2 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט
(צילום: יאיר שגיא)
"חמאס נפגע פגיעה משמעותית מאוד במערכה עד כה. פגיעה בסדר גודל כזה מביאה להרתעה" - כך אמר היום (חמישי) הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט בהתייחסות ראשונה למבצע "שומר חומות" ברצועת עזה.
איזנקוט אמר כי לדעתו על ישראל לצאת להפסקת אש באופן חד-צדדי, ללא הידברות עם חמאס. לדבריו יש "לממש מדיניות אזרחית אחרת ברצועה, שהבסיס שלה הוא הפסקת אש לא מותנית. לא הפסקת אש דו צדדית, אלא הפסקת אש ישראלית ברגע שההנהגה המדינית בישראל מגיעה למסקנה שהמטרות של המבצע מומשו". הרמטכ"ל לשעבר אמר את הדברים בכינוס של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS.

"לאחר הפסקת האש הישראלית יש לעבור לשלב ארוך יותר ברמה האסטרטגית של מתן סיוע הומניטרי בסיסי של מזון, בריאות, מים, חשמל, ביוב. אבל שאר הדברים כמו שיקום ונמל ימי יקרו רק לאחר הסדרת נושא השבויים והנעדרים, שהוא חשוב לנו והוא ערך מבחינתנו. לאחר מכן יש לטפל בפער המרכזי בפיקוח על רצועת עזה בכדי למנוע העברת אמצעי לחימה בעיקר דרך מנהרות ההברחה בגבול המצרי, מתוך הנחה שהגבולות הישראלי והימי די סגורים. דרך זה יש למנוע התעצמות מחודשת במקביל לבניית מנגנון לפירוז מנשק כבד בתמורה לשיקום. יש לנצל את המציאות של הסכמי אברהם לשיתוף פעולה עם המצרים ועם המפרציות והמדינות שחתמו איתנו על ההסכמים, יחד עם מעורבות אמריקאית של התקופה האחרונה שיש בה יתרונות רבים", הוסיף איזנקוט.
הוא הבהיר כי "המבצע טרם הסתיים" והזהיר כי "אנחנו יכולים עוד לראות התפתחויות שעוד אולי יקרו שישפיעו מאוד על משך המערכה וכפועל יוצא על ההישגים שלו. ראינו בעשור וחצי האחרונים שני העשורים מערכות שכתוצאה מאירועים טקטיים ואופרטיביים המבצע התפתח יותר ממה שתוכנן".
2 צפייה בגלריה
צה"ל המשיך הלילה את גל התקיפות הנרחב נגד ה'מטרו' של חמאס
צה"ל המשיך הלילה את גל התקיפות הנרחב נגד ה'מטרו' של חמאס
"מתקשה לראות את חמאס משקם את המנהרות שהושמדו". מתוך תיעוד הפצצות המטרו
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל לשעבר שיבח את המתקפה על מערך המנהרות של חמאס, שכונה "המטרו". "הפגיעה במטרו הייתה הפתעה היא יוצרת פגיעה תודעתית וזה אחד ההישגים של המערכה הזאת. אני מתקשה לראות אותם משקמים את עשרות הקילומטרים שקישרו בין חטיבות ומפקדות לוגיסטיקה מתחת לאדמה. זה יביא אותם למחשבה מעמיקה, ואני מקווה שההישג שהצלחנו להביא ב-2006 בתקיפה בלבנון וההלם שנוצר בחיזבאללה יהיו דומים".
איזנקוט גם גם מתח ביקורת על האופן שבו התמודדה ישראל עם הפלסטינים עד כה. "האסטרטגיה הישראלית הייתה מבוססת על הרתעה שקשה למדוד אותה ועל הסדרה, ובעצם אנחנו רואים שהעניין הזה נכשל. התפיסה הייתה ככל שיהיה טוב ברצועה, חמאס לא ירצה להרוס כל מה שנבנה ופתאום בגלל שיקול פנימי פלסטיני בתוך המחנה הפלסטיני חמאס מוכן לפוצץ את הכול".
לדבריו, "נדרשות אסטרטגיה ומדיניות שונה בזירה הפלסטינית כולה - אסטרטגיה שרואה בחמאס אויב מר שצריך להביס אותו, ושרואה ברשות הפלסטינית פרטנר מורכב מאוד שאיתו צריך להמשיך את כל תפיסת הסיכול ביהודה ושומרון. זה אינטרס ישראלי לחזק את הרשות הפלסטינית במקביל למלחמה בטרור". בהתייחסו לחיזבאללה אמר כי "הם שואבים עידוד רב מכך שאנו מפעילים כוח מול חמאס והם עדיין שולחים טילים לעורף שלנו".