השבוע האחרון לבחירות הוא זה שבו בעיקר מתחדדים המסרים ומתגבשת אסטרטגיית הסיום של הקמפיינים. במערכת מנומנמת מסוג זו שהייתה כאן ועם אחוז גבוה מאוד של מתלבטים, לאסטרטגים ויועצי התקשורת יש תפקיד מכריע. מאחורי המועמדים עומדת כוורת יועצים שמחשבת כל מסר, כל הופעה תקשורתית וכל סרטון וידאו שמופץ ברשתות החברתיות.
אלה הם האנשים שברוב הזמן המועמדים נשמעים לעצתם, אלה שאמורים לקרוא את הלך הרוח ששורר בקהל המצביעים שלהם ולגרום להם לנהור לקלפיות.
כל העדכונים על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

הליכוד

כמדי בחירות מנהלים את הקמפיין ראש הממשלה בנימין נתניהו וצוות היועצים הקבוע שלו. את הסקרים מנהל עבור ראש הממשלה הסוקר רפי סמית ואת האסטרטגיה הראשית קובע נתניהו במשותף עם האסטרטג אהרון קליין. בצוות המצומצם שלו נמצאים יונתן אוריך וטופז לוק, מהמקורבים לו ביותר, ועופר גולן, מנהל הקמפיינים במערכות הבחירות האחרונות שגם משמש דובר של משפחת נתניהו ואף מנהל את החזית התקשורתית בכל הנוגע למשפט תיקי האלפים.
9 צפייה בגלריה
כוורת יועצים יועץ בחירות 2021 הליכוד
כוורת יועצים יועץ בחירות 2021 הליכוד
הצוות של הליכוד
דובר הקמפיין בבחירות הוא מי שמשמש גם דובר הליכוד, נאור יחיא, שעבד לצד נתניהו גם בסבבים הקודמים בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. בגזרת הרשת והסרטונים מתווה את הקו שרוליק איינהורן. הקו הנבחר כמדי בחירות הוא זה שמייצר שני מועמדים שמתמודדים ראש בראש - הפעם נתניהו מול יאיר לפיד - וזאת על מנת לעורר את השטח הליכודי שסולד מתרחיש שבו יו"ר יש עתיד יעמוד בראשות הממשלה.

יש עתיד

האסטרטגיה של לפיד שונה מבחירות קודמות. יו"ר יש עתיד מסרב להכריז על עצמו כמועמד לראשות הממשלה ועד קריאתו היום לעימות סירב להגיע לריאיונות באולפנים. לפיד מנהל קמפיין בעיקר בזום, ברשתות החברתיות ובעיתונות המקומית. חלק מהצוות שלו ותיק וצועד איתו שנים וחלקו הצטרף אחרי הפירוק של כחול לבן.
9 צפייה בגלריה
יהודיחה. האיש שמאחורי המסרים
יהודיחה. האיש שמאחורי המסרים
יהודיחה. האיש שמאחורי המסרים
(צילום: מירי הוד)
היועץ האסטרטגי של לפיד ומנהל הקמפיין הוא רמי יהודיחה, הדמות הבכירה שמאחורי המסרים. הוא הצטרף ליו"ר יש עתיד בבחירות 2019 א׳ ונשאר איתו גם בזמן החבירה לכחול לבן ולאחר מכן אחרי הפירוק. יהודיחה עבד ב-2015 בקמפיין הליכוד ועיצב עם נתניהו את הקווים האסטרטגיים של הקמפיין אז. ליהודיחה חלק גדול בקמפיין השקט של לפיד ובמסריו שנוגעים לממשלה שפויה מבלי להזכיר את ראשות הממשלה.
עם יהודיחה עובדת בצמוד ללפיד ראש מערך התקשורת והדיגיטל יעל בר, שנחשבת גם היא לאחת מהדמויות הקרובות לו ומלווה אותו בשנים האחרונות בבחירות וגם בעבודה השוטפת בכנסת. את הקמפיין מנהל בפועל דני וסלי ובצוות המצומצם נמצא גם רועי קונקול, דוברו של לפיד המשמש גם דובר הקמפיין. בצוות הזה נמצאים גם מנהל השטח אמיר סולרסקי ומנכ"לית המפלגה אטל הובן.

העבודה

מטה מפלגת העבודה הוא אחד המטות שהוקם בזמן הקצר ביותר ועם התקציב הנמוך ביותר. היו"ר הנבחרת מרב מיכאלי נכנסה לתפקידה זמן קצר מאוד לפני תחילתה של מערכת הבחירות וגייסה את רוב הצוות תוך כדי מערכת הבחירות. בראש מטה הבחירות עומדת דמות מוכרת וגם ותיקה מאוד במפלגה, שמעון בטאט, שגם מכיר היטב את המנגנון שלה.
9 צפייה בגלריה
שמעון בטאט
שמעון בטאט
שמעון בטאט
(צילום: שאול גולן)
מנהלי הקמפיין הם חבר הכנסת לשעבר מיקי רוזנטל, שלא עסק לאחרונה בפוליטיקה אבל נענה לבקשתה של מיכאלי להצטרף לקמפיין, ואיציק אלרוב, יועץ אסטרטגי שגם ייעץ בעבר ליו"ר לשעבר אבי גבאי. את תחום הניו מדיה ופעילות הרשת מרכזת הילה שגב. דוברות המפלגה מרוכזת בידי דניאל ספייסר ולינדה ששון, שעבדה בעבר עם מועמדים נוספים בגוש המרכז שמאל וגם במרצ.
את תחום התקשורת של המועמדים ברשימה מרכז גלעד בראון ואת הדוברות של מיכאלי מרכזת גל בז׳רנו. הקו האסטרטגי שנבחר - "בואו הביתה לבית של אמת" - פונה לכל מאוכזבי הגוש, בהם מצביעים פוטנציאליים של לפיד וכל מי שנפגעו מכניסתם של עמיר פרץ ובני גנץ לממשלת נתניהו. קו בולט נוסף של מיכאלי הוא זה שפונה לנשים ומבקש לעודד הצבעה שלהן למפלגת העבודה.

ימינה

לימינה אתגר כפול במערכת הבחירות הזאת: למנוע את הזליגה האופיינית לה במערכות בחירות לקראת סופן למפלגות אחרות ובמקביל להישאר רלוונטית למרות סירוב עיקש להכריז באיזו ממשלה תשב המפלגה. על הקו האסטרטגי, שמבקש לבלום נטישת קולות ולגדול על חשבון הליכוד, מופקד מנהל הקמפיין, היועץ האסטרטגי ברק הרשקוביץ, שותף במשרד לייעוץ אסטרטגי שייעץ בעבר לקמפיינים פוליטיים בליכוד ומייעץ באופן שוטף לארגונים וחברות במגזר העסקי. הרשקוביץ היה בעבר דוברו ויועצו של ניר ברקת לפיתוח כלכלי.
9 צפייה בגלריה
 מתן סידי ברק הרשקוביץ
 מתן סידי ברק הרשקוביץ
מתן סידי וברק הרשקוביץ
במקביל להרשקוביץ עובד מנהל התקשורת של הקמפיין מתן סידי, מי שליווה את בנט בשנים האחרונות כדוברו האישי וכיום מייעץ לגופים שונים. הוא נחשב לאיש אמונו של בנט ואחראי על ניהול מערך התקשורת של המפלגה, גיבוש המסרים וטיפול ביחסי הציבור של הקמפיין. גם לבנט יש יועץ וסוקר אמריקני שפועל מאחורי הקלעים: ג'ורג' בירנבאום, שעבד בעבר עם היועץ ארתור פינקלשטיין וייעץ לראש הממשלה נתניהו בבחירות 1996. מאז עבד עם שורת נשיאים וראשי ממשלות ברחבי העולם.
את תחום הקריאייטיב והמדיה מנהל ארז רובינשטיין, שעבד עם בנט גם בעבר. הוא אחראי למיתוג והתוכן בקמפיין. מנהל הקמפיין למגזר הדתי-לאומי הוא דורון ביינהורן, מנכ"ל משרד הפרסום "בראש סרוג". בעבר שימש כמנהל הדיגיטל של בנט ויועץ לקמפיין במערכות הבחירות של השנתיים האחרונות.

תקווה חדשה

במפלגתו של גדעון סער היה מההתחלה רעיון מרכזי אחד - מעין "ליכוד חדש" ממלכתי ומאחד. זה גם הקו המנחה של הקמפיין, בצירוף המסר שרק לסער יש יכולת להרכיב ממשלה בנסיבות הקיימות. את הקמפיין של סער מרכז מקורבו טל זילברשטיין, יועץ אסטרטגי לקמפיינים פוליטיים בארץ ובחו"ל, שנחשב גם חבר אישי קרוב.
את מערך ההסברה מרכז תומר דרור, שהוביל את הקמפיין של עופר ברקוביץ לראשות עיריית ירושלים ואת הקמפיין של סער בפריימריז לראשות הליכוד.
9 צפייה בגלריה
יניב קציר
יניב קציר
יניב קציר
את הקריאייטיב של סער מנהל יניב קציר, שעבד בעבר עם מפלגת ימינה ותחתיו יצאו כמה מהתוצרים המדוברים של בנט ושקד במערכות הקודמות. יחד איתו עובד גם אריאל קמאיבי. את הדיגיטל מנהל זיו ארז. היועץ לקמפיין הוא מאור אביגל, שניהל את קמפיין כולנו ב-2015 וערך קמפיינים ברשויות המקומיות.

ש"ס

בש"ס ממשיכים ללכת בקו הרגיל הפונה לחרדים ומסורתיים ובני עדות המזרח, בעיקר תומכי נתניהו. מנהלי הקמפיין הכללי הם אבי לרנר ואורן אלימלך, בעלי משרד שעובד בעיקר במגזר הדתי. לרנר הוא בעלה של פרח לרנר, שהייתה בזמנו היועצת של ראש הממשלה נתניהו.
בצד החרדי עובדים בעיקר יענקי ביכלר ויום טוב ביכלר, בעלי משרד יח״צ שעובד רק בחברה החרדית ומכיר היטב את סביבת העבודה. אבשלום אוחיון מרכז את מטה הצעירים של ש״ס ומפיק גם סרטונים רבים, חלקם הפכו ויראליים מאוד.
יועץ התקשורת של השר דרעי, ברק סרי, עובד בצמוד ליו"ר ש"ס. הוא נוהג גם להופיע בכלי התקשורת השונים ונמצא עם דרעי באופן שוטף.

יהדות התורה

ביהדות התורה מתמודדים הפעם עם מערכת בחירות מורכבת בשל הפזילה של מפלגות אחרות לקהל הבוחרים המסורתי שלה. אם עד היום הייתה ההצבעה ליהדות התורה קשיחה מאוד, הפעם ישנה מגמה של צעירים חרדים שבודקים אפשרות להצביע לציונות הדתית או אפילו לש״ס. האתגר המרכזי של אנשי הקמפיין הוא להשאיר בבית את כל המצביעים ולגייס נוספים.
9 צפייה בגלריה
ירח טוקר
ירח טוקר
ירח טוקר
(צילום: טל שחר)
על המלאכה מופקדים מנהלי מטה ההסברה: ירח טוקר, יועץ תקשורת בחברה החרדית ומי ששימש כדובר של ח"כ משה גפני שנים ארוכות, ויעקב איזק, דובר השר יעקב ליצמן. ביהדות התורה נותנים דגש גם לדיגיטל, רשתות חברתיות וסרטונים, שעליהם מופקדים ישראל מאיר, דוברו של ח״כ אליהו ברוכי, ויוני איזנשטיין. יעקב מורגנבסר, עוזרו הקרוב של גפני, ויוסף צלניקר מנהלים את הפעילות מול כל הסניפים והשטח.

כחול לבן

עבור בני גנץ זו מערכת הבחירות הראשונה שהוא מנהל במתכונת החדשה ובנפרד מיש עתיד. עם תחילת הקמפיין הוא הקים מטות בחירות ושטח שאמורים להביא אותו לתוצאה טובה ומעבר לאחוז החסימה.
היועץ האסטרטגי שמוביל את הקמפיין הוא ספי שקד, שהיה אחראי בשנים האחרונות על שלל קמפיינים פוליטיים, ביניהם זה של ש"ס עם אריה דרעי. יחד עם הצוות המצומצם הוא זה שאחראי על גיבוש המסרים והאסטרטגיה של גנץ מול נתניהו, ובכלל. מנהל הפרסום של הקמפיין הוא און גולדשטיין ואת מערך הדיגיטל של המפלגה מנהל שי מורדוב.

מרצ

בקמפיין מרצ הדגישו לאורך כל הדרך את השוני בין ממשלת נתניהו האפשרית לבין מרצ, שעמדה במילתה וסירבה לשתף עימו פעולה. לאור המצב הלא טוב בסקרים, פתחה המפלגה לקראת הישורת האחרונה בקמפיין געוואלד, שמבקש מהמצביעים שלא לאפשר למרצ ליפול מתחת לאחוז החסימה.
9 צפייה בגלריה
כוורת יועצים יועץ בחירות 2021 מרצ
כוורת יועצים יועץ בחירות 2021 מרצ
הצוות של מרצ
את קמפיין הבחירות של מרצ מנהל הלל פרטוק, לשעבר דובר עיריית תל אביב-יפו ודובר המשטרה. הוא ניהל את הקמפיין של אבי גבאי לראשות מפלגת עבודה וקמפיינים נוספים במערכת הפוליטית. מנהל השטח של המפלגה ומי שאמור לתרגם את התמיכה לקלפיות הוא תומר רזניק, מנהל מטה הבחירות המשמש כמזכ"ל מרצ בשלוש השנים האחרונות. על המשימה למשוך כמה שיותר קולות בחברה הערבית הופקדו ראידה רינאווי זועבי ועיסאווי פריג', מועמדים 4 ו-5 ברשימת מרצ.
מנהל מערך הפרסום הוא דניאל צרפתי, שעובד עם המפלגה כבר שלושה סבבים. את הקריאייטיב מגבש עומרי מרכוס, שכתב בעבר לארץ נהדרת ולפרויקטים נוספים ואיתו נמצא גיל דיקמן, מנהל קמפיין בדיגיטל. עוד בצוות המצומצם של היו"ר ניצן הורוביץ נמצאים הילה שמעוני בתחום הקריאייטיב ונעמי תירוש, מומחית במיתוג חברתי פוליטי.

הרשימה המשותפת

ברשימה המשותפת הקדישו חלק ניכר מהקמפיין לראש הממשלה נתניהו. לפי הסקרים שביצעו, 75% מהציבור הערבי לא מאמין לו, במיוחד בכל הקשור למיגור האלימות והפשיעה. הם הדגישו שנתניהו השתמש במנסור עבאס כדי לפצל את הרשימה המשותפת ולהחליש את הייצוג הערבי בכנסת.
בימים האחרונים המסר של הקמפיין התחדד וטוען כי עוד מנדט-שניים לרשימה המשותפת ימנעו הקמת ממשלת ימין עם בן גביר וסמוטריץ'.
יו"ר מטה הבחירות של הרשימה המשותפת הוא מנסור דהאמשה. הדוברת היא רג'א זעאתרה והאחראית על הדיגיטל היא עבדו ג'בארין. על תחום הקריאטיב אמונים איאד ברגותי וראזי נג'אר.

רע"מ

9 צפייה בגלריה
  עאאד כיאל
  עאאד כיאל
עאאד כיאל
מי שמנהל את הקמפיין ואחראי הוא האסטרטג עאאד כיאל, מי שניהל את קמפיין הרשימה המשותפת מ-2015 עד הבחירות הקודמות. הקמפיין מתמקד בהצבת המפלגה כמובילת שינוי באימוץ גישה ריאלית ולא פופוליסטית וככזו ששומרת על החברה הערבית כשמרנית.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הכתבה