מגפת הקורונה ממשיכה להשתולל בארה"ב בעיצומו של החורף, ולקראת השבעת ג'ו ביידן. מספר המתים בארה"ב חצה ביממה האחרונה את ה-400,000 ויותר מ-24 מיליון נדבקו בארה"ב מאז שהמגפה הגיעה אליה בינואר 2020. ברחבי העולם הגיע בסוף השבוע מספר קורבנות הנגיף ל-2 מיליון.
בתוך שבוע אובחנו בארה"ב יותר מ-1.5 מיליון נדבקים חדשים בנגיף. בקליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב, המצב עגום במיוחד: היא הפכה לראשונה בארה"ב שבה אובחנו מתחילת המגפה יותר מ-3 מיליון נדבקים. מתחילת המגפה מתו בקליפורניה 33,600 איש. בשבועיים האחרונים ממוצע הקורבנות ליממה הוא כ-500 ומספר הנדבקים היומי עומד על 40,000 בני אדם.
הנדבק הראשון בקליפורניה, שבה חיים 40 מיליון איש, אובחן ב-25 בינואר 2020. כעבור 292 ימים, ב-11 בנובמבר, הגיע מספר הנדבקים למיליון. אחרי 44 ימים בלבד, ב-24 בדצמבר, כבר היו 2 מיליון נדבקים. תוך פחות מחודש נרשמו מיליון נדבקים נוספים.
5 צפייה בגלריה
 נגיף קורונה בדיקות לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב
 נגיף קורונה בדיקות לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב
בית חולים בלוס אנג'לס, קליפורניה
(צילום: MCT)
ג'ן סאקי, שתהיה הדוברת של ג'ו ביידן, אמרה שעם כניסתו לתפקיד מתכנן הנשיא הנבחר להאריך את איסור הכניסה שחל על נוסעים שאינם אמריקנים שמגיעים מאירופה ומברזיל. דונלד טראמפ, שיעזוב מחר את הבית הלבן, הנחה להסיר את ההגבלות על תיירים שנכנסים למדינה מ-26 בינואר. באותו יום תיכנס לתוקף ההנחיה להציג בדיקת קורונה שלילית בעת הכניסה למדינה. זמן קצר לאחר מכן אמרה סאקי: "בעצת הצוות הרפואי שלנו הממשל לא מתכוון להסיר את ההגבלות האלה ב-26 בינואר".
ההגבלות אוסרות כמעט לחלוטין על כניסה של אזרחים שאינם אמריקנים שב-14 הימים האחרונים ביקרו בברזיל, בריטניה, אירלנד ו-26 החברות באמנת שנגן – שמאפשרת חופש תנועה באירופה. ממשל טראמפ הטיל את איסור הכניסה מהמדינות האירופאיות בחודש מרץ, ואת האיסור על כניסת נוסעים מברזיל חודשיים לאחר מכן.
5 צפייה בגלריה
קורונה ארה"ב קליפורניה לוס אנג'לס חיסון
קורונה ארה"ב קליפורניה לוס אנג'לס חיסון
מחסנים אזרחים נגד קורונה בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
בארה"ב ובמדינות רבות בעולם כבר החלו במבצע החיסונים, אך חוששים שהשבועות הקרובים יהיו קשים במיוחד - בעקבות התפשטות מוטציות של הנגיף. בגרמניה תדון הקנצלרית אנגלה מרקל עם המושלים של מדינות המחוז על הארכת הסגר במדינה. לפי הדיווחים מרקל מאמינה שיש להאריך את הסגר, ושרוב החנויות ובתי הספר יישארו סגורים עד אמצע פברואר. הסגר הקיים בתוקף עד ה-31 בינואר.
מספר הנדבקים החדשים בגרמניה יורד בימים האחרונים, וכך גם הלחץ ביחידות לטיפול נמרץ. עם זאת הווירולוגים מודאגים מאפשרות שמוטציות מידבקות יותר של הנגיף - בראשן המוטציה הבריטית - יעלו את התחלואה.

5 צפייה בגלריה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
אנגלה מרקל. גרמניה צפויה להאריך את הסגר עד אמצע פברואר
(צילום: getty images)
בפגישה עם המושלים תציג מרקל הצעה להגבלות והנחיות נוספות. לפי דיווחים הממשלה של מרקל שוקלת לחייב את הגרמנים לעטות מסכות רפואיות מסוג FFP2 בתחבורה הציבורית ובחנויות. בנוסף תציע הממשלה להגדיל את הסיוע לעסקים בעקבות הארכת הסגר. מנהיגי מדינות המחוז ידונו בעוצר הלילי, שנמצא בתוקף כבר בחלק מהמדינות, אך לא צפוי לחול על כלל הגרמנים.
"מספר הנדבקים יורד - או עומד במקום - במשך כמה שבועות, וזה טוב", אמר מיכאל מילר, ראש העיר ברלין, אך הדגיש: "עכשיו אנחנו מתמודדים עם מוטציה תוקפנית מאוד, ואנחנו חייבים להגיב". מילר אמר שצריך להתמקד בעידוד עבודה מהבית כדי לצמצם את סכנת ההדבקה. "יש עוד הרבה מרחב תמרון", אמר ראש העיר. ייתכן שמדינות המחוז ידרשו ממעסיקים שמזמנים את העובדים למקום העבודה לספק הסברים.
5 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
גרטרטוד האסה, בת 101, מתחסנת בברלין
(צילום: רויטרס)
מספר הנדבקים בגרמניה מפרוץ המגפה עומד על 2.05 מיליון. ביממה האחרונה אובחנו עוד 11,369 נדבקים בגרמניה, שאוכלוסייתה מונה 83 מיליון בני אדם. עוד 989 גרמנים מתו מהנגיף ביממה האחרונה. מספר קורבנות המגפה כרגע בגרמניה הוא 47,622.

סין נגד ארגון הבריאות: "עשינו כל מה שאפשר"

סין, שבה התפרצה המגפה בסוף 2019, מתמודדת בימים אלה עם התפרצות קטנה אמנם – אך הקשה ביותר שהייתה בה ממרץ 2020. סין דיווחה הבוקר על יום נוסף, שביעי ברציפות, שבו אובחנו במדינה יותר מ-100 נדבקים חדשים – 118 מאובחנים לעומת 109 אתמול. רוב הנדבקים מגיעים מהמחוזות ג'ילין וחביי בצפון מזרח המדינה.
כדי לבלום התפשטות מחודשת של הנגיף הטילה סין סגר על עשרות מיליוני תושבים, הקימה בתי חולים זמניים ומתחמי בידוד בתוך ימים ספורים ופתחה במבצע בדיקות נרחב – לקראת חגיגות השנה הירחית החדשה שיהיו באמצע פברואר.
בתוך כך, סין דחתה היום ביקורת שמתח עליה אתמול צוות עצמאי של ארגון הבריאות העולמי. הצוות קבע כי לפי בדיקה שערך, הרשויות בסין יכלו לנקוט צעדים נחרצים יותר לשמירה על בריאות הציבור בתחילת המגפה, בינואר אשתקד. היום הגנה על עצמה סין, וטענה כי נקטה את צעדי הבקרה והמניעה הנוקשים והיעילים ביותר שאפשר לנקוט, וכי הודיעה לארגון הבריאות העולמי על מצב המגפה כבר כשמצאה עצמה מול הנגיף החדש והלא מוכר. היא הדגישה כי חלקה איתו בהקדם האפשרי גם את הריצוף הגנומי של הנגיף.