2 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות בנתניה
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות בנתניה
ראש המוסד יוסי כהן
(צילום: רויטרס)
בעקבות פריצת הדרך ביחסים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, שוחח היום (ג') שר החוץ גבי אשכנזי עם חמישה שרי חוץ ערבים ודן איתם בהתפתחויות. שניים מהם הם שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, ושר החוץ של עומאן, יוסף בן עלוי בן עבדאללה.
סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות פרסמה כי ראש המוסד יוסי כהן נועד באבו דאבי עם היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, השייח תאנון בין זאיד. עצם העובדה שסוכנות הידיעות הרשמית של הנסיכות מאשרת את ביקורו של ראש המוסד היא לא פחות מרעידת אדמה.
השייח תאנון בין זאיד אישר שאיחוד האמירויות מחויבת לעיקרון של שלום וסובלנות כמו גם קידום דיפלומטיה שתורמת להגדלת היציבות באזור. "איחוד האמירויות לא תחסוך כל מאמץ כדי להגיע ליעד הזה", הדגיש.
בדרכו חזרה לארץ צפוי כהן לבקר גם במנאמה, בירת בחריין, לשיחות המשך בנסיכות שלפי כל ההערכות היא המדינה הבאה בתור להסכם שלום עם ישראל.
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי יוסוף בן עלאווי
גבי אשכנזי יוסוף בן עלאווי
גבי אשכנזי ושר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי
(צילום: רועי אברהם, שאול גולן)
משרד החוץ, שמחזיק באבו דאבי נציגות המסונפת לסוכנות האו"ם לאנרגיות מתחדשות, הניח את התשתית ליחסים מלאים בין ישראל לבין איחוד האמירויות.
ככלל, משרד החוץ פעיל מאוד במפרץ הפרסי ב-20 השנים האחרונות ועומד בקשר עם אנשי ממשל, גורמים לא רשמיים, חברות עסקיות וגורמים אחרים. בשנים האחרונות יש זינוק במספר הביקורים של משלחות ישראליות רשמיות במפרץ: אם בשנים 2018-2016 הגיעו רק ארבע משלחות ישראליות לאיחוד האמירויות, ב-2019 לבדה היו 15 שטופלו על ידי משרד החוץ (לא כולל אנשי עסקים שהגיעו באופן עצמאי לקידום עסקים והשתתפות בתערוכת). משרד החוץ היה זה שהגיע להסכם עם איחוד האמירויות על הקמת הביתן הישראלי ביריד אקספו שנדחה לאוקטובר 2021.
הנציגות הישראלית באיחוד האמירויות הוקמה ב-2014. באוקטובר 2017 היא עברה לנוכחות של נציג קבוע ומוכר על ידי המקומיים עם דרכון דיפלומטי, משרד ודגל ישראל בתוך משרדי הסוכנות.

משרד החוץ סייע עד כה לכ-500 חברות ישראליות לפעול באיחוד האמירויות. מדי שבוע פונות כעשר חברות ישראליות למשרד החוץ בבקשה לסיוע להתחבר לחברות מקומיות באיחוד האמירויות. משרד החוץ אירח ביקורים של אנשי עסקים מהאמירויות בישראל. נציג משרד החוץ במכון היצוא מסייע ליצירת חיבורים בין חברות ישראליות לחברות מפרציות. התחומים הפופולאריים לשיתופי פעולה הם מים, טכנולוגיה, חקלאות, בריאות, פינטק, ביטחון מולדת וסייבר. משרד החוץ מטפל כיום ב-20 פרויקטים משותפים שההיקפים שלהם נאמדים במאות מיליוני דולרים.
יש הרבה עניין בישראל ובאיחוד האמירויות לעשות שיתופי פעולה בתחום הקורונה. בחודש שעבר נחתם הסכם שיתוף פעולה בין חברת Group 42 מאבו דאבי לרפאל לפיתוח בדיקות קורונה מהירות בשדות תעופה.
ישראל גם משקיעה כסף רב בהכנות להקמת ביתן ישראל ביריד אקספו דובאי, פרויקט לאומי אשר מובל על ידי משרד החוץ. לפי הערכות צפויים לבקר בו 25 מיליון איש, רובם מהמפרץ הפרסי.