הישג לסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה במאבק נגד השימוש בתוכנת "תומקס": בית המשפט המחוזי נתן בשבוע שעבר תוקף של פסק דין להסכמות בין אגודת הסטודנטים להנהלת האוניברסיטה, ולפיהן הסטודנטים שיהיו מעוניינים בכך יוכלו להיבחן באופן פרונטלי.
בשל המעבר ללמידה מרחוק על רקע משבר הקורונה, החלו חלק מהמוסדות להשכלה גבוהה להשתמש בתוכנת תומקס השנויה במחלוקת שגררה מחאה. סטודנטים טענו כי מדובר בתכנה פולשנית הפוגעת בפרטיות של הנבחנים ויכולה לאסוף מידע ממחשביהם.
בעתירה מנהלית שהגישה אגודת הסטודנטים נגד הנהלת האוניברסיטה הפתוחה באמצעות עורכי הדין ישי דב גלילי ואיילת בטש, הם ביקשו לאסור על האוניברסיטה להכריח סטודנטים להיבחן בתוכנת תומקס, ולחילופין להורות לאפשר לסטודנטים להיבחן באופן פרונטלי לפי בחירתם.
2 צפייה בגלריה
אפשר להיבחן פרונטלית
אפשר להיבחן פרונטלית
אפשר להיבחן פרונטלית
(צילום ארכיון: אוהד צויגנברג)


אגודת הסטודנטים בראשות ליאור פליק טענה, כי באמצעות התכנה יכולה החברה המפעילה אותה "לראות את כל הקבצים של הסטודנט, לראות את המחשב של הסטודנט על כל קבציו מרחוק ולשמור את התכנים ועוד", כך נכתב בעתירה. עוד טענו באגודה כי "תומקס" פועלת באמצעות בינה מלאכותית ומנטרת את המתרחש בחדר שבו הסטודנט נבחן, בין היתר לפי הבעת פנים.
עורכי הדין ציינו כי בשל מאפייניה הפולשניים של התוכנה, סטודנטים המשרתים בכוחות הביטחון וחלק מהסטודנטים העובדים בחברות היי-טק לא יכולים להוריד את התוכנה בשל הנחיות אבטחה של הארגונים.
2 צפייה בגלריה
ישי דב גלילי ליאור פליק
ישי דב גלילי ליאור פליק
עורך הדין ישי דב גלילי (משמאל) ויו"ר אגודת הסטודנטים ליאור פליק
"בית המשפט הוביל להחלטה שקיבלה למעשה את עמדת האגודה שלא ניתן לחייב סטודנט להיבחן בתוכנת התומקס", אמר יו"ר האגודה, ליאור פליק. "ההסכמה שהתקבלה בבית המשפט הנה כי במקרים שסטודנט לא יכול ו/או לא רוצה להיבחן בתומקס הוא יקבל חלופה אחרת בדמות בחינה פרונטלית".
לדבריו, בהליכי המשא ומתן עם האוניברסיטה, בית המשפט הדגיש עוד כי על האוניברסיטה לבחון בהקדם בחינות באנגלית לקבלת פטור, כך שהסטודנטים יוכלו להמשיך את דרכם האקדמית בסמסטר ב' הקרוב ולא ייפגעו בגלל הקורונה.