שעות ספורות לפני קבינט הקורונה - שר החינוך ממשיך לדרוש את החזרת תלמידי ז'-י' ללימודים כבר בשבוע הבא חרף ההתנגדות של משרד הבריאות. "תלמידי כיתות ז׳, ח׳, ט׳, י׳ - לא שכחנו אתכם", צייץ הבוקר (שני) השר יואב גלנט. "הערב אדרוש בקבינט הקורונה להחזיר אתכם לבתי הספר כבר בשבוע הבא. חזרתכם ללימודים עומדת בראש סדר העדיפויות שלי ושל משרד החינוך. סדר עדיפות לאומי נכון מחייב את חזרת התלמידים לבתי הספר. זהו נושא ערכי וצורך לאומי חיוני".
3 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
התלמידים הצעירים כבר חזרו. בית ספר ברחובות
(צילום: רויטרס)
משרדו של גלנט מציע למעשה לפתוח את כל בתי הספר בארץ למעט בערים האדומות וביישובים שנמצאים תחת סגר. את כיתות ז'-י' הציע השר לפתוח בחצאי כיתות, שילמדו לפחות יומיים-שלושה בבית הספר, ובשאר הזמן מרחוק. משרד הבריאות התנה את החזרת התלמידים בבדיקות קורונה נרחבות לכל התלמידים ולצוותי ההוראה - וכן בהקפאה של פתיחת הקניונים ובתי המלון.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
גלנט דורש להחזיר את התלמידים. אדלשטיין מתנגד
(צילום: אבי מועלם)
ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות במשרד הבריאות, אמרה היום בדיון בוועדה לביקורת המדינה כי "כל הדיונים נוגעים לכל שכבות הגיל ואנחנו עושים מאמצים לראות איך פותחים לאורך זמן. זאת לא חוכמה לפתוח ולמחרת לסגור. אם מערכת החינוך במקום הראשון - אז משרד הבריאות תומך בכך. זו החלטה של קבינט הקורונה. אם פותחים את זה, אי אפשר לפתוח דברים אחרים. הכל חשוב, אבל צריך קצת לחכות עם כיתות ז'-י'"
אפללו הוסיפה כי "בתחלואה של גילאי 10-6 אנחנו רואים עלייה קלה שנמצאת תחת שליטה. זה שיש עלייה זה לא אומר שלא עשינו נכון. ההיפך: הכל נפתח בצורה בטוחה וגם העלייה היא קלה. אם נפתח הכל לא תהיה לנו שליטה. אפשרנו מפגשים בשטח הפתוח ואנו לא קופאים על השמרים, אבל אנחנו לא רוצים שלא יהיו הדרגתיות ולרוץ ולפתוח את הכל".
3 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
עלייה קלה בחולי קורונה בכיתות א'-ד': "זה בשליטה"
(צילום: רויטרס)
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח, תקף היום את התנהלות הממשלה בכל הנוגע לתלמידים. "דנים בסוגיות של פתיחת המסחר, וזה חשוב, אבל בפתיחת חטיבות הביניים אין תוכנית ואין אופק. אף אחד לא מדבר על היכולת להחזיר גם את הכיתות הגבוהות. גם אחרי שמונה חודשים בתוך המשבר אנחנו לא רואים שיח רוחבי. לדרוש פתיחה של מסגרות החינוך זה לא מספיק, צריך החלטה שהתלמידים האלו יחזרו ללמוד ולאחר מכן לקבוע תוכניות מעשיות, באילו משמרות ומסגרות זה יקרה. בנוסף לכך, בשל הגילאים שרואים בתחלואת הקורונה, תלמידי חטיבות הביניים הם האחרונים בתור. הם גם צריכים צורת חינוך אחרת".

תלמידי ה'-ו': "מתגעגעים אפילו למבחנים"

התלמידה ליאן לוי סיפרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet על ההתרגשות לשוב מחר לספסל הלימודים. "אני מאוד מתרגשת, לא ראיתי את החברים שלי כמעט שנה כי בגלל הזום אנחנו כמעט לא נפגשים . אני כמעט לא רואה את המורים והמורות שלי, וזה עצוב", אמרה.
עילאי סמסון שיתף בדבר בדבר שהכי חסר לו בימים אלה - החברים. "ההרגשה להיות בכיתה מאוד משמעותית בשבילי", אמר, "כבר כמעט שכחתי איך זה להיות בכיתה ולא בבית עם אוזניות".
אבשלום ברתל דווקא התייחס להנחיות משרד הבריאות שיוטלו עליו ועל חבריו במהלך יום הלימוד - מסכות, ריחוק והיגיינה: "אני לא בטוח שתמיד אוכל לעמוד בזה, אבל בסופו של דבר חוזרים לזה והכול יהיה בסדר". הוא סיפר על הגעגוע, אפילו למבחנים. "לא היה לי מבחן מכיתה ד'", הוא ציין.
בתוך כך, שיעור הבדיקות החיוביות לקורונה ממשיך לעלות גם הבוקר. ביממה החולפת פוענחו כ-33 אלף בדיקות, ו-2.3% מהן חזרו חיוביות - נתון גבוה מהממוצע בשבוע שעבר. מקדם ההדבקה R עומד הבוקר על 1.07. מקדם ההדבקה מושפע בין היתר גם מהעלייה במספר הבדיקות. מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור בדיקות הסקר החיוביות בקרב ה"הוראה" עומד על 3.7% - מדובר בנתון הגבוה בהרבה מהממוצע. על פי משרד הבריאות, מדובר בבדיקות שנערכות בכמה יישובים שנבחרו ברחבי הארץ.