הפסיקה ההצהרתית של שופטי בג"ץ הערב (יום א') - שפותחת פתח לביקורת שיפוטית שלהם גם על חוקי יסוד - עוררה תגובות נרחבות במערכת הפוליטית. יו"ר הכנסת יריב לוין כינה זאת "אירוע מטורף" והבטיח להילחם נגד מה שכינה "ניסיון לבטל את הדמוקרטיה", והמתקפה החריפה שלו עוררה ביקורת נגדית מצד פוליטיקאים בגוש השינוי שהתייצבו לצד השופטים.
4 צפייה בגלריה
יריב לוין, אסתר חיות
יריב לוין, אסתר חיות
יו"ר הכנסת יריב לוין ונשיאת העליון אסתר חיות
(צילום: אבי מועלם, אורן בן חקון)
שופטי בג"ץ מתחו בפסיקה שלהם ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בכל הנוגע לאי-אישור תקציב המדינה, ועל "פשרת האוזר" שאפשרה במקום זאת להישען על תקציב המשכי ולהוסיף לו כספים.
נשיאת העליון אסתר חיות כתבה כי הפשרה שאושרה בתיקון לחוק יסוד אמנם צריכה להיות בטלה, אך כיוון שהרוב המוחלט של התוספת התקציבית כבר נוצל והכנסת אף התפזרה ונערכו בחירות חדשות, יש להסתפק בהתראה על בטלות התיקון. עוד נקבע כי לא ניתן לתקן חוק יסוד כך שתוגדל תקרת התקציב - ואם ייעשה כן בעתיד שוב התיקון יתבטל.
יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב בחריפות לפסיקה ההצהרתית לפי שעה. "החלטת בג"ץ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד, היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת", מסר לוין. "אנו עדים לאירוע מטורף כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בריאיון באולפן
יאיר לפיד בריאיון באולפן
"המשך למתקפה של נתניהו על מוסדות השלטון". לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
לוין הוסיף: "מדובר בהחלטה נעדרת כל תוקף, בהיותה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק. אעמוד במלוא העוצמה אל מול הניסיון לבטל את הדמוקרטיה ואגן על מעמדה ועל סמכותה של הכנסת".
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את יו"ר הכנסת, והאשים בכך גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "המתקפה היא המשך ישיר למתקפה של נתניהו על כל מוסדות השלטון", הוא אמר. "יריב לוין משתף פעולה עם האגף הכהניסטי בהסתה פרועה הגובלת בהתרת דם. זו התפוררות שלטונית גמורה. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית להשתוללות פרועה וחסרת אחריות".
בהמשך קרא לפיד להחלפת לוין מתפקידו כיושב ראש הכנסת הזמני. "קורא לכל מפלגות גוש השינוי להתגייס להחלפתו המיידית של יריב לוין. יו"ר הכנסת חצה את כל הקווים האדומים. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה יו"ר כנסת שמנסה להרוס את יסודות הדמוקרטיה ושלטון החוק".
4 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
שקד. ביקורת על הפשרה, וגם על הפסיקה של בג"ץ
(צילום: יונתן זינדל)
בליכוד מסרו תגובה לפסיקת בג"ץ, שאותה שיתף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "פסיקת בג"ץ היא פגיעה חמורה בדמוקרטיה. היא פוגעת קשות ביכולת של העם לקבוע את גורלו, היא פוגעת פגיעה נוספת במשילות והיא מחדדת את ההכרח בממשלת ימין שתבלום את המגמה המסוכנת הזאת שממשלת שמאל עם לפיד, מרצ והעבודה רק תעמיק אותה".
גם שרת המשפטים לשעבר איילת שקד מתחה ביקורת על הפסיקה, אם כי גם על "פשרת האוזר" שעומדת בבסיסה. לדבריה, "פשרת האוזר היא קומבינה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם, ועדיין בית המשפט חרג מסמכותו, בפסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית. ושוב, החלוקה בין דעות השופטים בפסק הדין לא מפתיעה ומעידה כאלף עדים על הצורך בהמשך מינוי שופטים שמרנים שישמרו על עקרון הפרדת הרשויות".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף אף הוא: "בג"ץ מבטל חוק יסוד מבלי להניד עפעף. כן, אתם קוראים נכון - חוק יסוד! וכדרכו, בתחכום ובלי להרגיז יותר מידי ולקומם את הציבור. זו 'רק' התראת בטלות. אבל העיקרון נקבע. עכשיו בג"ץ יכול לבטל את חוק הלאום ולמעשה כל חוק שלא ימצא חן בעיניו".
גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הביע ביקורת על הפסיקה, וקרא להסדיר את יחסי הכנסת ובג"ץ בחוק יסוד: "פסיקת בג"ץ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להיקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא על ידי בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם".
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"בג"ץ - האצבע האחרונה בסכר". הורוביץ
(צילום: הדר יואביאן)
מנגד, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הביע כמובן תמיכה בשופטים, ותרעומת מהודעתו התקיפה של יו"ר הכנסת לוין: "אמירה מזעזעת של יו"ר הכנסת. הסגנון הזה - 'מתכסים בגלימה', ובעיקר התוכן - 'הפיכה שלטונית'. הרי הממשלה ברוב הפקרותה לא העבירה תקציב כבר שלוש שנים. הכנסת לא מתפקדת. והכל בגלל תעלולי הישרדות של ראש ממשלה שנשפט על עבירות פליליות חמורות - זה מה שמטורף פה. בג"ץ זה האצבע האחרונה בסכר".
פורסם לראשונה: 18:23, 23.05.21