2 צפייה בגלריה
פרופ' רן בליצר
פרופ' רן בליצר
פרופ' רן בליצר
(צילום: אוראל כהן)
חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, פרופ' רן בליצר, קורא לא להטיל בינתיים סגר, על אף נתוני התחלואה בקורונה - שנותרו גבוהים. "כל עוד העומס במערכת הבריאות נסבל, וכל עוד לא הובהר שהמערכים הלאומים עובדים ומתפקדים כמקווה, אין מקום לשקול הגבלות מכבידות להורדה מהירה של התחלואה", כתב פרופ' בליצר בסדרת ציוצים בטוויטר. "רק כאשר נדע שאנחנו מוכנים, יהיה מקום לשקול הכרעות מורכבות מסוג זה. עד אז - הסיכון גדול מדי, שלא נצא קרחים מכאן ומכאן".
גורמים במשרד הבריאות העריכו הערב (שבת) כי אם נתוני התחלואה לא יירדו באופן ניכר לאחר פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, עשויות להתקבל לקראת חגי תשרי החלטות על צמצום התקהלות בדומה לחודשי הסגר, מרץ ואפריל. אולם, יש להדגיש כי מפאת העובדה שמדובר על יותר מחודש מהיום – כל האופציות על השולחן, כולל הקלות. אם יוחלט על הגבלות תנועה, תיתכן גם אפשרות שיאושרו ארוחות חג בהשתתפות המשפחות הגרעיניות בלבד.
"סגר זו אופציה ריאלית", אמר אחד הגורמים, "אבל אין תכנון נסתר כלשהו בעניין הזה. יש כאן כל כך הרבה שיקולים ואנחנו כרגע לא דנים ברצינות בעניין הזה. זו בהחלט אופציה סבירה. יש הרבה ארוחות משפחתיות וזה באמת מטריד". גורם אחר אמר: "זה רחוק מדי בשביל להיות רציני. זה יתכן אבל זה תלוי מאוד בהתפתחויות".
בליצר ציין כי "מגמת היציבות נמשכת זה 3 שבועות. אחוז הבדיקות החיוביות (בניכוי 'מגן אבות', הבדיקות בבתי האבות) נותר סביב 11%. כ-40 חולים קשים חדשים ליום. כ-10-15 נפטרים ליום. זו יציבות שברירית, אבל מפתיעה לטובה בהתחשב בכך שחלקים לא מבוטלים מהמשק והמסחר פועלים בעצימות גבוהה.
"שיעור החולים קשה והנפטרים בישראל נמוך ביותר ביחס למדינות אחרות עם מספר נדבקים דומה, והוא המאפשר לנו לשקול במתינות (יחסית) את צעדינו. למה? האוכלוסייה שלנו צעירה, ובעיקר - ההגנה על האוכלוסיות בסיכון - שהייתה טובה בגל הראשון והשתפרה בגל השני, וכנראה גם בשל איכות הטיפול הגבוהה בבתי החולים בישראל".
הוא כתב כי "בשבוע הקרוב נבין יותר את השפעתה של 'עונת החתונות' במגזר היהודי, שהחלה לפני כשבועיים. המשך יציבות יהיה חדשות טובות. פתיחת שנת הלימודים (וההמלצה כרגע היא להמשיך להיערך לפתיחת שנת הלימודים מחוץ לערים האדומות), והסליחות של חודש אלול יהוו 'מבחן מאמץ' נוסף ליציבות הזו".
בליצר ציין את הסיבות לאי הירידה במספר הנדבקים: "יש לכך מספר סיבות: א. חלקים באוכלוסייה אינם שומרים על ההנחיות, בדגש על התקהלויות (שמחות) ואי עטיית מסיכה בחללים סגורים. ב. מערך הקטיעה עדיין בבנייה ותפקודו מוגבל. ג. אלפי מוקדים בו-זמנית מקשים על תהליך 'כיבוי שריפות'. אין די בדיקות למנוע כל כך הרבה מקרים".
הוא כתב כי "בניגוד למה שחושבים רבים, רוב התחלואה (70%) אינה בערים ה'אדומות'. כלומר, גם אם התחלואה בערים אלה תרד מחר לאפס, לא נרד מתחת לאלף חולים מדי יום. נדרשים צעדים משמעותיים גם בשאר האזורים. אפשר 'לגלוש' למספר חולים נמוך באופן איטי או לנקוט בצעד אגרסיבי לזמן קצר (סגר/מגבלות כבדות).
"סגר ארצי של 3-4 שבועות יביא ירידה דרמטית לטווח הרצוי בוודאות גבוהה. אבל באיזה מחיר? ואם מוכנים לשלם את המחיר החברתי, הכלכלי והבריאותי של סגר – האם אנו יודעים בוודאות שכאשר נצא מן הסגר, נדע למנוע עלייה מחודשת בתחלואה? רוב מדינות העולם מתקשות בכך. ספרד כעת עם 8,000 מקרים ליום".


לסיכום, ציין פרופ' בליצר שני תרחישים שאותם כינה "סבירים". על-פי הראשון, היציבות נשמרת כמה שבועות נוספים. המערכים הלאומיים נבנים ומוכיחים יכולת להגביל התחלואה, אולם קצב הירידה איטי מאד ושברירי. אז תידרש בחירה בין המשך ירידה איטית בתחלואה ("דשדוש"), לבין הגבלות מכבידות לכמה שבועות (בחגים?) ואחריהם פתיחה מסיבית של המשק.
לפי השני, התרחיש האופטימי, תיראה מגמת ירידה בתחלואה, המתגברת ככל שמערך הקטיעה משתדרג וככל שהמענה בערים האדומות והכתומות משתפר. עם הירידה בתחלואה, משתפרת יעילות מערך הקטיעה, ומתאפשרות הקלות נרחבות נוספות ברוב הערים. "בתרחיש המצער והפחות צפוי בו התחלואה הקשה מזנקת - אין מורכבות, ומגבלות קשות הן הכרח", הבהיר.

מכניסת השבת: תשעה בני אדם נפטרו

בתוך כך, הערב עדכן משרד הבריאות כי בסוף השבוע אובחנו 1,386 חולים מאומתים חדשים והתקבלו 20,739 תוצאות בדיקות. 92,178 אובחנו עד כה כחיוביים לקורונה, והמשמעות היא ש-1 מכל 100 ישראלים נדבק בנגיף בחצי השנה האחרונה.
כמו כן, 387 מהחולים במצב קשה ומתוכם 116 מונשמים. 674 בני אדם נפטרו עד כה. תשעה בני אדם נפטרו מכניסת השבת.
פורסם לראשונה: 20:32, 15.08.20