1 צפייה בגלריה
השייח כמאל חטיב. "הברכות לגיבורי יפו"
השייח כמאל חטיב. "הברכות לגיבורי יפו"
השייח כמאל חטיב. "הברכות לגיבורי יפו"
סגן מנהיג התנועה האיסלמית בצפון, השייח כמאל חטיב, מואשם בעבירות הסתה ותמיכה בטרור מהתקופה האחרונה, חלקן במקביל למהומות האלימות בתחילת מבצע "שומר החומות". מיוחסות לו שלוש עבירות של הסתה לאלימות, שתי עבירות של פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, ועבירה אחת של הזדהות עם ארגון טרור. את כתב האישום הגישה הבוקר (ה') פרקליטות מחוז צפון לבית המשפט השלום בנצרת, והיא מבקשת להאריך את מעצרו עד תום ההליכים. בשלב זה הוארך המעצר עד להחלטה אחרת, ודיון נוסף ייערך ביום ראשון. חטיב קרא לעבר הנוכחים כי מדובר ב"רדיפה פוליטית".
באישום נטען כי לאורך כל תקופת המהומות בין ערבים ויהודים במהלך השבועות האחרונים, פרסם חטיב דברי שבח למתפרעים בעמוד הפייסבוק שהוא מתפעל, ולו כ-166 אלף חברים.
אחרי הפגנות תושבים ערבים ביפו ב-19 באפריל כתב בין היתר: "גיבורי יפו עומדים איתן כל יום כגורם בעל משקל. כל הברכות והנשיקות לכל אחד מכם. אריות יפו. יפו היא ההוכחה הסופית לכישלון המפעל הציוני למחיקת זהות אנשינו על אף 73 שנים מאז הנכבה של יפו ושל כל פלסטיני".

בפרסום אחר הוא השווה בין האירועים הנוכחיים לבין פרעות תרפ"ט וכתב: "והנה הימים האלו חוזרים והאירועים דומים כאשר חבורות יהודיות, ובראשן חבורת להב"ה, קוראות להגיע לירושלים מכל הערים היהודיות כדי לפלוש לאל-אקצה, וממול ישנה העמידה של גיבורי ירושלים וקצווי ירושלים והתעמתותם עמם. העובדה שהאירועים עוברים לערי הגדה המערבית, הפנים-הפלסטיני ורצועת עזה היא ניצחון עבור ירושלים ואל-אקצה. הם מדגישים את הבלעדיות של זכותנו בו ואין ליהודים זכות אפילו לגרגר אדמה בו. המבחן האמיתי הוא 28 ברמדאן כאשר ישנן קריאות חסרות תקדים לפלישה לאל-אקצה. זה אל-אקצה שלנו, לא בית המקדש שלהם. אל-אקצה בעיניים שלנו, נושמד אנחנו והוא לא יושפל. אנו קרובים יותר לישועה, אז היו שמחים".
בעקבות האירועים ביום ירושלים, עם תחילת מבצע "שומר החומות", וההתפרעויות שהתחילו לאחר מכן, נאם חטיב בעצרת שהועברה בשידור ישיר ושיבח את האירועים בירושלים, בלוד ובערים מעורבות אחרות שבהן היו התפרעויות.
"אני חושב שאנחנו נמצאים במצב חדש", אמר, "מה שקרה אתמול בלוד והשלכותיו היום, ובכפרים אחרים, בפרט עם ההסלמה וקריאה להקמת מיליציות בלוד כפי שקרה אתמול. בלוד הכריזו על הקמת מיליציה של 300 צעירים יהודים, משום שהמשטרה אינה מסוגלת להרתיע את הערבים, ולכן אנו נרתיע אותם. אנחנו נכנסנו למצב חדש, דבר שדורש מאיתנו אחדות ועמידה כתף אלא כתף, ולהתנער מכל אפשרות שבה הפירוד ייכנס בינינו".
חטיב נעצר לפני כשבועיים בכפר כנא, ומעצרו גרר מהומות. כוח יס"מ במקום נאלץ להשתמש בירי חי, ובמהלך האירוע נפצעו כמה עשרות תושבים שניסו למנוע את המעצר.
בפרקליטות ציינו: "בשיאן של המהומות, ובעוד מדינת ישראל מתמודדת עם איום טילים מרצועת עזה, עודד הנאשם מעשי טרור ומעשי אלימות והביע הזדהות עם ארגון חמאס. דבריו של הנאשם, אשר הופצו בקרב ציבור עצום מקרב המגזר הערבי במדינה, הלהיטו את הרוחות והיו בבחינת 'שמן למדורה'".