפיצוץ כתבו במכתב כי הנחת המטען היא רק "קדימון" למה שעתיד לבוא, וציינו את שמותיהם של סולימאני - שחוסל בינואר שעבר על-ידי ארה"ב - ופחריזאדה, שחוסל בנובמבר האחרון.
ארגון טרור קטן ולא מוכר בשם ג'ייש אל-הינד אמנם לקח אחריות על הנחת המטען, אך בהודו חושדים שמדובר בניסיון הטעיה - ושזרוע איראנית עומדת מאחורי המעשה. בישראל, מנגד, לא בטוחים שמדובר באיראן - שכן המטען שהונח היה חובבני ומאולתר. לפי דיווחים שונים בהודו, המשטרה המקומית כבר החלה לברר פרטים על אזרחים איראנים שנחתו בניו דלהי בשבועות האחרונים.

6 צפייה בגלריה
חיילים הודים הודו פיצוץ ליד שגרירות ישראל  ניו דלהי כלי רכב ניזוק נזקים נזק
חיילים הודים הודו פיצוץ ליד שגרירות ישראל  ניו דלהי כלי רכב ניזוק נזקים נזק
ארגון ג'ייש אל-הינד לקח אחריות פיקטיבית? אבטחה רבה באזור לאחר הפיצוץ
(צילום: EPA)
לפי אחד הדיווחים בהודו, המכתב נמצא בזירה ושוחזר על-ידי המשטרה. הוא באורך של עמוד וחצי, ונכתב "בצורה אקראית בכתב יד מסודר". בדיווח נטען כי סולימאני ופחריזאדה מוזכרים במכתב כשהידים. אתמול דווח בתקשורת ההודית כי הרשויות מצאו באזור הפיצוץ מעטפה שבה היה כתוב "עבור שגרירות ישראל".
המשטרה ההודית השיגה גם תיעוד ממצלמות אבטחה שבו נראים שני אנשים יורדים ממונית סמוך לשגרירות. החוקרים תשאלו את נהג המונית בנוגע לשניים, והחיפושים אחריהם נמשכים. כמו כן, בהודו מדווחים כי המשטרה חושדת שהמטען הונח מוסווה בתוך שקית פלסטיק על המדרכה, לאור המכתש שנפער באדמה לאחר הפיצוץ. לפי החשד, מניחי המטען הניחו אותו במקום הקרוב ביותר שיכלו לשגרירות - מאחר שאנשי המשטרה ומאבטחים ישראלים עומדים מחוץ לשגרירות.
גורמים במשטרה המקומית אמרו כי במהלך הסריקות במקום הפיצוץ נמצאו שרידי סוללה. "ברור כי נעשה שימוש בטיימר כדי להפעיל את המטען", אמרו, ושללו את הטענות שהוא נזרק מאופניים או ממכונית נוסעת. לדברי הגורמים, המטען הורכב מחומרי נפץ חזקים, רובם ככל הנראה PETN - אחד מחומרי הנפץ החזקים ביותר שידועים לאדם. עם זאת, אתמול אמרו הרשויות המקומית כי עוצמת הפיצוץ הייתה "נמוכה".
6 צפייה בגלריה
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
שר החוץ ההודי הבטיח לאשכנזי שהודו ערבה לביטחון הישראלים. זירת הפיצוץ אתמול
(צילום: AFP)
בינתיים, ארגון טרור קטן ולא מוכר בשם "ג'איש אל הינד" לקח אחריות על הפיצוץ ברשתות החברתיות. הרשויות ההודיות איתרו צ'ט בערוץ חשוד באפליקציית טלגרם, שבו לקח הארגון אחריות על פיצוץ המטען הקטן והתגאה במתקפה. באותה הודעה אמר הארגון שהוא מתכנן גם סדרת פיצוצים נגד משרדי ממשלה הודים. עם זאת, מדובר בארגון שאינו מוכר לסוכנויות המודיעין בהודו ובמדינות נוספות, וגורמי הביטחון בוחנים את האפשרות שמדובר בהודעה מפוברקת שנועדה להטעות את החוקרים. ההודים חושדים שמאחורי הפיגוע עומד ארגון אחר, והכיוון המרכזי שלהם הוא שלמרות מה שנאמר אתמול - איראן עומדת מאחורי הפיגוע. כפי שצוין, בישראל לא בטוחים בכך.
אמש, נזכיר, אמרו גורמים בישראל כי המטען שהתפוצץ ליד השגרירות היה "חובבני ומאולתר", ואישרו כי ייתכן שמדובר בהתארגנות מקומית. "לא נראה שאיראן עומדת מאחורי הפיגוע", אמרו הגורמים. למרות שלא היו נפגעים בפיצוץ, ורק נגרם נזק לשלושה כלי רכב שחנו בסמוך, בישראל ובהודו מתייחסים אליו בחומרה - וגם המוסד מעורב בחקירה.
מוקדם יותר אתמול שוחח שר החוץ ההודי סוברהמאניאם ג'יישנקר עם מקבילו הישראלי גבי אשכנזי, והבטיח לו כי הרשויות בארצו ערבות לביטחונם של הדיפלומטים הישראלים. בשיחת הטלפון עם אשכנזי הבהיר שר החוץ ההודי כי ארצו "לא תחסוך אף מאמץ" כדי לאתר את המעורבים בפיצוץ. המטען הופעל בסביבות השעה 17:00 (שעון מקומי), כאשר השגרירות הייתה אמנם סגורה – אך היו בה כמה כוננים, שאיש מהם לא נפגע. למבנה לא נגרם נזק.
6 צפייה בגלריה
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
"לישראל ביטחון מלא שהודו תמצה את חקירת האירוע". זירת הנחת המטען
(צילום: AFP)
האזור שבו שוכנת השגרירות נמצא בלב ניו דלהי, במקום שבו רמת האבטחה גבוהה למדי. כק"מ וחצי משם נערך טקס צבאי לסיום חגיגות יום הרפובליקה בהודו, בו השתתפו ראש הממשלה נרנדרה מודי והנשיא ראם נאת' קובינד.
במקביל לשיחה בין שרי החוץ, היועץ לביטחון לאומי של הודו, אג'יט דובאל, שוחח בטלפון עם ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת. הוא העביר באמצעותו עדכון לראש הממשלה בנימין נתניהו על המאמצים הנעשים מצד הודו בחקירת הפיצוץ. נתניהו ביקש להעביר לראש ממשלת הודו מסר ולפיו לישראל "ביטחון מלא" שהשלטונות ההודיים ימצו את חקירת האירוע, ויבטיחו את שלומם של הישראלים והיהודים הנמצאים שם. סוכם כי הקשר יימשך בכל הערוצים תוך שיתוף פעולה מלא בין המדינות.

"אנחנו מאוד נזהרים"

שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא, אמר ל-ynet זמן קצר לאחר הפיצוץ: "זה מטען חבלה, זה ברור. אנחנו עדיין מנסים לברר ולהבין מה קרה. זה היה מאוד קרוב לשגרירות ולכן גם אנחנו וגם המשטרה המקומית מתייחסים לזה כאל אירוע חבלני. אני לא יכול להגיד בוודאות אם זה כוון נגד השגרירות. אנחנו מתייחסים לזה כאל אירוע טרור, זה היה מספר מטרים מהשגרירות. יש נזק סביבתי".
6 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בהודו רון מלכא
שגריר ישראל בהודו רון מלכא
הפיצוץ - ביום השנה ה-29 לכינון היחסים הדיפלומטיים בין הודו לישראל. רון מלכא
(צילום: משרד החוץ)
מלכא ציין כי בשגרירות היו בזמן הפיצוץ רק כוננים, וכאמור איש לא נפגע. "אבל 17:05 זה בדיוק שעת יציאת העובדים בכל ימי השבוע - וזו הנקודה שמתייחסים אליה אנשי המשטרה. אף אחד לא יודע אצלם שיום שישי הוא שונה", הוסיף השגריר.
הוא ציין כי בשגרירות לא הופתעו מהפיצוץ. "אנחנו ברמת כוננות גבוהה. רק לאחרונה חידדנו את ההנחיות והגברנו את הערנות. אנחנו מאוד נזהרים. השליחים של מדינת ישראל יודעים שהם מטרה לאויב. אנו יודעים שאנו מטרה ולוקחים את זה בחשבון. אנחנו זוכרים היטב הפיגוע שהיה בהודו ב-2012. אנו מתייחסים לזה מאוד ברצינות ולכן גם עכשיו הפעלנו נוהל חירום ווידאנו שכל השליחים הגיעו לבית. לכל השליחים שלום".
הפיצוץ התרחש ביום השנה ה-29 לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל להודו. כפי שציין השגריר, הפיגוע הקודם נגד דיפלומטים ישראלים בהודו התרחש ב-2012, אז פיצוץ סמוך לשגרירות בניו דלהי גרם לפציעתה של טל יהושע קורן, אשתו של שליח משרד הביטחון במדינה. בישראל האשימו אז את איראן באחריות לפיצוץ.