קרוב לשלוש שנים חלפו מאז שהתקבלה החלטת ממשלה לגבש תוכנית לאומית למאבק בתופעת ההטרדות המיניות בחברה הישראלית, בתקציב של עשרה מיליון שקלים מהמשרד לשוויון חברתי. אולם הכסף מעולם לא הועבר והתוכנית לא יושמה.
בהתאם להחלטה, הרשות לקידום מעמד האישה יזמה הקמת ועדה לגיבוש תוכנית, אשר פרסמה בינואר 2019 את המלצותיה. אך התקציב נעלם באורח פלא בין סבב בחירות אחד לשני והתוכנית ירדה מסדר היום.
2 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
"הממשלה לא לוקחת אחריות". הפגנה בעקבות אונס הנערה באילת
(צילום: עידו ארז)





המלצות הוועדה היו לשים דגש על הטרדות מיניות במקומות העבודה מתוך הבנה כי מדובר בכר הפורה לתופעה בישראל, ונוכח ההכרה כי הטרדה מינית בעבודה פוגעת פגיעה אקוטית בחייה של עובדת, בבריאותה, באפשרויות הקידום שלה וביכולתה להתפרנס ולחיות בכבוד. הוועדה גיבשה תוכנית יישומית ממוקדת בהיקף התקציבי שנקבע לה במטרה לנסות ולמגר את התופעה הקשה.
מיכל גרא-מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, אמרה כי "עשרה מיליון שקלים בלבד הוקצו לטיפול בהטרדות ופגיעות מיניות בעבודה, אחרי ש'מי-טו' פרץ לחיינו. עשרה מיליון. לא 100 או 200. וגם הכסף הזה, שהובטח, לא הגיע ליעדו והתוכנית שנכתבה נשארה מיותמת".
בסוף השבוע האחרון העבירה השדולה מכתב בהול לשר האוצר ישראל כץ ולשרה לשוויון חברתי מירב כהן בדרישה לקדם את הנושא ולהעביר מיידית את הכסף שיועד לתוכנית. "זאת דוגמה נוספת למגמה רחבה בהרבה בה ממשלת ישראל לא לוקחת אחריות על חיי נשים, ביטחונן ורווחתן", אמרו בשדולת הנשים.
2 צפייה בגלריה
מחאה עקב אונס הקטינה בת ה16 באילת
מחאה עקב אונס הקטינה בת ה16 באילת
"דורשות שהכסף יועבר מיד". מחאה בעקבות אונס הנערה באילת
(צילום: גיל נחושתן)
עוד אמרו כי "התוכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים משוועת לתקציבים שהובטחו, וכעת גם התוכנית למניעת הטרדות ופגיעות מיניות בעבודה. אנחנו דורשות שהכספים יועברו באופן מיידי".
אוה מד'זיבוז', ראש הרשות לקידום מעמד האישה, אמרה כי "חרף אישור המלצות הוועדה למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה, לא הועבר הכסף מהמשרד לשוויון חברתי לקיום התוכנית החל משנת 2018".
היא הוסיפה כי "מאז, מדינת ישראל נקלעה לשלושה סבבי בחירות, בהם המערכת הממשלתית הייתה במצב המתנה. מאז כינון הממשלה החדשה, השרה מירב כהן ואני פועלות להקצאת המשאבים הנדרשים ליישום התוכנית בהקדם, בשל חשיבות הנושא, במיוחד בימים אלו".