בזקנה, בחולי, בבדידות ובדיכאון: במקביל לעלייה בתחלואה, סקר חדש שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" חושף תמונה מדאיגה על מצבה של אוכלוסיית הקשישים בצל הקורונה ומוכיח שמצבם רק הולך ומידרדר ככל שחולף הזמן.
מהסקר, שנעשה על ידי ג'וינט-אשל ומכון ERI, עולה כי התמשכות משבר הקורונה מביאה לכך שכ-51% מהזקנים בישראל מדווחים על הידרדרות בתסמיני שבריריות וכ-32% מדווחים על פגיעה בתפקוד היומיומי שלהם. הנתונים המטרידים הללו מעלים את החשש להתקבעות של שבריריות כרונית המביאה להידרדרות בתחלואה ולפיתוח תלות.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
יותר מ-47% מהזקנים דיווחו על מצב נפשי ירוד. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עוד ניכר כי גם הפגיעה הכלכלית נותנת את אותותיה. כ-200 אלף זקנים, המהווים כ-20% מהזקנים בישראל, מדווחים כי יכולתם לכסות את הוצאותיהם החודשיות נפגעה בעקבות הקורונה. הגורמים העיקריים לכך הם ירידה בהכנסות מעבודה, עלייה בהוצאות, ירידה בהכנסות מקצבה וכן ירידה בתמיכה ממשפחה או מארגונים אחרים.
עוד עולה מהסקר כי יותר מ-47% מהזקנים דיווחו על מצב נפשי ירוד. בעוד שבגל הראשון לא נמצאה עלייה בשיעור הדיכאון והבדידות בקרב זקנים ביחס לנתונים שבשגרה, הרי שהימשכותה של הקורונה על פני חודשים הביאה לעלייה משמעותית בשיעורי הדיכאון בקרב הזקנים. מדובר בעלייה מובהקת ביחס לסקר הקודם (כ-40%). וזה לא הכול. 31% דיווחו על דיכאון (לעומת 24% בגל הראשון), 36% דיווחו על בדידות (לעומת 32% בגל הראשון) ו-15% מהזקנים אמרו כי לחיים אין משמעות (לעומת 10% בגל הראשון).
2 צפייה בגלריה
מבצע חלוקת המזון לקשישים בצל התפשטות נגיף הקורונה
מבצע חלוקת המזון לקשישים בצל התפשטות נגיף הקורונה
"מגמה מדאיגה של שחיקה". חלוקת המזון לקשישים בגל הראשון
(צילום: עודד קרני, לע"מ)
לצד אלה מזהה הסקר שחיקה במנגנוני התמיכה המשפחתיים והקהילתיים שעטפו את הזקנים בתחילת המשבר. בנוסף, גם הסתגלנות שהפגינו זקנים רבים בפרוץ המגפה - עם אימוץ פעילויות מעשירות – הולכת ופוחתת וכך גם יורדת נכונותם לקבל סיוע באמצעים מרחוק.
"הסקר מראה לנו שעבור חלקים גדולים באוכלוסיית הזקנים בישראל אין גלים, אלא מצב משברי מתמשך ללא הפסקה וללא שיקום וחזרה לשגרה", אמר יוסי היימן, מנכ"ל ג'וינט-אשל. "מכאן החשיבות היתרה בהשקעה במדדים מנבאי חוסן, לצד השקעה גם במעגלי תמיכה משפחתיים וקהילתיים, אשר נשחקו גם הם על פני כל החודשים האחרונים".
גלעד טנאי, מייסד ויו"ר מכון ERI, הוסיף: "מחקר זה מצביע על מגמה מדאיגה של שחיקה בקרב אוכלוסיית הזקנים בישראל. יחד עם זאת, המחקר מצביע גם על כמה התנהגויות התורמות באופן מובהק לחוסן בקרב זקנים: מפגש פנים אל פנים בקהילה, עיסוק משמעותי בפעילויות פנאי והתעמלות פעמיים בשבוע".