ההסלמה ההדרגתית בין ישראל לחמאס מתקרבת לנקודת הכרעה: בעזה ובירושלים מסמנים את שעות הערב מחר (שני) כנקודת זמן קריטית שבה יובהר אם הצדדים דוהרים לסבב צבאי אלים - או לחילופין להנמכת הלהבות ורגיעה מחודשת.
משלחת של בכירי המודיעין המצרי צפויה להיכנס מחר לרצועת עזה ולהיפגש עם הנהגת חמאס ובראשה יחיא סינוואר. חברי המשלחת ינחתו בישראל ויגיעו לרצועה דרך מעבר ארז, וסביר שייפגשו גם עם ראשי מערכת הביטחון טרם הפגישה בעזה ולאחריה. מטרת המשלחת – העברת מסרים והנמכת הלהבות כדי להשיב את שני הצדדים להבנות הרגיעה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה בעזה
תיעוד התקיפה בעזה
תקיפה בעזה, השבוע
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
שריפה בקיבוץ בארי
שריפה בקיבוץ בארי
שריפה בקיבוץ בארי
(צילום: AFP)
ההסלמה ההדרגתית שחמאס החל ברצועת עזה החלה משום שקטאר עיכבה את החלטתה על המשך מגנון המענקים החודשי המוענק לרצועת עזה, שיפוג בספטמבר. המענק, נזכיר, מורכב מתשלום חודשי על סך 100 דולר למאה אלף משפחות נזקקות ברצועת עזה, ותשלום חודשי לחברת דלקים ישראלית שמעבירה סולר להפעלת תחנת הכוח ברצועת עזה.
שני הצדדים – ישראל וחמאס – הציבו עד כה רף ברור שהם לא יכולים לסגת ממנו. חמאס לא יפסיק את הפרחת הבלונים ואת ההטרדות הליליות על הגדר כל זמן שקטאר לא מבטיחה לו את המשך קיום מנגנון המענקים, וישראל לא תוכל לעצור את התקיפות ברצועה כל זמן שחמאס ממשיך להפריח בלוני נפץ ותבערה ולהשליך מטענים על הגדר.
אלא שכעת נכנסת בעיה חדשה למשוואה: ביום שלישי תושבת תחנת הכוח בעזה וחלק ניכר מהרצועה יוחשך. ישראל עצרה את הכנסת הדלקים להפעלת התחנה כבר ביום חמישי, והמלאי הגיע כמעט לקו האפס. הפסקת פעילותה של תחנת הכוח תיצור לחץ פנימי ברצועה, שחמאס לא יוכל להכיל במשך זמן רב וניסיון העבר מלמד שהוא יעדיף להסיט את האש החוצה, גם במחיר של סבב אלים.
עד אתמול נמנעו בעזה מלירות רקטות במהלך ההסלמה ההדרגתית. הפגיעה במתפרעים על הגדר, כמו גם פגיעה אגבית וקלה באזרחים באחת התקיפות האוויריות בסוף השבוע, הביאו לירי הרקטות לעבר שדרות באישון לילה.
3 צפייה בגלריה
זירת נפילת הרקטה בשדרות
זירת נפילת הרקטה בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
(צילום: דוברות המשטרה)
גם הפעם חמאס לא עמד מאחורי הירי, אלא חברי מיליציה עצמאית של הג'יהאד האיסלאמי שאינה מקבלת את מרות הארגון מחד, ומאידך מקבל ממנו, בקריצה, אור ירוק לשיגור רקטות. בשיטה הזו – חמאס יודע שיש מי שיעשה את העבודה המלוכלכת עבורו, ומצד שני לטעון בתוקף שזה לא ירי של אנשיו.
חמאס מעדיף לשמור את ההסלמה כשהיא בשליטה וברף שאינו גבוה מספיק כדי להוביל לסבב, אבל רצונות לחוד ומציאות לחוד. בארגון סופגים כבר לילה חמישי ברציפות תקיפות אוויריות שהופכות בכל פעם להיות אינטנסיביות יותר ויותר. בסופו של דבר, ישנה נקודה שבה חמאס לא יוכל להבליג עוד על היקף התקיפות ומשם הדרך להסלמה בטוחה.
אך יש אפשרות נוספת: אם המשלחת המצרית וקטאר יצליחו לשכנע את חמאס למתן את תגובותיו עד כדי הפסקתן בתמורה להשבת מנגנון המענק, וידאגו שישראל תפתח מחדש בהדרגה את מרחב הדיג ותשיב את הכנסת הדלקים לתחנת הכוח. צעדים מדודים וזהירים של רצון טוב משני הצדדים עשויים לסייע לשניהם לרדת מהעץ ולהחזיר את השקט לגבול.
נראה שנכון להערב הסיכויים להסלמה או לרגיעה שווים, אך מחר ניתן יהיה להעריך בצורה טובה יותר את הכיוון שאליו צועדים שני הצדדים.