"הנתונים מדאיגים, אחרי שלושה שבועות של סגר אנחנו נמצאים באותו מקום", אמר היום (ד') יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, שלפי עמדתו "יש לקבל את מועד סיום הסגר ולהחליט איך מחזירים את מערכת החינוך". לאחר מכן, לדבריו, יש להחזיר מיידית את המסחר: "זה קורה כבר בפועל, לא כולם מקשיבים להוראות במאה אחוז".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית הספר אליאנס תל אביב. "לבדוק את כולם, היום"
(צילום: מוטי קמחי)
- קיבלתם בשלטון המקומי הנחיות על אופן פתיחת מערכת החינוך? "לא. עם זאת העברנו תכנית מסודרת לראש הממשלה כדי שידון בה בקבינט. מספר החולים בקרב התלמידים לא ירד כשמערכת החינוך הייתה סגורה. במודיעין, העיר שאני עומד בראשה, נכנסנו לסגר עם 56 מאומתים, היום אנחנו עם 116 מאומתים בחינוך. זה אומר שהסגר לא עבד בהיבט הזה, והמקום שבו אפשר לשמור על הילדים הוא מערכת החינוך".
- המומחים מודאגים מההשפעות המוטציה הבריטית על ילדים, איך תעשו זאת באופן יעיל? "בשלב הראשון גני ילדים וכיתות א'-ד' בכל הארץ ילמדו תחת קפסולות עד שנהיה בירידה יותר משמעותית. בשלב השני, לעבוד לפני רמזור חיסונים ולא רק לפי רמזור תחלואה. בעיר שלנו יש 87% מתחסנים בקרב צוותי ההוראה, יותר מ-70% מתחסנים בכלל העיר, אין שום סיבה בעולם שלא נבנה את זה דיפרנציאלית ביחס לחיסונים ואוכלוסייה".
- כלומר מקומות שבהם יתחסנו יותר ייפתחו קודם? "ברור. ראינו למשל איומים של ארגוני מורים שאמרו שאם לא יחסנו את המורים הם לא יחזרו ללמד. אז שלחנו את כל המורים להתחסן, שלחנו גם בני 16 ומעלה להתחסן, את כל הצוותים כדי שנוכל לפתוח את המערכת באופן בטוח".
"תשחררו אותם, אי אפשר להחזיק את כל מדינת ישראל כמו בני ערובה כי יש עיר כזאת או אחרת שלא מקשיבה ולא שולחת אנשים להתחסן", המשיך ביבס, "אנחנו מדברים על מודל דיפרנציאלי שמשלב גם חיסונים וגם תחלואה. משרד הבריאות כשל, בנושא הבדיקות המהירות למשל. אנחנו רוצים כבר מחר לבצע בדיקות מהירות לכל התלמידים, כדי לראות שאם המערכת חוזרת זה קורה על הצד הבטוח ביותר, כולל גם עבור בני פחות מ-16. וזה לא קורה כי משרד הבריאות שלנו לא אישר זאת. אני חושב שזה הדבר המיידי שצריך לעשות. מחר בבוקר ירצו לפתוח תרבות פנאי ספורט - זה צריך להתחיל לעבוד מהיום".
הוא חזר על הקריאה לפתוח קודם את מערכת החינוך, שלפי הערכות מתווה היציאה המסתמן כך אכן יקרה. "קודם חינוך, אחר כך מסחר, רק אז כל שאר הדברים תחת מגבלות והנחיות", הוא אמר, "הגיע הזמן לעבוד תחת מודל חיסון והכי חשוב - לפתוח את החיסונים לכולם"