2 צפייה בגלריה
ניזאר עוודאללה, יחיא סינוואר
ניזאר עוודאללה, יחיא סינוואר
סיבוב שני: ניזאר עוודאללה ויחיא סינוואר
( צילום: shutterstock)
קרב צמוד בין בין מנהיג חמאס הנוכחי בעזה יחיא סינוואר לניזאר עוודאללה בבחירות הפנימיות להנהגת הארגון בעזה. אף אחד מארבעת המועמדים לא הצליח להשיג 50% תמיכה ועוודאללה אף עקף את סינוואר במספר הקולות שקיבל. הקרב בין עוודאללה וסינוואר שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר נגרר לשלושה סבבי בחירות - והרביעי יתקיים מחר (יום ד').
מתוך 320 בעלי זכות בחירה קיבל סינוואר את רוב הקולות בסיבוב השני ולאחריו גם בסיבוב השלישי, אולם באף אחד מהם הוא לא השיג את הרוב הנדרש של 161 קולות כדי לנצח. בבסיבוב השלישי חסר לו קול אחד בלבד לניצחון בקרב הצמוד מול עוודאלה. לפיכך חמאס נאלץ ללכת לסיבוב רביעי.
בחירות לחמאס, המתרחשות בכל ארבע שנים, הן תהליך מורכב, ארוך וחשאי. השנה הן מתקיימות במקביל להכנות לבחירות לפרלמנט הפלסטיני שאמורות להיערך בחודש מאי.
חמאס נחלק לארבעה אזורים - רצועת עזה, הגדה המערבית, חו"ל ובתי הכלא בישראל. כל אזור בוחר לעצמו מנהיג באמצעות מועצה מייעצת אזורית, שנבחרת גם היא בשלב הראשון של הבחירות ושמה "מועצת השורא". סיבוב ההצבעה הראשון והשני נערך בידי מועצה זו בעזה.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה ניזאר עוודאללה ח'אלד משעל חאלד משעל יחיא סינוואר
איסמעיל הנייה ניזאר עוודאללה ח'אלד משעל חאלד משעל יחיא סינוואר
מימין למעאלה: משעל, סינוואר, הנייה ועוודאללה
(צילום: AFP, shutterstock)
בנוסף למועצות השורא האזוריות, ישנה גם מועצת שורא כללית שמורכבת מאנשי חמאס מכל האזורים - והיא זו שבוחרת את מנהיג חמאס הכללי. מעל מנהיגי האזורים ניצבת הלשכה המדינית של חמאס, שבראשה עומד מנהיג חמאס הכללי. כיום מנהיג חמאס ברצועת עזה הוא כאמור יחיא סינוואר. מנהיג הארגון בגדה המערבית הוא סאלח אל-עארורי (במקור מהכפר עארורה שמצפון לרמאללה) ומנהיג הזרוע בחו"ל הוא מאהר סלאח. ראש הלשכה המדינית של חמאס כיום, שמשמש גם כמנהיג הכללי של חמאס, הוא איסמעיל הנייה.

ממייסדי חמאס, מקורב לאחמד יאסין

ניזאר עוודאללה, בן 64, שייך לדור ההנהגה הוותיק של חמאס. הוא שימש מספר פעמים כחבר בלשכה המדינית, וכיהן כראש הלשכה המדינית בעזה בעת שהנייה שימש כראש ממשלת חמאס.
עוודאללה אמנם לא שייך לזרם המתון בחמאס, אבל הוא נחשב לדמות מיושבת וייצוגית יותר מסינוואר. הוא אחד ממייסדי התנועה והיה אף מקורב למנהיג הרוחני של הארגון ומייסדו, אחמד יאסין.
הוא אינו מוכר לציבור משום שהוא מתרחק מאור הזרקורים. בניגוד לשאר חברי ההנהגה של חמאס בעזה, עוודאללה כמעט ולא מתראיין לתקשורת. יש לו תואר ראשון בהנדסה אזרחית מאוניברסיטת עין אל-שמס בקהיר שאותו השיג בשנת1981.
עוודאללה שימש כראש אגודת הצדקה "אל-מוג'מע אל-אסלאמי" (שהיה לתשתית שעליה נבנה חמאס, א"ל) בשנים 2000-1982. הוא נעצר כמה פעמים בידי ישראל, במהלך האינתיפאדה הראשונה ואחריה, בשל מעורבותו בפעילות טרור בשנים 1989-1995. במהלך מבצעי "צוק איתן" ו"עופרת יצוקה" ביתו הופצץ בידי חיל האוויר.
בנוסף הוא שימש כאיש צוות המשא ומתן של חמאס בעסקת שליט ונחשב לאחד ממהנדסיה של העסקה. הוא מגיע ממשפחה דתית אדוקה ובעלת השפעה כאשר אביו שימש כחכם דת במוסד אל-אזהר בקהיר.
בצעירותו הוביל עוודאללה את המנגנון הצבאי בחמאס לאחר מעצר סלאח רנתיסי בשנת 1987, שנקרא אז "אל-מוג'אהידין הפלסטינים". מנגנון זה קם לפני הזרוע הצבאית הנוכחית של חמאס - "גדודי עז א-דין אל-קסאם".
פורסם לראשונה: 17:59, 09.03.21