ממשלות אירופה מודאגות ממצב התחלואה, ובגרמניה וברוסיה דיווחו הבוקר (יום ו') על שיא במספר המתים היומי מהנגיף. בגרמניה שוקלים סגר "נוקשה", צרפת הודיעה כי תטיל סגר לילי ובריטניה חוששת מהעלייה במספר הנדבקים באזור לונדון.
גרמניה דיווחה הבוקר על 29,875 מקרים חדשים ביממה ועל עוד 598 מתים – מניין המתים הגבוה ביותר מפרוץ המגפה. יותר ממיליון בני אדם נדבקו במדינה מפרוץ המגפה ומניין המתים הכללי עומד על 20,970 איש. שר הכלכלה הגרמני אמר כי מספר הנדבקים במדינה שוב גדל אקספוננציאלית, בקצב גידול גבוה בהרבה מהרגיל.
הממשלה במדינת המחוז באדן-וירטמברג הודיעה כי הקנצלרית אנגלה מרקל וראשי הממשלה של 16 מדינות המחוז בגרמניה ידונו ביום ראשון בצעדים חדשים לבלימת המגפה. בהודעה נמסר כי "סגר נוקשה" הוא הכרחי, לפחות עד 10 בינואר, בכדי להפחית את התחלואה.
13 צפייה בגלריה
ברלין
ברלין
דיון על צעדים נוספים יתקיים בתחילת השבוע. ברלין
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
ברלין
ברלין
(צילום: רויטרס)
המדינה המאוכלסת ביותר באיחוד האירופי נכנסה לסגר חלקי בתחילת החודש שעבר, סגרה מסעדות וברים והגבילה את מספר האנשים המותר בכל מפגש. אבל בתי הספר והחנויות נותרו פתוחים.
מרקל דחקה במדינות המחוז, האחראיות למרבית הצעדים למניעת מחלות, לנקוט צעדים נוקשים יותר לפני חג המולד, אך נתקלה בהתנגדות. עם זאת, מרבית הממשלות המקומיות מסכימות להקשיח את המגבלות לאחר חג המולד.
"אם עכשיו, ממש לפני חג המולד, אנחנו מקיימים יותר מדי אינטראקציות, וזה יתברר כחג המולד האחרון עם הסבתות והסבים שלנו, אז נכשלנו במובן מסוים", אמרה הקנצלרית בנאום שנשאה השבוע בפני הפרלמנט. מרקל הזהירה גם כי החיסון לבדו לא יצליח לבלום את המגפה בחודשים הקרובים. "לא נוכל לחסן מספר גבוה מספיק של אנשים בחורף הקרוב בכדי להוביל לשינוי משמעותי".
13 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
רצתה להחמיר את הצעדים לפני החג, אך נתקלה בהתנגדות. מרקל
(צילום: EPA)
אמש הודיעה צרפת כי תטיל עוצר לילי ותדחה את חידוש מופעי התרבות, בשעה שהיא נאבקת לרסן את התפשטות המגפה. ראש הממשלה ז'אן קסטקס אמר כי שיעור התחלואה לא ירד מספיק, כפי שקיוותה הממשלה כאשר הטילה סגר בסוף אוקטובר.
הסגר בצרפת יסתיים כמתוכנן, ביום שלישי הקרוב. אז יחל גם עוצר לילי בין השעות 20:00 בערב ל-06:00 בבוקר. המגבלה תהיה בתוקף גם בערב השנה החדשה, בכדי למנוע התקהלויות.
13 צפייה בגלריה
פריז
פריז
"חייבים להמשיך לעמוד על המשמר". פריז
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
פריז
פריז
מסכה נגד קורונה בפריז
(צילום: AFP)
"הגל השני עדיין לא הסתיים ולא נגיע ליעדים שהצבנו ל-15 בדצמבר", אמר אמש קסטקס. "אנחנו חייבים להמשיך לעמוד על המשמר, להישאר מרוכזים וערניים בשבועות הקרובים".
הממשלה התנתה את הסרת המגבלות בירידה במספר המאובחנים היומי לכ-5,000. אך למרות הסגר התחלואה נותרה גבוהה עם יותר מ-10,000 מקרים חדשים מדי יום. אתמול דיווחה צרפת על 13,750 מקרים חדשים ביממה.
13 צפייה בגלריה
איטליה בדיקת קורונה טורינו
איטליה בדיקת קורונה טורינו
מספר המתים השני בגובהו באירופה. בדיקת קורונה בטורינו
(צילום: EPA)
באיטליה, המדינה המערבית הראשונה שנפגעה מהנגיף, אובחנו עד כה 1.787 מיליון מקרים של קורונה. מניין המתים מפרוץ המגפה בפברואר הוא השני בגובהו באירופה, אחרי בריטניה, ועומד על 62,626 בני אדם.
אמש דיווח משרד הבריאות האיטלקי כי אובחנו ביממה 16,999 מקרים חדשים, לעומת 12,756 ביממה שלפני כן, ומתו עוד 887 חולים. מספר החולים המאושפזים במחלקות הקורונה בבתי החולים עמד אמש על 29,088 איש, 565 מאושפזים פחות מיום רביעי. אתמול נוספו 251 מטופלים ליחידות לטיפול נמרץ.
13 צפייה בגלריה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
"מספר המקרים בלונדון מדאיג". המתחסנת הראשונה בבריטניה
(צילום: רויטרס)
בריטניה, שהחלה השבוע לחסן את אזרחיה המבוגרים ועובדי רפואה, הודיעה כי היא שוקלת להטיל מגבלות בלונדון, שם נרשמה עלייה בשיעור התחלואה בימים האחרונים. כחלק מצעדי המניעה, תלמידי התיכון בכמה רבעים של העיר יידרשו לעבור בדיקות קורונה.
"אני מודאג במיוחד ממספר המקרים בלונדון, קנט ואסקס. המקרים הולכים ומתרבים ובאזורים רבים הם כבר גבוהים", אמר שר הבריאות מאט הנקוק במסיבת עיתונאים. "החלטנו ליישם תוכנית מיידית לבדיקת כל הילדים בגיל התיכון בשבעת הרבעים עם שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר בלונדון, בחלקים של אסקס שגובלים בלונדון ובחלקים מקנט".
13 צפייה בגלריה
מוסקבה
מוסקבה
רוסיה רשמה שיא במספר המתים ביממה. מסכות נגד קורונה במוסקבה
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
מוסקבה
מוסקבה
מסכות נגד קורונה במוסקבה
(צילום: AFP)
מניין המתים בבריטניה הוא הגבוה ביותר באירופה – יותר מ-62 אלף בני אדם. נתונים רשמיים הראו אתמול כי ההתאוששות הכלכלית מהמגפה כמעט נעצרה בגלל השפעת המגבלות שאסרו על אנשים להתרועע בפאבים ובמסעדות.
רוסיה, שנמצאת בעיצומו של מבצע חיסונים שפיתחה בהליך מזורז, דיווחה הבוקר על 613 מקרי מוות בתוך יממה – מספר המתים היומי הגבוה ביותר מפרוץ המגפה. מניין המתים הכולל במדינה עומד על 45,893 בני אדם. הרשויות דיווחו כי ביממה החולפת אובחנו עוד 28,585 נדבקים, 7,215 מהם במוסקבה. מפרוץ המגפה אובחנו ברוסיה יותר מ-1.5 מיליון נדבקים.

אזהרה לאמריקנים: "בלי מסיבות חג מולד"

יועץ בכיר של הנשיא הנבחר בארה"ב ג'ו ביידן העביר הלילה מסר חמור לאמריקנים לקראת החג – "אין מסיבות חג מולד" – והזהיר כי המגבלות צפויות להימשך עוד שבועות ארוכים, למרות ההתקדמות בנושא החיסונים. "שלושה עד שישה השבועות הבאים לפחות הם שבועות הקורונה שלנו", אמר ל-CNN ד"ר מייקל אוסטרולם, חבר הוועדה המייעצת למאבק בקורונה."זה לא ייגמר אחרי זה, אבל זו התקופה שבה אנו יכולים לראות גל אחרי גל".
13 צפייה בגלריה
ניו יורק
ניו יורק
"השבועות הקרובים הם שבועות קורונה". ניו יורק
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
ניו יורק
ניו יורק
מסכות נגד קורונה בניו יורק
(צילום: AFP)
אוסטרולם הדגיש כי למרות שה-FDA אישר את השימוש בחיסון של "פייזר", יעברו כמה חודשים עד שהחיסונים יהיו זמינים לשימוש ברחבי ארה"ב. הוא הפציר באמריקנים לעשות כמיטב יכולתם בכדי להאט את קצב ההדבקה על ידי הגבלת האינטראקציות החברתיות, ומעל לכל, "בלי מסיבות חג מולד".
"אין מסיבת חג מולד בטוחה כרגע", הוא אמר. אנשי רפואה הביעו תסכול מכך שמיליוני אמריקנים התעלמו מהדרישה להגביל נסיעות ומפגשים חברתיים בחג ההודיה האחרון, אפילו כשהמגפה כבר השתוללה ללא בקרה.
13 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חזרה לשגרה בקיץ - אם כולם יתחסנו. חיסון נגד קורונה
(צילום: רויטרס)
המומחה למחלות זיהומיות בממשל, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר היום כי הוא מעריך שארה"ב תחזור לשגרה בקיץ הבא או בסתיו, אם כולם יתחסנו. "זה תלוי בכמה אנשים ירצו להתחסן ובכמה מהר זה יקרה", אמר פאוצ'י.
אתמול נקבע בארה"ב שיא עגום חדש של מתים מקורונה בתוך יממה אחת – יותר מ-3,000 בני אדם. בשבוע האחרון מדווחת ארה"ב מדי יום בממוצע על כ-2,259 אלף מתים מקורונה וכ-205 אלף נדבקים חדשים, והמספרים האלה צפויים רק לעלות בחודשים הקרובים, עד שתושג הפצה נרחבת של החיסון.
בסך הכול מתו עד כה בארה"ב יותר מ-290 אלף בני אדם מקורונה, ויותר-15 מיליון נדבקו בנגיף. מודל של המכון לבדיקות בריאות והערכה באוניברסיטת וושינגטון שפורסם הבוקר צופה כי מניין המתים יגיעה ל-502 אלף עד 1 באפריל. לפי המודל, אם 95% מהאמריקנים יעטו מסכות, ההערכה תקטן ב-56 אלף איש.