השבוע הראשון של מבצע החיסונים שבו החל מתן המנה השנייה של החיסון נגד קורונה מגיע אל סופו, ומנתוני הערכת המצב של משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (חמישי) עולה שכ-70 אחוזים ממתחסני המנה הראשונה הופיעו לקבלת המנה השנייה אחרי 21-22 ימים ועוד 20 אחוזים הגיעו לאחר מכן. עד הבוקר ניתנו 2,047,880 מנות חיסון, מתוכן כ-110 אלף שניתנו במסגרת המנה השנייה. הערב, חצה מספר המתחסנים במנה הראשונה כבר את רף ה-2 מיליון.
עוד עולה מהנתונים כי בקופת החולים כללית התחסנו עד אתמול בערב 40 אלף בני אדם במנה השנייה, במכבי 23 אלף, במאוחדת 8,000 בני אדם ובלאומית 6,000. בבתי החולים התחסנו במהלך השבוע כ-25 אלף בני אדם במנה השנייה וב"מגן אבות" 3,000.
3 צפייה בגלריה
החיסונים בראשון לציון
החיסונים בראשון לציון
מתחסנים בראשון לציון. נעמי וגלעד ארד
(צילום: משי בן עמי )
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
נתניהו ואדלשטיין עם המתחסנת ה-2 מיליון
(צילום: ליהי קרופניק)
במקביל, החל ביום שלישי מבצע החיסונים לעובדי ההוראה והצוותים החינוכיים בבתי הספר וכעת יכולים להתחסן גם בני 50 ומעלה בעלי בריאות תקינה. ההערכה במערכת הבריאות בשלב זה היא כי כבר בשבוע הבא יוכלו גם בני ה-40 ומעלה להתחסן, אולם טרם התקבלה החלטה סופית בעניין.
"אני נורא מתרגשת לקבל את החיסון השני", אמרה תקווה אלישבע-יחיאלי, בת 68 מראשון לציון, שהגיעה הבוקר יחד עם בעלה מאיר להתחסן במתחם החיסונים של קופת החולים כללית בעיר. "שמעתי שיש הרבה תופעות לוואי ואני מקווה שזה יעבור בשלום. בזריקה הראשונה לא היה שום דבר, היה סבבה. אני מקווה שגם היום נעבור את הכול בשלום".
3 צפייה בגלריה
החיסונים בראשון לציון
החיסונים בראשון לציון
(צילום: משי בן עמי )
"אנחנו רוצים כבר ללכת ליהנות, לבלות, לרקוד, ולצאת אל העולם ולטייל", הוסיפה אלישבע-יחיאלי. "היינו כל כך הרבה זמן בהסגר ובאמת שמרנו. לא ראינו את הילדים ולא הנכדים, הכול היה באמת בשמירה טוטאלית".
בעלה, מאיר יחיאלי, הוסיף: "אני מרגיש מעולה, ויהיה עוד יותר מעולה אחרי הזריקה. אנחנו הולכים עכשיו להשתחרר ממאסר בן שנה. אחרי החיסון הראשון היה קל מאוד, בלי שום תופעות. אנחנו המשכנו כאילו לא היה כלום".

"הנכד עובר ניתוח, עוד שבוע נוכל להיות איתו"

גם נעמי וגלעד ארד מיבנה הגיעו לקבל את מנת החיסונים השנייה. "אני מצפה לזה בקוצר רוח", אמרה נעמי. "אני מתגעגעת להיות עם הילדים, ויש לי נכד שאמור לעבור עכשיו ניתוח, הרגע, ואני חושבת על זה שאנחנו לא יכולים להיות איתו ועוד שבוע נוכל להיות".
דור שושן, עוזר הוראה בן 21 שהגיע להתחסן גם הוא במתחם החיסונים של מכבי בקניון גבעתיים, סיפר: "אנו נמצאים יום יום עם הילדים. יש הרבה מקרי הדבקה ופנו אלינו מבית הספר וביקשו שנלך להתחסן דרך קופות החולים".
-מה התגובות מהחברים? זה קורה לפני כולם "מקנאים, מפרגנים, אומרים 'איזה כיף, גם אני רוצה להיות כמוך'. יש לי הרבה חברים שהם עוזרי הוראה אז הם יתחסנו בימים הקרובים".
-היית בלחץ מהחיסון? "לא. היה סבבה. בצבא היו דברים יותר קשים".
דניאל ברמן, מנהל מחוז מרכז במכבי, סיפר על ההיערכות למבצע: "זה מתחם שהתחיל כמתחם קטן עם שמונה עמדות. הרחבנו אותו לאור הביקוש. היום הוא כולל 25 עמדות ואפשר להגדיל אותו ל-30. זה אומר שביום נוכל לחסן פה כ-3,000 איש - גם חיסון ראשון וגם שני - באופן משולב. זה ייתן מענה לכל האוכלוסייה כאן באזור גבעתיים. מכבי באופן כללי ערוכה ונערכה לקראת המבצע כך שנוכל לחסן 50 אלף ביום ו-300 אלף בשבוע, בהתאם כמובן להוראות משרד הבריאות ולכמות החיסונים שתגיע לארץ".
-חיסנתם כבר את כל מי שמעל לגיל 60? "השתדלנו בשלב הראשון לחסן בהתאם להוראות משרד הבריאות אוכלוסייה בסיכון ואוכלוסייה מעל גיל 60. עשינו מאמצים גדולים והצלחנו. לא כיסינו עדיין את כולם וממשיכים, מן הסתם".
-יש מי שעדיין לא מצליח לקבוע תור? "כל מי שבן 60 ומעלה ובאוכלוסיית סיכון, בוודאי שנקבע לו תור וניתן לו קדימות. בד בבד, בהתאם להוראות, הורדנו את גיל המתחסנים ל-50. החל מאתמול חיסנו כבר אלפי מבוטחים מעל גיל 50 וגם עובדי הוראה".
-אתם פניתם לזכאים להתחסן? "יש לנו את הרשימות שלנו, של בני 50 שקיבלו הודעה לבוא להתחסן, ושלחנו באמצעים שלנו אפשרות להתחסן ולקבוע תורים. כמובן, קיבלנו גם רשימה של עובדי הוראה וקבענו להם תורים. אני מעריך שנחסן את כל עובדי ההוראה בשבוע הקרוב, בהתאם למלאי החיסונים".
-עד סוף השבוע הבא אתם צפויים לסיים לחסן את כל עובדי ההוראה? "אני מאמין שכן. זו פונקציה כמובן של כמות החיסונים. במהלך השבוע הזה ושבוע הבא נמשיך במאמץ מרוכז לחסן את כל האוכלוסייה הרלוונטית".
-יש מספיק חיסונים לכולם? גם למנה השנייה? "למנה השנייה שמרו את החיסונים, וגם החיסון הראשון לגל הבא – זה נמצא במשרד הבריאות, במגעים מול פייזר - כבר הגיע ואמורים להגיע עוד משלוחים בקרוב".
-אז אין מחסור והכול בסדר. "הכול בשליטה. אני מבטיח נאמנה – נחסן את כולם לאט לאט ונעבור את המשבר הזה".