שנה של לימודים אקדמיים בזום, בתנאי למידה בלתי אפשריים במקרים רבים תוך ניתוקי אינטרנט חוזרים, הסחות דעת בבית עם הילדים, רעשים בחוץ וקשיים בלמידה מרחוק מגיעה לסיומה. בימים הקרובים תחל עונת המבחנים השנייה מאז התפרץ נגיף הקורונה, אולם גם לאחר שנה של מגפה חלק מהסטודנטים נותרו ללא פתרונות, וייבחנו גם הפעם בתנאים לא הוגנים.
מסמך שהפיקה ההתאחדות הארצית של הסטודנטים לקראת עונת המבחנים קובע כי מוסדות אקדמיים רבים אינם מתחשבים בסטודנטים על אף תנאי הלמידה הקשים ומציבים בפניהם תנאי היבחנות בלתי אפשריים שיפגעו בסיכוייהם לעבור את הבחינות בהצלחה.
5 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
הבדלים בתנאי ההיבחנות. ארכיון אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
לפי המסמך קיימים הבדלים בתנאי ההיבחנות בין המוסדות השונים, דבר הפוגע בשוויון ההזדמנויות. סטודנטים רבים מתמודדים עם מחסור בציוד טכנולוגי, אחרים לא יוכלו לצאת לשירותים במהלך הבחינה מחשש להעתקות ובחלק מהמוסדות יפעילו תוכנה הפוגעת בפרטיות של הסטודנטים.
בהתאחדות הסטודנטים מתריעים מפני המשך המצב הקיים. "השבוע תחל תקופת המבחנים של הסטודנטים במוסדות השונים להשכלה גבוהה, אולם כפי שזה נראה כרגע מדובר במשימה בלתי אפשרית עבור הסטודנטים והסטודנטיות. הבחינות מתקיימות בתנאים של סגר מהודק וללא התחשבות של חלק ממוסדות הלימוד במצב הייחודי". הם ציינו כי כך למעשה נוצר מצב עגום בו ישנם "סטודנטים סוג א'" - הלומדים במוסדות המעניקים פתרונות למצב הייחודי - ו"סטודנטים סוג ב'", שיעברו את התקופה בקושי רב ותחת רמיסה של זכויותיהם הבסיסיות.
5 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
פתרו את הבעיות, חלקית. אוניברסיטת בר אילן
(צילום: דנה קופל)
אחת הבעיות שהועלו, בין השאר, היא העובדה כי לסטודנטים שהם הורים לילדים קטנים שנשארים בבית בעקבות סגירת מערכת החינוך אין זמן או שקט בשביל ללמוד או להיבחן. בהתאחדות הסטודנטים מציעים לאפשר מועד היבחנות נוסף להורים וכן הארכת מועד הגשת עבודות, פתרון שבחלקו ממומש על ידי אוניברסיטאות בן גוריון, בר אילן, חיפה, תל אביב והאוניברסיטה העברית, הטכניון ומכללת אפקה.
בין המוסדות שלא הציעו פתרונות להורים - האוניברסיטה הפתוחה, אוניברסיטת אריאל, מכללות אשקלון, אורט-בראודה, עזריאלי, HIT, סמינר הקיבוצים ומכללת ספיר.
5 צפייה בגלריה
עידן פלק
עידן פלק
עידן פלק. "נאלצתי לשחק עם הילדה שלי בזמן המבחן"
עידן פלק, בן 37 מרמת גן הוא סטודנט במכללה למינהל. פלק אב לשתיים - תינוקת בת 3 חודשים ופעוטה בת שנתיים. הוא מספר על הקשיים בלמידה מהבית וההשלכות בבחינה. "בתקופת המבחנים הקודמת זואי (בת ה-3 חודשים) רצתה להיות איתי כל הזמן וכשאימא שלה לקחה אותה כדי שאוכל ללמוד היא בכתה. הייתי צריך לקום לפחות שלוש פעמים במהלך המבחן ולשחק אתה קצת כדי שהיא תירגע. אין מה לעשות, אם אני בבית, אפילו שאני עושה מבחן, אני אצטרך לעזור מדי פעם".
הוא מספר כי הינו עובד חיוני, ובשנה האחרונה שקל להיבחן ממקום עבודתו, אולם "גם בעבודה אין לי את המקום השקט לעשות מבחן כי אני עובד באופן ספייס ויש המון רעש. המצב האידאלי בשבילי היה לעשות את המבחן במכללה".
עוד בעיה שהעלו בהתאחדות הסטודנטים היא כי לחלקם אין סביבת היבחנות ראויה ושקטה. סטודנטים שגרים בדירה קטנה, בבית עם הרבה נפשות ועוד. בהתאחדות קוראים לספק מועד היבחנות נוסף והארכת מועד הגשת עבודות לסטודנטים שאין להם תנאים ראויים אלה, עד כה לא גובש באף מוסד מתווה סופי בעניין.
בעיה נוספת היא מחסור בציוד טכנולוגי ותשתית אינטרנט ביתית שפשוט אינה טובה מספיק – רוב מוסדות הלימוד דורשים מהסטודנטים שתי מצלמות על מנת להיבחן במחשב ובסלולרי, אולם עבור חלק מהסטודנטים הדבר אינו בהישג יד. עוד בעיה שהועלתה על ידי הסטודנטים היא השימוש בתוכנת מעקב לבחינות מרחוק ("תומאקס"), אשר אומצה על ידי חלק מהמוסדות.
במקרה זה, מדובר בבעיה קשה של פגיעה בפרטיות. בכל המוסדות שמתכוונים להשתמש בתוכנות אלו יש התנגדות רבה מצד הסטודנטים ואגודות הסטודנטים. ההתאחדות בעד המאבק מול המוסדות בנושא זה, והיא אף הצליחה לגרום לשינוי במקומות שונים.
5 צפייה בגלריה
אנאס גדיר
אנאס גדיר
"אין הצדקה לשימוש בתוכנה שחודרת לפרטיות". אנאס גדיר
אנאס גדיר, סטודנט במכללת עמק יזרעאל, קובל על השימוש בתוכנת היבחנות הפוגעת לדבריו בפרטיות. "אני לא מבין למה המכללה משתמשת בתוכנת מעקב שמסכנת וחודרת לפרטיות של הסטודנטים אם בשנה שעברה עשינו את כל המבחנים מקוונים דרך הזום וזה עבד. מה השתנה מאז? אין לזה שום הצדקה. הדרישות של המכללה לא הגיוניות, הייתי מצפה שיתחשבו בנו יותר בתקופה הזאת וייתנו פתרונות חלופיים שמכבדים את הזכויות שלנו", אמר.
מבדיקה שנערכה על ידי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, עלה כי רק חלק ממוסדות הלימוד פתרו באופן נקודתי את הבעיות עבור הסטודנטים. בחלק למשל מאפשרים השאלת ציוד, אך יש גם מוסדות מעטים שאינם מאפשרים זאת.
זכות נוספת, בסיסית ביותר, שמופרת על ידי חלק מהמוסדות, היא היציאה לשירותים במהלך בחינה. בהתאחדות הסטודנטים דורשים שההגבלה על יציאה לשירותים תהיה תקפה ל-30 הדקות הראשונות של המבחן בלבד ולאחר מכן ניתן יהיה לצאת באישור הבוחן או הבוחנת כמו בבחינה רגילה, לפני המגפה.
מבדיקת ההתאחדות עולה כי המוסדות שאוסרים יציאה לשירותים לאורך כל המבחן הם מכללת קיי ומכללת אשקלון. באוניברסיטאות בן גוריון, בר אילן, מכללת עמק יזרעאל, המרכז האקדמי לב ומכללת HIT אוסרים להתפנות בשעתיים הראשונות של הבחינה ובאוניברסיטת תל אביב, סמינר הקיבוצים, מכללות סמי שמעון, ואוניברסיטת חיפה האיסור חל על 90 הדקות הראשונות של הבחינה. באוניברסיטת אריאל ניתן ללכת לשירותים לאחר 70 דקות.
5 צפייה בגלריה
שלומי יחיאב
שלומי יחיאב
"לא נהסס להתריע בפני צעירים מי הם המוסדות שלא עמדו לצד הסטודנטים". יו"ר ההתאחדות יחיאב
(צילום: התאחדות הסטודנטים)
יו"ר ההתאחדות הארצית של הסטודנטים שלומי יחיאב אמר, כי לסטודנטים בישראל אין היום הזדמנות אמיתית ושווה לצלוח את תקופת המבחנים הקרובה. "נוצרה מציאות מעוותת בה ישנם סטודנטים סוג א' וסטודנטים סוג ב' שייגשו למבחנים באותו המקצוע, אך הקבוצה הראשונה תבחן כאשר זכויותיה מוגנות וממומשות והקבוצה השנייה לא", אומר יחיאב.
הוא טוען כי הדבר בלתי מתקבל על הדעת: "לא ייתכן שסטודנטים הנלחמים בשיניים כדי להמשיך את לימודיהם בזמן מגיפה עולמית ייאלצו להתמודד בתנאים בלתי אפשריים, ולא מוצדקים, על מנת לקיים את הפעולה הבסיסית ביותר בלימודים אקדמיים – להיבחן על החומר שלמדו. אנחנו יוצאים למערכה ציבורית למימוש שוויון הזדמנויות באקדמיה, דרך יצירת התאמות לתקופת המבחנים בכל המוסדות, ללא יוצא מן הכלל".
לדבריו, "המוסדות האקדמיים צריכים להבין שלא רק עייני הסטודנטים בהווה נשואות אליהם, אלא גם הסטודנטים העתידיים. הימים הפתוחים מתקרבים, ואנחנו לא נהסס להתריע בפני הצעירים שיחלו את תהליכי ההרשמה ללימודים מי הם המוסדות שעמדו לצד הסטודנטים במהלך המשבר הנוכחי ומי אלו שלא".
מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר: "סוגיית הבחינות המקוונות מורכבת ומצויה בבחינה של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. בנושא ההגעה לקמפוסים - זו תתאפשר לאחר שמשרד הבריאות יתקן, כפי שהבטיח, את התקנות שיאפשרו נוכחות בקמפוסים לטובת ביצוע בחינות של סטודנטים שאינם יכולים להיבחן מרחוק בביתם".