1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
לקח יותר מדי זמן לראש הממשלה בנימין נתניהו להודות שביטול הטיסה לאבו דאבי נגרם בגלל ארמון המלוכה ברבת עמון ולא בגלל הניתוח הפתאומי של רעייתו. במילים הכי פשוטות: יממה אחרי ההתנצחות על מספר המאבטחים החמושים של יורש העצר הירדני הנסיך חוסיין, הפשיל המלך עבדאללה שרוולים ונתן הוראה חד משמעית למנוע את מעבר מטוסו של נתניהו בעמאן, בדרך לנסיכות במפרץ. שר החוץ שלו איימן ספדי דאג לרמוז, בנוסף, מה חושבים בחלונות הגבוהים על נתניהו.
גם ערב הסעודית העבירה מסר דומה, שלא תאפשר את מעבר של מטוס ראש הממשלה בשטחה. המלך עבדאללה, מנגד, ביקר בסעודיה באמצע השבוע שעבר וזכה לקבלת פנים מלבבת. אם להאמין לדבריו של מקור בכיר בעמאן, אין ליורש העצר הסעודי - בניגוד למה שטוענים בסביבת נתניהו - שום תוכניות להשתלט על מסגד אל אקצה. כך, פגישתו של נתניהו עם שליט אבו דאבי מוחמד בן-זאיד, למטרות צילום לקמפיין הבחירות, נדחתה, לכל הפחות.
נשארנו עם טעם מר, בעיקר כי המלך עבדאללה כבר לא שומר בסוד את מחשבותיו על נתניהו. לפני חמש שנים, בראיון לעיתון בריטי, הוא הפתיע עם החשיפה ש"הימים הקשים ביותר בתקופת מלכותי היו, ונשארו עד עכשיו, הימים שבהם עליי להתמודד מול נתניהו".
בישראל התפתחו שתי אסכולות: הראשונה מצדדת בהמשך שלטונו של עבדאללה, בהנחה ששליט ירדני טוב מכל אפשרות אחרת; השנייה חרטה על דגלה את הסיסמה ש"עבדאללה יהיה המלך האחרון"
מאז נתניהו ניסה לקבוע פגישות, וסורב. הוא צלצל, והמלך בחר לא לענות. בני גנץ וגבי אשכנזי זומנו לפגישות, והמלך מתכונן להציג לפני הנשיא ג'ו ביידן את מפת היחסים עם ישראל: כמעט הכל, בעיקר שיתוף פעולה ביטחוני, פרט לנתניהו.
בישראל פועלת בשקט קבוצה של 40-30 גנרלים, מדינאים, אנשי אקדמיה ואנשי עסקים בכירים, למען שמירת היחסים עם ירדן. ראשי הקבוצה מתרוצצים בין הלשכות, ולא חוסכים מאמצים להסביר מדוע היחסים עם ירדן חשובים. שנים ארוכות, הם מסבירים, ירדן הייתה האחות הקטנה, הענייה, שהקפידה (ועדיין מקפידה) לשמור על הגבול הארוך עם ישראל מחדירות מחבלים, טרוריסטים ומבריחי נשק וסמים. ישראל למדה לסמוך בעיניים עצומות על הכוח הירדני. עד היום, בשקט, מתקיימים שיתופי פעולה מפתיעים לאורך הגבול הארוך.
ובתוך כך התפתחו אצלנו שתי אסכולות: הראשונה מצדדת בהמשך שלטונו של עבדאללה, בהנחה ששליט ירדני טוב לישראל יותר מכל אפשרות אחרת; השנייה חרטה על דגלה את הסיסמה ש"עבדאללה יהיה המלך האחרון", ואחריו יתאחדו שתי גדות הירדן, לשלטון פלסטיני.
סמדר פריסמדר פריתומריקו
מה טוב יותר לישראל? האם מנהיג פלסטיני, יהיה מי שיהיה, ישתף פעולה עם צה"ל וכוחות הביטחון? תארו לעצמכם מצב שבו ראש המדינה הפלסטינית המאוחדת יהיה נציג פת"ח, אבל סגנו יבוא מחמאס - והאפשרות הזאת בהחלט נמצאת על השולחן.
עבדאללה, בדיוק כמו נתניהו, מתכונן לפגישה עם ביידן. בשגרירויות האמריקניות אצלנו וברבת עמון אוספים כל פירור מידע, והגיוני שהמתיחות לא נעלמה מעיניהם. עבדאללה דואג לשלוח מסר לוושינגטון, שלפיו ירדן ממשיכה להיות שותפה לשלום, ושהוא רואה עין בעין עם הנשיא ביידן את הפתרון הפלסטיני. מבחינתו, אם לא תתחולל תפנית דרמטית, נתניהו תקוע כמו עצם בגרון.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com