מוניר ענבתאווי, בן 33 מחיפה, נורה למוות בצהריים (שני) על-ידי שוטרים שניסו לעצור אותו ברחוב אל סלט בשכונת ואדי ניסנאס, ולפי המשטרה ניסה לדקור אותם. האירוע התרחש סמוך לשעה 12:00. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו אותו לבית החולים רמב"ם בעיר כשהוא במצב קשה ולא יציב - שם נקבע מותו. המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה על פתיחה בבדיקת נסיבות הירי.
אמו של ענבתאווי הייתה זו שדיווחה למשטרה כי בנה משתולל עם סכין ברחוב, ובבדיקה ראשונית של המשטרה עלה כי השוטרים ירו בו לאחר שניסה לדקור אותם. אחד השוטרים נפצע באורח קל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
בני המשפחה סיפרו כי ענבתאווי, גרוש ואב לילדה בת 7, היה לוקה בנפשו. האחות שירין אמרה: "רצחו את אח שלי בדם קר, הוא אדם חולה וצריך טיפול, למה יורים לעברו? מה זאת אומרת הוא השתולל?". היא הוסיפה: "לא נשתוק. שיפסיקו לשקר. במקום שהמשטרה תעזור לנו, הם הרגו אותו. זאת משטרה כושלת שיודעת רק לירות על אנשים שסובלים מבעיות נפשיות".
עוד סיפרה האחות: "אח שלי ביקש מאימא 50 שקל בשביל סיגריות. אימא חיכתה שאני אבוא אחרי שאסיים את העבודה שלי ובאתי. ואז אימא אמרה לי 'הוא למעלה, לא עושה כלום'. היא התקשרה למשטרה שיבואו לקחת אותו לטיפול. הוא ראה משטרה וברח, אבל אז הם הרגו אותו".
על טענת המשטרה שלפיה ענבתאווי ניסה לדקור שוטרים, אמרה האחות: "הוא ברח מהם וראה את המשטרה. הוא ברח למטה כדי שאקח אותו, ואז למטה הרגו אותו. הוא לא החזיק סכין, הסכין הייתה למעלה, הוא שם אותה על השולחן ואז ירד. אימא התקשרה לא בשביל להתלונן, רק כדי שייקחו אותו לטיפול. הוא מקבל טיפולים ואף פעם לא היה עצור במשטרה".
עטאף ענבתאווי, אמו של ההרוג, אמרה: "אני לא יודעת למה הרגו את הבן שלי. בסך הכול ביקשתי שיטפלו בו, לקחת אותו למרכז טיפול נפשי בטירת כרמל ולא לירות בו למוות. המשטרה עשתה טעות חמורה ואנחנו לא נסלח להם.. הבן שלי גר איתי בבית ואני מטפלת בו. אני רוצה תשובה למה רצחו אותו". אביו של ענבתאווי נהרג בשנות ה-90 בתאונת דרכים.
4 צפייה בגלריה
אמא של מוניר ענבתאוי
אמא של מוניר ענבתאוי
"רוצה תשובה למה רצחו את הבן שלי". האם עטאף
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בחיפה
זירת הירי בחיפה
זירת הירי בחיפה
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בחיפה
זירת הירי בחיפה
שכנה: "שמעתי שלוש יריות"
(צילום: דוברות המשטרה)
ג'עפר פרח, מנכ"ל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל - ותושב השכונה - תקף: "המחלקה לחקירות שוטרים לא מרתיעה מספיק, על השוטרים להיות מקצועיים ולטפל באירועים כך שיסתיימו בלי הרוגים". לדבריו, "אימא שלו ביקשה עזרה, היא ביקשה לפנות אותו לטיפול רפואי, ואז הגיעו השוטרים. במקום להשתלט עליו הם היו צריכים לקחת אותו לטיפול". פרח סיפר כי ראה במקום חמישה קליעים.
פרח הוסיף: "לצערי זה לא ירי ראשון ולא שני. במשטרת חיפה יש כנראה מפקד שלא יודע איך לנהל את השוטרים שלו. הוא מרשה להם להתפרע ברחובות. אירוע כזה של אדם פגוע נפש - במקום שיסתיים בהשתלטות מקצועית, זה מסיים עם חמישה כדורים. הגיע הזמן שהשוטרים האלה יקבלו תדרוך איך הם אמורים לעבוד. כנראה שבפיקוד המשטרה יש אור ירוק 'תתפרעו'". קודם לכן שכנה שחזרה את שאירע ואמרה: "שמעתי שלוש יריות והסתכלתי מהחלון. אני לא יודעת במי ירו".
בהודעת המשטרה נמסר כי "שוטרים שהגיעו למקום זיהו את החשוד וניסו לעצור אותו. לאחר שהוא ניסה לדקור אותם, הם ירו לעברו". עוד צוין כי "נסיבות האירוע נבדקות". בתוך כך, במחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הודיעו כי פתחו בבדיקת האירוע. "עם היוודע המקרה הגיעו חוקרי מח"ש לזירה והחלו בבדיקת נסיבות ביצוע הירי", נמסר.
רענן בן צור השתתף בהכנת הכתבה