1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד אביגדור ליברמן
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד אביגדור ליברמן
ליברמן מציע להשאיר בצד את המחלוקות
(צילום: אבי מועלם, אופיר יצחק , קובי קואנקס)
לקראת מפץ פוליטי? יושב ראש ישראל ביתנו קורא להקמת גוש ימין ציוני ליברלי, ללא הליכוד, שירוץ יחד בבחירות הקרובות תחת פלטפורמה אחת. ח"כ אביגדור ליברמן פנה לראשי מפלגות הימין והמרכז – גדעון סער, נפתלי בנט ויאיר לפיד, והציע להם להקים רשימה אחת משותפת שתתמודד בבחירות הקרובות מול גוש הליכוד והחרדים. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
הפנייה של ליברמן נעשתה אמש באמצעות מכתב שנשלח לשלושה - בנט ראש ימינה, לפיד ראש יש עתיד וסער שמקים בימים אלה מפלגה חדשה. בקריאתו אליהם להתאחד ציין כי הוא מודע לפערים ולמחלוקות ביניהם, אך הציע להם להביע את הסכמתם העקרונית למהלך. באשר לתפיסת העולם, הציע ליברמן שהארבעה יתאחדו סביב מספר עקרונות מפתח שעליהם יש הסכמה ואת יתר המחלוקות ישאירו בצד בינתיים.
"הקמת קואליציה ציונית וליברלית היא צורך השעה, במיוחד נוכח שיתוף הפעולה ההולך ומתהדק בין בנימין נתניהו לבין נציגי התנועה האיסלאמית", נימק ליברמן במכתבו. "גוש כזה, אם יקום, יהיה אלטרנטיבה שלטונית אמיתית שתוכל להחליף את שלטון נתניהו, שרבים מאזרחי ישראל כל כך מצפים לה, והוא יוכל להוביל מהפכה שתזניק את מדינת ישראל להישגים ותשים אותה בשורה אחת עם המדינות המשגשגות בעולם".
"המציאות שבה אנו חיים היום מחייבת את כולנו להבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה ציונית וליברלית", כתב ליברמן במכתב שהופץ לראשי המפלגות. "כיום, בסיעות הלא־ציוניות בכנסת ישראל, קרי הרשימה המשותפת, ש"ס ויהדות התורה, מכהנים קצת יותר מרבע מנבחרי הציבור – 31 ח"כים".

את הקווים המנחים המשותפים לכולם תיאר ליברמן כמצע ראשוני בסיסי: הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בנות חמש שנים כל אחת, כמו ברשויות המקומיות, וקיום בחירות לכנסת ולרשויות המקומיות באותו מועד, דבר שיחסוך לא מעט תקציבים. בנוסף, הציע לכונן חוקה לישראל, להקים בית משפט לחוקה ולחוקק חוק שיחייב את כל הרשימות המתמודדות בכנסת להציב בעשרת המקומות הראשונים לפחות שלוש נשים.
יו"ר ישראל ביתנו הציע לערוך שינויים בנושא דת ומדינה שיכללו נישואים אזרחיים, חובת לימודי ליבה, גיור על ידי רבני עיר, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וחקיקת חוק שירות צבאי או לאומי חובה לכלל אזרחי ישראל. הסעיף האחרון שהעלה הוא חקיקה שבמסגרתה ח"כ המוגש נגדו כתב אישום לא יוכל להתמודד לנשיאות או להיות מועמד להרכבת הממשלה.
"אני קורא לכם להצטרף ליוזמה", כתב ליברמן והוסיף: "ברצוני להדגיש שאני פתוח לגבי תוכן המצע המשותף". ליברמן התייחס גם למוקש העיקרי ברשימה שכזאת שבה כל אחד ממרכיבה ירצה לעמוד בראש: "לגבי המנגנון לקביעת המקומות ברשימה והרכבה, יש לי הצעה פשוטה ומעשית שניתן להסכים עליה אם תהיה הסכמה עקרונית לגבי הקמת גוש ימין־מרכז ציוני וליברלי", סיכם.
שבוע לפני המועד האחרון, הולכים וקטנים הסיכויים למצוא פשרה בין הליכוד לכחול לבן שתמנע בחירות רביעיות בתוך שנתיים. ביום רביעי הכנסת תתפזר אוטומטית בלי אישור תקציב מדינה, ולצורך מעקף תידרש הסכמה ותיקון לחוק שיעבור ברוב של 70 חברי כנסת.